Dintre muntii Iordaniei, unde se afla in vizita de lucru, ministrul interimar al Justitiei simte riscul costurilor provocate de "Scandalului avizelor”. Diplomatul Melescanu spune insa ca specialistii din minister vor oferi chiar azi o solutie de iesire din aceasta criza.

Jurnalul National: Domnule ministru, la inundatii sau troiene de zapada, scoatem soldatii "in teren”. La vreme de razboi intre presedinte si premier, scoatem ministrul Apararii la interimat? Teodor Melescanu: Eu nu cred ca este chiar similar cu troienele si inundatiile. Numirea mea ca interimar este foarte simplu de explicat. Fiind in situatia in care avem o disputa constitutionala cu privire la numirea ministrului, singura solutie constitutionala era desemnarea unui interimar din cadrul guvernului. Fiind singurul cu studii Juridice si cu o experienta juridica, daca nu ma acuzati de lipsa de modestie, am fost o alegere fara competitori. Deci, nu este legata de calitatea mea de ministru al Apararii.

Explicati-ne si noua va rog cum functioneaza interimatul? Un ministru interimar are exact aceleasi atributii ca un ministru plin, singura deosebire fiind ca mandatul lui este strict limitat in timp. Fiind suficient de experimentat, insa, stiu ca valoarea unui ministru este data de capacitatea lui de a delega responsabilitati celor din echipa de conducere si de a se ocupa de monitorizarea sarcinilor pe care le traseaza acestora. Deci, primul document pe care l-am semnat ca interimar a fost de imparti foarte clar toate atributiile care revin ministrului de Justitie secretarilor de stat si secretarului general, dandu-le toate atributele, inclusiv drept de semnatura, inclusiv dreptul de a angaja cheltuieli bugetare. Le-am precizat foarte clar ca asta inseamna si delegarea tuturor responsabilitatilor. In cazul in care vor simti nevoie sa se consulte cu mine, le stau la dispozitie, dar in principiu ei trebuie sa asigure continuarea la nivel profesional a activitatii Ministerului Justitiei. Mesajul foarte clar pe care l-am dat tuturor a fost ca Ministerul Justitiei trebuie sa functioneze la capacitate maxima, indiferent ca avem un interimar sau un ministru plin.

Mi-am pastrat insa doua atributii care sunt in competenta mea exclusiva: atributiunile de relatii cu Uniunea Europeana, in general, relatii externe, si a doua, problemele de personal, control si verificare. Cele doua raman in competenta mea, precum si o a treia atributie pe care nu o pot delega potrivit legii, si anume, primirea tuturor materialelor cu caracter, sa spunem, sensibil, care sunt adresate personal ministrului de Justitie, indiferent de organismele de la care provin.

Saptamana aceasta veti participa, de altfel, la o intalnire a ministrilor de Justitie din UE. Cu ce misiune va duceti acolo? Da, vineri ar trebui sa merg la Ljubliana la intalnirea ministrilor de Justitie. Pentru aceasta intalnire, pentru a nu da impresia ca exista un scaun gol in Romania, am programat o intalnire cu comisarul european pentru Justitie si Afaceri Interne, domnul Frattini. Ma duc acolo cu un mesaj foarte clar. Si el consta intr-un mic raport pe care l-au pregatit specialistii din minister in legatura cu masurile pe care le-am luat pentru indeplinirea obligatiilor pe care ni le-am asumat cu ocazia aderarii. Este o trecere in revista a tuturor acestor obligatii si stadiul indeplinirii lor, inclusiv masurile pe care le avem in vedere in perioada urmatoare. Dar, mai ales, pentru a da un mesaj politic foarte clar, si anume ca in Romania, indiferent de disputele pe care le avem pe plan politic, problema administrarii Justitiei, a imbunatatirii ei, asa cum ne-am obligat, este o tema careia Guvernul ii acorda toata atentia si de care ne ocupam si in aceasta perioada, chiar intr-un ritm sustinut.

Acum, o intrebare pentru diplomatul Teodor Melescanu, ca asta e profesia dumneavoastra. Amestecul celor doua institutii, Armata si Justitia, nu are pentru diplomatul sau politicianul european iz de regim dictatorial african? Sigur ca e o speculatie care se poate face, dar eu am toata increderea ca voi reusi sa dau o explicatie foarte clara, si anume ca aceasta este o situatie de interimat foarte scurt si in conditii obiective, in nici un caz nu este vorba despre o solutie. De altfel, am si declarat cu ocazia numirii ca eu consider ca interimatul este o solutie proasta, pentru ca avem nevoie de un ministru care sa se ocupe cu toate energia de problemele Justitiei. Oricum, recunosc ca este o situatie mai putin proasta decat aceea de a nu avea pe nimeni la Justitie... In ziua in care am fost eu numit, colegul nostru Tudor Chiuariu a fost numit consilier la primul ministru, si din punct de vedere legal nu mai exista efectiv nimeni la Justitie.

Domnule Melescanu, a fost o coincidenta declansarea scandalului avizelor in cazul celor opt ministri in prima zi efectiva a dumneavoastra de interimat? Nu pot sa spun ca a fost o coincidenta. In mod evident, dosarele erau de foate mult timp la Presedentie si nu avea cine sa indeplineasca procedurile de transmitere la Parchet mai ales ca ministrul demisionat facea obiectul unuia dintre dosare. In mod evident, s-a asteptat primul moment posibil din punct de vedere legal pentru ca procedurile sa poata fi indeplinite.

Ati intrat intr-o capcana politica, aceasta a avizelor si dosarelor? Sigur ca e o chestiune pe care mi-am asumat-o de la inceput pentru ca am stiut foarte clar care este situatia cu privire la disputa pe marginea dosarelor respective. Eu am acceptat-o pornind de la o judecata de buna credinta, si anume ca atata timp cat, in calitatea de ministru interimar, imi fac datoria respectand legea si obligatiile legale care revin ministrului, nimeni nu ma poate acuza... Si nu vor fi costuri, nici pentru mine ca ministru, nici pentru Guvern in ansamblu sau. Pentru ca, pana la urma, obligatia mea ca ministru este vegherea la respectarea legii pe domeniul meu strict de competenta.

Citeste si:

Dar, presedintele Basescu v-a acuzat de "abuz in serviciu”, PD-L a facut front comun. Totul a luat o conotatie de lupta politica... Din pacate, aceasta chestiune, care este una strict juridica si procedurala, a fost politizata excesiv si a devenit o batalie politica... In ceea ce priveste afirmatia domnului Basescu, eu am inteles ca dumnealui a vrut probabil sa spuna ca dau dovada de exces de zel... Eu cam asa interpretez. Eu personal inteleg ca atunci cand este vorba de Justitie, de dreptate, pana la urma, atunci cand e vorba de oameni, niciodata nu poti sa fi acuzat ca dai dovada de exces de zel. Dimpotriva, eu cred ca trebuie sa fim cu totii incurajati sa intelegem ca in Romania exista o singura putere suprema, aceea a legii... Pe care, fireste, fiecare dintre noi o intrepretam in masura informatiilor si a cunostintelor pe care le avem, dar pe care nu le poate interpreta decat o instanta. Acesta este raspunsul pe care pot sa-l dau.

Cum o sa se incheie aceast scandal? Sigur, pana la urma o sa se incheie cumva. Eu am cerut conducerii din Minister, unde imi tine locul domnul secretar Mocuta, si grupului de consilieri, ca in perioada aceasta de doua zile cat sunt plecat in Iordania, analizand toate dispozitiile legale care exista in Romania sa imi propuna o solutie pentru a iesi din acest impas. La intoarcerea mea (azi, marti, 22 ianuarie - n.r.), voi avea aceasta discutie (cu specialistii din minister - n.r.) si voi propune o solutie, care in opinia mea si a institutiei, ne poata ajuta sa depasim acesta disputa.

Sunteti un sustinator al Noricai Nicolai. Cand ati vorbit ultima data cu dumneaei? Cum ati incurajat-o? Ultima data am discutat chiar inainte de plecare (sambata - n.r.), i-am dat un telefon si am incurajat-o spunandu-i un lucru foarte simplu, ca pentru noi toti, singurul argument care sta in picioare este cel legal. De altfel, din punctul meu de vedere personal, dar si ca vicepresedinte al PNL, interpretez ca nu exista impedimente pentru titularizarea dansei. Si, i-am explicat ca, cel mai bun lucru pentru noi ar fi daca am putea obtine si un aviz, o decizie in acest sens, din partea unui organism judiciar. Eu personal nu exclud deloc posibilitatea de a face recurs la decizia Curtii Constitutionale.

O intrebare teoretica, domnule ministru. Daca ati fi fost pus sa alegeti dintre cele doua portofolii, pe care l-ati fi preferat? Pe al treilea. (rade- n.r.)

Cel al Afacerilor Externe. Eu personal, daca mi-ar fi fost data aceasta optiune, as fi preferat un domeniu pe care puteam sa dau randamentul cel mai bun. La ora actuala nu incape insa nici o indoiala ca sunt ministru al Apararii si doresc sa-mi pot duce, atat timp cat va functiona Guvernul Tariceanu, mandatul la bun sfarsit. Pentru ca am inceput cateva chestiuni care in opinia mea sunt extrem de importante pentru Armata. In primul rand, programele strategice de dotare, si in al doilea rand rezolvarea problemelor sociale ale unei armate profesioniste. Pe primele locuri fiind problemele locuintelor, ale asistentei medicale si ale statutului ...veteranilor, sa le spunem in felul acesta, celor care se intorc din teatrele de operatiuni si la ora actuala nu intra in prevederile legale, intrucat la noi statutul de veteran ii cuprinde numai pe cei care au luptat in Primul si Al Doilea Razboi Mondial. Sunt proiecte esentiale si foarte importante in acest an, care este un an greu, din punct de vedere politic, asa cum se vede, dar si din punct de vedere al resurselor pe care Armata le are alocate.

Pentru ca ati anuntat acest proiect al statutului veteranilor, puteti sa ne spuneti in doua cuvinte care sunt noutatile pe care le veti introduce? Eu am doua lucruri foarte clare pe care le-am pus deja in analiza la directiile noastre de specialitate din Minister. Primul este adoptarea unor amendamente sau a unei legi speciale privind crearea statutului de veteran pentru cei care participa la misiuni de mentinere a pacii sau la alte misiuni internationale sub egida ONU, NATO, OSCE sau in cadrul coalitiilor multinationale, si in al doilea rand, crearea cat mai repede a unui asezamant medico-social unde sa poata fi ingrijiti toti veteranii care nu au posibilitati de sustinere sau care au nevoie de ingrijire medicala permanenta, astfel incat Romania sa-si manifeste respectul fata de ceea ce fac ei pentru tara nu numai prin discursuri sau prin cuvinte mari, in general... Ci si prin ceea ce face concret pentru ei.

Este afectat Ministerul Apararii la aceasta ora de dublul dumneavoastra mandat? Eu sper ca nu si din punctul meu de vedere nu exista nici un motiv. Sigur ca, oamenii sunt oameni si orice disputa de acest tip le ridica si lor serioase semne de intrebare. La intoarcere maine acasa (azi - n.r.) cand apare si acest interviu o sa le spun foarte clar tuturor ca in ceea ce ma priveste sunt ministrul Apararii si vreau sa-mi fac datoria cat mai bine posibil pana la capat.