Ca raspuns la noua taxa auto, vinzatorii de masini noi solicita preschimbarea a 100.000 de rable, apreciind ca doar asa s-ar mai mentine cresterea pietei auto. Ministrul Mediului se cauta de bani.

Producatorii si importatorii de masini noi vorcit mai multe rable la REMAT, cu prima de la stat Vinzarile de automobile noi din Romania s-au majorat anul trecut cu 23,4%, ajungind la 366.819 unitati, fata de 297.162 de masini in 2006, potrivit datelor prezentate ieri de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Printre factorii care au sustinut trendul ascendent se numara introducerea taxei de prima inmatriculare, cresterea veniturilor populatiei, dar si intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, ceea ce s-a tradus prin micsorarea taxelor vamale de la 30 la 10%. Pentru acest an insa, oficialii APIA estimeaza ca piata auto si-ar putea incetini ritmul de crestere daca se adopta noua taxa auto. „Inca mai este posibila o crestere cu cinci procente a pietei auto in 2008", a declarat Brent Valmar, vicepresedinte APIA. „Exista insa voci in interiorul organizatiei noastre care spun ca piata auto va stagna sau chiar va scadea in acest an."

Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, vede in 2008 un an dificil pentru cel mai important producator autohton de masini. „Este posibil ca noua grila de taxare sa intre in vigoare de la 1 iulie 2008, ceea ce va face ca vinzarile Dacia sa scada cu 15-20% in acest an", a spus Stroe. Anul trecut, Automobile Dacia a comercializat, in Romania si pe plan international, peste 230.000 de masini, cu 17,4% mai mult decit in 2006.

Pentru a diminua efectele pe care noua grila a taxei auto le-ar putea avea asupra vinzarilor de autoturisme noi, oficialii APIA au anuntat ca au trimis Ministerului Mediului o solicitare prin care se cere ca numarul masinilor vechi de peste 12 ani care vor fi incluse in Programul de Innoire a Parcului Auto pentru 2008 sa fie suplimentat la 100.000 de unitati. Totodata, APIA a propus ca toti banii colectati din taxa auto sa fie directionati catre aceasta suplimentare. Ministrul Mediului, Korodi Attila, recunoaste ca a primit scrisoarea. „O sa analizam solicitarea, insa nu sint suficienti bani pentru a finanta atitea masini", a declarat Korodi Attila. Ministerul Finantelor a refuzat sa comenteze propunerea APIA. Daca proiectul actual al noii taxe auto se va pastra, toti banii rezultati de pe inmatriculari vor merge in Fondul de Mediu, controlat de Ministerul Mediului. Ministrul Korodi nu este insa de acord nici in aceasta varianta sa extinda Programul Rabla la 100.000 de masini. „Nu poti sa dai toti banii doar pentru Programul de Innoire a Parcului Auto", a spus ministrul.

Potrivit Administratiei Fondului Pentru Mediu, anul acesta 30.000 de proprietari de masini mai vechi de 12 ani vor putea beneficia de Programul Rabla, fata de 16.500 in 2007. Pe de alta parte, ministrul Mediului a declarat ca cifra de 30.000 nu este fixa si ca ar putea fi majorata. Prin Programul de Innoire a Parcului Auto, persoanele eligibile au primit anul trecut 3.000 de lei pentru fiecare autoturism, ca avans pentru achizitionarea unuia nou. Suma ar putea ajunge la 3.500 de lei in acest an.

Korodi a spus ca APIA a trimis si o propunere de includere in Programul Rabla a 1.000 de camioane. „In ceea ce priveste camioanele exista o problema: cele mai multe sint detinute de persoane juridice. In cazul finantarii privind schimbarea acestora cu unele noi ar insemna ajutor de stat", a explicat Korodi. In prezent, AFM lucreaza la normele de aplicare a legii privind includerea tractoarelor in cadrul Programului de Innoire a Parcului Auto.

Reprezentantii Guvernului Romaniei negociaza in aceste zile cu oficialii Comisiei Europene asupra modificarilor care vor fi aduse taxei de prima inmatriculare. Negocierile s-ar putea finaliza pina la sfirsitul acestei luni. Desi deocamdata se afla doar in stadiul de propunere, noua taxa auto creste de trei ori in cazul masinilor noi si scade cu pina la 90% pentru cele foarte vechi. Noile modificari propuse de statul roman, desi respecta cerintele initiale ale UE privind gradul de depreciere al unei masini, au fost criticate de Bruxelles si a doua oara pentru ca, de data aceasta, taxa s-a redus prea mult. „Modificarea taxei auto pe 2008 ne face sa fim ingrijorati pentru ca va conduce la incurajarea importurilor masive de rable din import, ceea ce va avea o influenta negativa asupra vinzarilor de masini noi", a adaugat Valmar. Guvernul a anuntat ca va decide, prin act normativ, noul cuantum al taxei auto in ultima sa sedinta din aceasta luna.