La Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC) se deschide astazi expozitia „Animations/Fictions", care cuprinde lucrari ale Fondului National de Arta Contemporana de la Paris.

Timp de opt luni, la Muzeul National de Arta Contemporana din Capitala vor fi prezentate lucrari apartinind Fondului National de Arta Contemporana (FNAC) de la Paris, al carui director, Claude Allemand-Cosneau, este coorganizator al acestui eveniment. Expozitia „Animations/Fictions", al carei curator este Ruxandra Balaci, directoarea artistica a MNAC, va fi vernisata astazi, la ora 19.30, dupa conferinta de prezentare a intregului proiect, care se va desfasura la centrul de documentare al MNAC, la ora 17.30.

Focusul expozitiei il reprezinta benzile desenate si animatiile, privite insa dintr-un metadiscurs ce isi propune sa investigheze felul in care aceste doua forme de arta sint folosite atit in straturile subculturilor, cit si la nivelul culturii de masa. Daca benzile desenate nu erau, initial, clasificabile ca forme de arta, iar daca mai tirziu au „progresat", fiind etichetate drept arta inferioara, in ultima parte a secolului trecut, o data cu dezvoltarea si impunerea pop-art-ului, ele au devenit unul dintre canalele preferate ale artistilor. Un parcurs similar a avut si animatia, care, de la formele ei incipiente din secolul al XIX-lea, trecind prin perioada boomului Walt Disney sau, dimpotriva, prin grila experimentala a unor artisti precum scotianul Norman McLaren, a ajuns astazi unul dintre cele mai elastice si mai inovatoare segmente ale artelor vizuale, dar si una dintre cele mai profitabile afaceri. In acelasi timp, este interesant cum un suport ca animatia si banda desenata, asociate frecvent cu zona copilariei, este folosit pentru livrarea unor mesaje care pot merge pina in registrul dramatic.

Boris Achour, Erro, Mac Adams, Wang Du, William Kentridge, Suzanne Lafont si Alain Sechas sint doar citiva dintre cei ale caror lucrari vor fi expuse la MNAC incepind de astazi. Felul in care artistii expozanti integreaza si exploateaza tema din „Animations/Fictions" difera foarte mult de la caz la caz. Astfel, daca marseillezul Boris Achour mizeaza pe eficienta entertainmentului, multe dintre lucrarile sale fiind de-a dreptul „eseistice", chinezul Wang Du este un obisnuit al criticii noilor media prin arta. Erro, in schimb, este un pictor islandez care a folosit din plin in tablourile sale tehnici similare celor din benzile desenate, in vreme ce William Kentridge, unul dintre cei mai reputati artisti sud-africani, isi impregneaza animatiile cu puternice mesaje sociale si politice. Selectia lucrarilor care urmeaza sa fie expuse la MNAC asigura nu numai diversitatea mesajelor, ci si a mijloacelor folosite, expozitia cuprinzind atit desene si animatii, cit si instalatii elaborate.

Evenimentul, organizat de MNAC, CNAP, FNAC, Ambasada Frantei, Institutul Cultural Francez si Cultures France, va cuprinde, pina in luna august, si alte componente, in cadrul carora vor avea loc la MNAC si la Institutul Francez o serie de conferinte, prezentari de proiect si rezidente artistice. Primul eveniment din aceasta serie are loc astazi, la ora 12.30, la Institutul Francez, unde va fi prezentata instalatia „Tarcul mascariciului", a artistei franceze Annette Messager, ale carei lucrari sint expuse la Centrul Pompidou sau la MoMA.