Misterul fugii lui Omar Hayssam din Romånia a fost devoalat de capitanul unui vapor care-i apartine armatorului Mustafa Tartoussi. Intr-un document care contine raspunsul autoritatilor libaneze la comisia rogatorie solicitata de autoritatile judiciare romane si care a fost depus la Curtea de Apel Bucuresti, apare si declaratia lui Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi, capitanul vasului Iman T. Documentul din Liban a fost depus la dosarul lui Mustafa Tartoussi, judecat pentru ca l-a ajutat pe Omar Hayssam sa fuga din Romania.

Conform declaratiei citate de Mediafax, vasul Iman T, care l-a avut drept capitan pe Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi, era incarcat cu ceapa si componente de macarale. La ordinul expres al lui Mustafa Tartoussi, Omar Hayssam a urcat la bord si a parasit Romania, disparand de sub nasul autoritatilor.

Declaratia completa a capitanului
“Doresc sa spun adevarul in legatura cu toate informatiile pe care le detin in legatura cu fuga lui Hayssam Omar si cu persoanele care l-au ajutat sau au facilitat fuga si modalitatea prin care a avut loc, iar aceasta fara presiuni sau amenintari asu pra mea. Va informez ca in luna iunie a anului 2006, in timp ce lucram pe vasul Iman T, in functia de capitan, si ma aflam in incinta portului Constanta, am fost informat de agentul naval Mustafa Tartoussi ca va trimite o persoana necunoscuta la bordul vasului Iman T si a prezentat direct subiectul, instiintandu-ma ca aceasta persoana are probleme cu autoritatile romane, fara a mai aminti numele persoanei, felul problemelor sau cetatenia acestei persoane”, se arata in declaratia lui Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi. Capitanul navei spune ca a fost informat doar ca pasagerul clandestin “va sta in camera inginerului sef, numitul Ibrahim Seikh, si ca acesta din urma este responsabil de toate solicitarile acestei persoane”.

Capitanul sustine ca nu a fost de acord cu aceasta manevra. “Am respins de la inceput acest lucru stiind ca autoritatile romane vor fi informate despre aceasta problema. L-am instiintat, in calitate de agent naval responsabil de acest vas, de prezenta ilegala la bordul vasului a unei persoane. I-am mai spus ca, dupa parcurgerea distantei limita, in ziua urmatoare plecarii si dupa finalizarea controlului asupra navei de catre autoritatile portuare, trebuie sa instiintez autoritatile romane. Nu stiu daca aceasta persoana s-a imbarcat sau nu pe vas. In dimineata zilei urmatoare si dupa parcurgerea distantei limita, Ibrahim Seikh, inginerul sef, a venit la mine si m-a instiintat ca persoana despre care vorbisem se afla intr-una dintre cabine”.

Ibrahim Seikh este 'singurul raspunzator>>
Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi declara ca singurul responsabil pentru urcarea lui Hayssam la bord este inginerul Ibrahim Seikh. Capitanul relateaza si sosirea in Egipt: “Cand am ajuns in afara apelor teritoriale romanesti l-am contactat telefonic pe Mustafa Tartoussi si l-am intrebat daca autoritatile romanesti, fusesera informate sau nu. Acesta mi-a zis ca totul e in regula.
L-am mai intrebat daca trebuie sa-l inregistrez in vreun fel cand vom intra in apele teritoriale egiptene, caci puteam face asta. Mi-am continuat drumul fara sa-l vad si fara ca aceasta persoana sa iasa din camera.