Cu o cariera si un nume de invidiat, maestrul Ion Tu­gearu
este in mod cert unul dintre cei mai mari balerini pe care i-a avut Romania.
L-am intrebat ce inseamna baletul pentru el. “Inseamna totul!” Un raspuns care
nu ar putea sa mire pe nimeni...

Jurnalul National:
Cand ati simtit gloria reusitei dvs. la nivel maxim?

Ion Tugearu: Le-as numi mai degraba momente de mari
impliniri, de mari satisfactii in cariera. Asemenea momente am trait atat pe
scena operei din Bucuresti, dupa “Sar­ba­toarea primaverii” si “Petruska” de
Stravinsky, dupa “Don Quijote” de Mincus si dupa multe alte spectacole, cat si
la Grand Theatre de Bordeaux, dupa “Sebastian” de Menotti sau la Bolsoi Teatr,
unde am avut aplauze scandate dupa ce am interpretat rolul lui Don Jose din “Carmen”
de Biset-Scedrin.

Sacrificii

Jurnalul National: Cum v-ati mentinut
tru­pul si spiritul in forma. Ati facut multe sacrificii?

Ion Tugearu: Dansului trebuie sa i te daruiesti total pentru a ajunge la
mari rea­lizari artistice, ceea ce eu am facut toata viata.

Jurnalul National:
Care este apogeul fizic al unui balerin, pentru ca ta­len­tul nu imbatraneste,
dar trupul da?

Ion Tugearu: Intre 25 si 40 de ani, un dansator bine antrenat poate face
fata cu succes marilor roluri, dar sunt si cazuri de exceptie care au depasit
pragul acestei varste, printre ele numa­randu-ma si eu.

Jurnalul National:
Cum ati gestionat fulge­rarea unei dureri sau a unei crampe pe parcursul unui
spectacol?

Ion Tugearu: Daca este o durere minora incerci sa o depasesti, dar la o
durere acuta te opresti imediat, pentru ca iti risti cariera.

Jurnalul National:
Care este secretul unui coregraf de succes?

Ion Tugearu: Coregraful este creatorul spectacolelor, in ceea ce priveste
succesul lui... nu stiu ce sa zic. Probabil este dat de la Dumezeu. Mai bine il
intrebati pe el asupra acestui secret...

Citeste si:

Jurnalul National:
Este, in balet, mai mic rolul balerinului decat cel al balerinei, pentru ca
dvs. ati stralucit egaland im­por­­tanta balerinei.

Ion Tugearu: In secolul al XIX-lea, rolul principal ii revenea primei
balerine - “Lacul lebedelor”, “Giselle”, “Frumoasa din Padurea Adormita” etc.
Secolul XX a adus in prim-plan dansul masculin, atat prin perso­nalitati,
precum Nijinsky, Nureev, Barisnikov, cat si prin creatori moderni de
spectacole, cum au fost si mai sunt, Bejart, Neumeier, Mats Ek,

Kylian si inca multi altii.

Jurnalul National:
De ce baletul rusesc este pe prim-plan parca de o vesnicie?

Ion Tugearu: Baletul rus are o scoala excelenta, a dat multe personalitati,
rusii insa nu mai sunt demult pe primul loc, iar marii lor dansatori au trebuit
sa paraseasca Rusia pentru a se putea integra nivelului de dezvoltare a
dansului occidental. S-a creat o parere gresita cum ca balerinii de la Bolsoi
ar fi cei mai tari. Bolsoi este o emblema redu­ta­bila si o scoala foarte buna.

Jurnalul National:
Pe cine vedeti drept noua speranta a baletului ro­­manesc?

Ion Tugearu: Sunt cativa... Dansul romanesc se dezvolta astazi pe mai
multe directii si in fiecare dintre ele exista tinere sperante. La spectacolul
meu aniversar din decembrie ati putut vedea o serie intreaga de dansatori
impliniti si tinere sperante.

Jurnalul National:
Despre trecut cu nostalgie si viitor cu speranta... in cateva cuvinte.

Ion Tugearu: Imi aduc aminte cu drag de perioada in care mergeam in
turnee cu colegele mele. Cea cu care am avut o colaborare excelenta si la care
ma gandesc mereu cu drag este Ro­dica Simion, o mare balerina. A fost o perioada
de succes maxim. Intotdeauna imi va fi dor sa dansez, dar, din fericire, sunt si
coregraf si voi continua sa creez, fiind astfel in continuare alaturi de dans.
Am sufletul tanar si simt ca pot sa mai spun multe (rade).

Prestigiu, talent si munca

Ion Tugearu este cel mai
fai­mos balerin roman datorita spectacolelor la care a participat pe
marile scene ale dansului. Si-a facut studiile de balet cu maestra Floria
Capsali (eleva lui Nicolas Legat si a lui Enrico Cecchetti) si cu maestrul Mitita
Dumitrescu. A dansat atat in tara, cat si in strainatate nume­roase roluri precum Evgheni din “Calaretul
de arama” de Glier, Don Jose din “Carmen”
de Bizet, rolul Sce­drin, rol cu care a obtinut un succes enorm la Moscova in
1984, Basil din “Don Quijote” de Mincus si multe alte roluri principale care
i-au adus notorietatea.

gabriela.boeriu@jurnalul.ro