Prin deshidratare, legumele si fructele se psstreazs mai bine pentru iarna
In magazine si supermar-keturi se gasesc astazi diverse legume si fructe deshidratate. Ele se tin mai multe ore in apa si apoi sa gatesc, pastrandu-si astfel gustul si valorile nutritive.

Deoarece legumele si fructele au pierdut apa prin uscare in cuptoare speciale, ca sa poata fi preparate si apoi consumate, prima conditie este sa li se redea apa pierduta. Legumele deshidratate se pun mai intai intr-o sita si se spala bine, apoi se lasa intr-un vas cu apa pana dimineata sau, in orice caz, cateva ore. Nu se recomanda sa se puna la inmuiat in apa fierbinte ca sa se "umfle" mai repede. Apa in care acestea au fost tinute la inmuiat nu va fi aruncata, ci se va folosi la gatit, deoarece ea a sustras o buna parte din vitaminele si sarurile minerale ale legumelor. Prin uscare, legumele pierd circa 90% din greutatea lor, deci 100 de grame de cartofi deshidratati echivaleaza cu aproximativ 1 kg de cartofi. Aceeasi proportie se pastreaza si la morcovi, varza si mazare uscata.

RETETE. Din legumele deshidratate se pot gati orice fel de mancaruri, la fel ca si din cele proaspete, fiind indicate si la ghiveciuri.

Ciupercile deshidratate se tin in apa rece 4-6 ore inainte de a fi preparate, schimbandu-se apa de doua-trei ori. Acestea se pot prepara fie dupa ce s-au inmuiat, fie mixandu-se, obtinandu-se astfel un praf care da un gust deosebit sosurilor. Retineti ca aceste legume necesita o ingrijire cu totul deosebita de a celorlalte vegetale, pentru a-si pastra valorile nutritive, precum si aspectul original. Curatarea legumelor trebuie sa se faca sub jet de apa, cu o perie moale (nu se lasa in apa).

Citeste si:

Fasolea uscata se pune la inmuiat de seara, se varsa apa si se clateste de mai multe ori, amestecandu-se continuu cu mana ca sa se lase cojile. Se pune la fiert si cand incepe sa clocoteasca se schimba din nou apa. Astfel, isi pastreaza perfect gustul, fara sa mai produca tulburari ale aparatului digestiv.

SFATURI. Fructele deshidratate se folosesc la compoturi, galuste sau tarte. Pentru a se hidrata se procedeaza la fel ca si cu legumele, adaugandu-se doar zaharul necesar, cand se pun la fiert. In ce priveste prunele, zaharul se va pune dupa primul clocot. In caz contrar, raman cu coaja tare. Caisele si piersicile deshidratate se folosesc pentru compot, fara sa se fiarba. Dupa spalare se pot tine in apa mai multe ore si apoi se servesc la masa, fara sa se mai adauge zahar. Astfel ele isi pastreaza gustul si valorile nutritive.