RAPORT - Carburantii ecologici, contestati
Un raport parlamentar britanic dat publicitatii ieri contesta biocombustibilii si avertizeaza statele UE ca acestia fac mai mult rau decat bine mediului si dezavantajeaza tarile sarace.

Documentul apare in contextul in care dilema globala este in acest moment: la ce procent din terenurile alocate culturilor alimentare ar trebui sa se renunte pentru a cultiva plante pentru biocombustibili. Autorii raportului acuza guvernele europene ca sustin folosirea biocombustibililor fara sa se asigure ca producerea acestora nu va duce la lipsa alimentelor in statele in curs de dezvoltare, ca nu va contamina cursurile de apa potabila si ca nu va dauna padurilor tropicale. "Emisiile de bioxid de carbon provenit de la vehicule pot fi reduse mai usor prin alte metode, mai putin daunatoare intregii planete", scrie in studiu. Autorii documentului cer un moratoriu imediat pentru acest tip de productie si propun solutii mai avantajoase, de vreme ce unele metode de productie a biocombustibililor au efecte mai daunatoare asupra mediului, comparativ cu cei fosili. Energia folosita la cultivarea, culegerea, transportul si procesarea recoltelor, distrugerea habitatelor naturale ale padurilor tropicale - care capteaza bioxidul de carbon - si folosirea din ce in ce mai pronuntata a pesticidelor si ingrasamintelor sunt doar cateva dintre efectele negative identificate in studiu.

REVENDICARI. Autorii studiului cer Comisiei Europene sa modifice cadrul productiei de biocombustibili in asa fel, incat sa fie acceptati doar acei combustibili care presupun avantaje nu numai in ceea ce priveste emisia de gaze cu efect de sera, ci si efectele generale asupra mediului. Raportul apare in momentul in care UE isi revizuieste strategia referitoare la modificarile climatice. Este improbabil, cred oficialii europeni, ca, pana in 2010, 5,75% din combustibilul folosit de masini sa fie biologic, desi nivelul de 10% este mentinut ca obiectiv pentru 2020.