Drepturi. Cumparatorii au dreptul sa ceara schimbarea unui produs Arpad Dobre Vanzatorii sunt obligati prin lege sa inlocuiasca, fara plata, oricare dintre produsele necorespunzatoare cumparate de consumatori. Potrivit Avocatnet, drepturile consumatorilor sunt protejate prin Legea nr. 449/2003 din 12/11/2003, ce reglementeaza vanzarea produselor si garantiile asociate acestora. Drepturile consumatorilor La articolul 9 al legii mentionate se precizeaza in mod expres ca vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele. In consecinta, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire. De asemenea, consumatorul poate beneficia de o reducere a pretului la produsele cu probleme. Repararea sau inlocuirea produselor trebuie facuta intr-o perioada de timp rezonabila, stabilita de comun acord, fara inconveniente pentru consumator. Consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezilierea contractului in oricare dintre urmatoarele cazuri: daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului; daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila; daca vanzatorul i-a creat inconveniente semnificative consumatorului. Portite de scapare pentru comercianti Totusi, consumatorul nu poate cere masuri reparatorii disproportionat de mari in cazul unor produse cu probleme minore. De asemenea, legea admite ca inlocuirea unui produs poate fi anulata, dar numai daca vanzatorul nu are un produs identic pentru schimbarea marfii necorespunzatoare.