Michele Bressan si Bogdan Girbovan surprind, in seria de fotografii din expozitia "Passato Prossimo", crimpeie de actualitate printr-o tehnica de inceput de secol XX. Vernisajul are loc astazi.

„Telefunken" de Bogdan Girbovan
reviziteaza o imagine familiara romanilor Azi se verniseaza, la Galeria Una, expozitia de fotografie ce reuneste lucrarile tinerilor artisti Michele Bressan si Bogdan Girbovan sub numele „Passato Prossimo". Titlul, dupa cum explica Nicu Ilfoveanu, curatorul expozitiei, a fost ales pentru cele doua instante ale dublului „s", esential in fotografie si arte vizuale prin prezenta in numele unor artisti precum Henry Cartier-Bresson, Brassaï, John Baldessari, Picasso „si, nu in ultimul rind, Bressan". Intr-o impresionanta alternativa de revenire la trecut, „Passato Prossimo", care va putea fi vazuta pina pe 3 februarie, ofera imagini marite de pe suport argentic, similare celor de la inceputurile occidentale ale fotografiei. Expozitia contine zece printuri de pe suport argentic de 100/150 cm, la care se adauga citeva serii de imagini mai mici, „numai bune de pus in rama", dupa cum spune Nicu Ilfoveanu.

Bogdan Girbovan aduce patru lucrari de 107/130 cm, in care surprinde o atmosfera bizara pentru ochiul strainului si familiara romanului. Tinarul artist povesteste ca totul a pornit de la fascinatia sa pentru nelipsita „odaie buna" din casele de la tara, in care atmosfera pare incremenita. Isi dezvolta ideea in patru fotografii: „Parastas" (o imagine cu preoti, medic, rude si trei batrine cu batic), „Galbinas" (un interior cu fereastra prin care patrunde o lumina de un alb laptos), „Gheorghe" (un barbat asezat pe scaun cu miinile pe genunchi, in cadru aparind, pe pat, niste maimutoi, pe perete, un detaliu din Nastere si, in spate, un dulap cu furnir) si „Telefunken" (imaginea unui radiocasetofon cu televizor, pe care sint asezate un mileu si un inger-bibelou). Pe linga lucrarile mari, artistul a inclus un poliptic intitulat „Sarbatorile Pascale", inramat in lemn de mahon.

Michele Bressan include 5 fotografii mari in „Passato Prossimo", printuri argentice la dimensiuni de 90/130 cm, in care surprinde crimpeie de actualitate intr-o atmosfera aproape suspendata in timp. „El Campione" e infatisarea cotidiana a unui tinar „sarmant", „Cofetarie" reproduce nostalgia revenirii la unul dintre locurile preferate ale copilariei, „La circ" surprinde o fateta aparte a Circului Globus, „Ciolofan" e imaginea unui parc de distractii, iar „Gonzo", prezentat si pe afisul expozitiei, e un maidanez care se joaca in fata aparatului de fotografiat. Contributia lui Bressan la „Passato Prossimo" mai include si 4 dipticuri cu nume „muzicale" - Adagio 1 si 2, Allegria si Allegretto, precum si o instalatie cu numele „(bianco e) Nero" si o fotografie intitulata „Bucuresti-Pitesti", ce infatiseaza o tinara in trenul accelerat intre cele doua localitati.

Cei care vor trece pe la Galeria Una se vor bucura sa descopere textul curatorial al lui Nicu Ilfoveanu reprodus direct pe perete, alaturi de o fotografie a sa care ii infatiseaza pe cei doi tineri artisti intr-un peisaj industrial. Imaginea se numeste, caustic, „Boris und Hilda Becker", facind trimitere la scoala de arta din Düsseldorf care a generat numerosi epigoni.

Cum a devenit directorul British Museum ambasador global aflati pe www.cotidianul.ro/select