Scandalurile politice ar putea fi oprite, responsabilitatile gasite
Jurnalul National propune revizuirea Constitutiei astfel incat partidul care obtine cele mai multe voturi valabil exprimate la alegeri sa desemneze primul-ministru si, daca e nevoie, pe baza negocierilor cu celelalte partide care au intrat in Parlament, sa-si asigure majoritatea necesara guvernarii. In acest fel s-ar pune capat interminabilelor scandaluri politice in care nimeni nu-si asuma nici o responsabilitate.

Romania a intrat cu scandal si in cel de-al patrulea an al acestei guvernari. Este vorba de conflictul declansat de presedintele Basescu cu Guvernul Tariceanu prin refuzul de a o numi pe liberala Norica Nicolai ministru al Justitiei. Un alt conflict care vine sa completeze un lung sir de scandaluri ale actualei guvernari, scandaluri care isi au originea imediat dupa alegerile parlamentare si prezidentiale din 2004. In urma cu mai bine de trei ani, rezultatele alegerilor parlamentare aratau astfel: la Senat, Uniunea Nationala PSD + PUR (in prezent PC) obtinuse 37.16% din voturi (3.760.560), Alianta Dreptate si Adevar (D.A.) PNL - PD: 31.71% (3.209.073), PRM: 13.63% (1.379.789), UDMR: 6.26% (633.735), PNG: 2.36% (239.106) si PNTCD: 1.91% (193.318). La Camera Deputatilor, Uniunea Nationala PSD + PUR a obtinut 36.64% (3.692.608), Alianta Dreptate si Adevar PNL - PD: 31.26% (3.150.301), PRM: 12.93% (1.302.724), UDMR: 6.20% (624.717), PNG: 2.23% (225.171) si PNTCD: 1.84% (185.501). Practic, Uniunea PSD + PUR a fost castigatoarea alegerilor parlamentare din 2004, celelalte partide care au trecut pragul fiind Alianta D.A., PRM si UDMR. Desi a obtinut cele mai multe voturi, Uniunea PSD + PUR nu a desemnat primul-ministru si nu a format guvernul. Si asta pentru ca in confruntarea cu Adrian Nastase, candidatul Uniunii PSD+PUR, turul al doilea al alegerilor prezidentiale a fost castigat de Traian Basescu, candidatul Aliantei D.A. Ca urmare, ajuns presedinte al Romaniei, Traian Basescu a decis sa rastoarne rezultatul alegerilor parlamentare in favoarea Aliantei D.A. In urma negocierilor s-a format un guvern de coalitie PNL-PD-PC-UDMR, condus de Tariceanu.

PRIMUL SCANDAL. La nici o saptamana de la validarea Guvernului Tariceanu de catre Parlament, la 6 ianuarie 2005, presedintele Traian Basescu acorda un interviu cotidianului Adevarul in care cere alegeri anticipate imediate. "Sunt un adept al unor anticipate imediate pentru a scapa de o solutie imorala, care se numeste PUR", a afirmat Basescu. In acelasi interviu, seful statului afirma ca trebuie facuta o ancheta parlamentara asupra modului in care s-au desfasurat alegerile, pentru ca "nimeni nu mai trebuie sa gandeasca vreodata in Romania ca vointa electoratului poate fi masluita". O solicitare surprinzatoare care nu si-a gasit finalitatea nici in ziua de azi. De ce? Raspunsul il aflam tot de la seful statului. Basescu a declarat la inceputul lunii februarie 2007 la emisiunea Pro Vest de la Pro TV ca el a adus la putere in 2004 partidele din Alianta care pierdusera alegerile si ca i-a trimis pe social-democrati in opozitie, desi ei castigasera, pentru ca asa i s-a parut corect "pentru romani, in primul rand". "Nu-mi sunt indiferente (partidele din Alianta - n.r.), dar este responsabilitatea lor sa gaseasca formula sa tina ce le-am dat, pentru ca eu le-am dat si Parlamentul a aprobat. Oamenii acestia au pierdut alegerile. I-am adus la putere pentru ca era o necesitate politica trimiterea in opozitie a PSD-ului", a spus Basescu. Cu alte cuvinte, seful statului a fost cel care a "masluit" vointa electoratului, ceea ce a constituit al doilea cap de acuzare in raportul comisiei parlamentare de ancheta intocmit anul trecut pentru suspendarea din functie a presedintelui Basescu. Raportul citat spune ca presedintele a deturnat vointa electoratului prin aceea ca a desemnat public un candidat la functia de prim-ministru fara a tine cont de rezultatele alegerilor si inainte de a consulta partidele parlamentare.

SUPUNERE NECONDITIONATA. Cu alte cuvinte, dupa cum reiese si din declaratia facuta la Pro TV, presedintele Basescu le-a facut un bine partidelor din Alianta, aducandu-le la guvernare. Si ca atare a cerut supunere din partea lor, in caz contrar actionand in consecinta. Numai ca, surpriza pentru Basescu, premierul Tariceanu nu i-a mai acceptat prietenia si tutela dinaintea alegerilor si a refuzat sa demisioneze pentru a putea fi declansate alegeri anticipate. A fost momentul in care seful statului, dublat de PD, partidul sau "de suflet", a pornit un atac sustinut la adresa premierului, a Guvernului, a PNL si a partenerilor sai de guvernare. Ca urmare, relatiile dintre PNL si PD s-au racit, devenind ireconciliabile, astfel ca in aprilie anul trecut Tariceanu decide scoaterea PD de la guvernare si merge pe un guvern minoritar PNL-UDMR. In acest context, premierul a declarat ca "este timpul ca cineva sa aiba curajul sa spuna clar si raspicat ca Alianta PNL-PD nu mai are resurse sa mearga mai departe. Ca prim-ministru al Romaniei, sunt primul care trebuie sa recunoasca acest adevar".

Citeste si:

PC parasise deja guvernarea, dar nu atunci, pentru ca i-a cerut Basescu, ci la aproape doi ani, in decembrie 2006, principalul motiv al deciziei luate de conservatori fiind lipsa sprijinului partenerilor de coalitie pentru proiectele legislative ale PC. Astfel ca, la numai doi ani de la alegerile parlamentare, un guvern majoritar, format, ce-i drept, cu forta, din patru partide, devine minoritar. Si am ajuns in situatia paradoxala in care responsabilitatea pentru ceea ce nu merge bine sa fie pasata de la Guvernul Tariceanu II la Guvernul Tariceanu I si de aici la presedintele Basescu si inapoi. "Nu fac nici un secret din a spune ca este evident, in ultima perioada avem viziuni diferite. (...) Problema este ca va trebui sa aleaga, daca vrea sa-l aiba partener de guvernare pe presedintele Romaniei sau grupuri din afara Guvernului si in afara partidelor. (...) Eu sunt un politician de buna-credinta si vreau un parteneriat cu primul-ministru; nu vreau ca primul-ministru sa fie partenerul unor grupuri din afara, il vreau partenerul meu si nu partenerul unora care nu au castigat legitim puterea politica. Asta-i tot", declara Basescu in ianuarie 2005. "Interesele politice personale ale unui singur om s-au opus interesului national. A reusit, de unul singur, pe fondul slabiciunii noastre, a democratilor si liberalilor, sa dinamiteze o constructie politica solida. Din pacate, acest om este presedintele Romaniei. Acesta este adevarul", afirma la randul sau Tariceanu in aprilie 2007.

SOLUTIE. Pentru a pune capat unor viitoare eventuale astfel de scandaluri si pentru a sti exact cui ii revine responsabilitatea guvernarii, Jurnalul National propune revizuirea Constitutiei, astfel incat partidul care obtine cele mai multe dintre voturile valabil exprimate la alegerile parlamentare sa desemneze primul-ministru si, daca nu intruneste jumatate plus unu din voturi, pe baza negocierilor cu celelalte partide care au intrat in Parlament, sa-si asigure majoritatea necesara guvernarii. Constitutia actuala nu este foarte clara, motiv pentru care a si fost fortata de Traian Basescu in 2004. Astfel, Constitutia prevede la articolul 85, alineatul 1 ca "Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru si numeste Guvernul pe baza votului de incredere acordat de Parlament". Mai departe, la articolul 103, Legea fundamentala stabileste ca "Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament. Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de 10 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului. Programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor".