Cum pui pe butuci o institutie in sase luni
De mai bine de trei luni Garda Nationala de Mediu, condusa de Octavian Marius Popa, nu mai poate amenda pe nimeni. Institutia nu-si mai poate face treaba. Debandada in care a intrat Garda a aparut intr-o epoca a presiunilor Comisiei Europene pentru intarirea capacitatii de inspectie.

Cum poate un singur om sa se faca vinovat de ducerea unei institutii publice in incapacitatea de a-si face treaba, de decimarea personalului acesteia si de privarea Garzii Nationale de Mediu (GNM) de instrumentele de lucru? Mai intai promoveaza o hotarare de guvern "de organizare" - document care loveste de nulitate procesele-verbale emise de institutie din acel moment -, decide schimbarea conducerii institutiei la toate nivelurile si concedierea unei treimi din personal cu atributii de inspectie pentru a-si putea indeplini scopurile neintelese.

HAOS JURIDIC. Inceputul povestii sta in promovarea unei hotarari de guvern de "organizare" (HG 1224 de la 1 noiembrie 2007) a unei institutii de stat care deja exista, fara avizele ministerului Muncii, tiparirea unor noi procese verbale de contraventie cu alte referiri legale, fara rubrici de semnatura pe amandoua paginile si cu seria de inregistrare doar pe prima parte a documentului... Toate aceste balbaieli au dus institutia in imposibilitatea de a-si face treaba. De trei luni, comisarii GNM nu mai dau amenzi sau daca aplica vreo contraventie o fac riscand atacarea documentului in instanta. Blocajul institutiei este limpede ca lumina zilei si pe deasupra semnalat de ministrul Mediului si de Octavian Popa prin doua circulare care avizeaza comisarii sefi. L-am intrebat pe comisarul general despre aceasta situatie si raspunsul acestuia ne-a lasat fara replica: documentul este un fals. "Pe aici au lucrat tot felul de baieti din tot felul de servicii si aceasta este o manevra pusa la cale de ei... Stiu ca apare semnatura mea pe document, dar nu eu l-am trimis", a explicat seful GNM.

Citeste si:

COMISARII, INLOCUITI CU SECRETARE. Angajatii Garzii Nationale de Mediu au fost si ei afectati de situatia creata in urma initiativelor comisarului general. Octavian Marius Popa a vrut sa ne convinga ca intentiile sale sunt acelea de primenire a institutiei - toate deciziile ar urmari "lupta impotriva coruptiei din institutie", ne-a explicat acesta. Noi nu putem decat sa-i prezentam punctul de vedere, dar si sa descriem faptele concrete.

In mod real, hotararea "de organizare"/"de reorganizare" a institutiei - dupa aparitia unei corecturi in Monitorul Oficial - a desfiintat organizarea pe euroregiuni a Garzii, dupa modelul UE, aparand in schimb comisariate judetene cu personalitate juridica. Agentia Nationala a Functionarilor Publici a transmis comisarului general un document din care reiese cat se poate de clar ca aceasta noua structura presupune angajarea de economisti, juristi si personal administrativ pentru fiecare noua filiala judeteana. Cum ministrul Attila Korodi i-a impus lui Popa reorganizarea institutiei fara modificarea numarului de angajati, acesta este acum pus pe fapte mari. Multi dintre comisari, dar si din personalul administrativ al structurii centrale, au fost anuntati de "eliberarea din functie", dar prin acelasi document, cei vizati sunt informati de alte posturi care li se pun la dispozitie. Cum ministrul a solicitat reorganizarea institutiei cu un numar egal de angajati, pentru a indeplini conditiile legale de functionare a noilor comisariate, Popa trebuie sa disponibilizeze o treime din comisari pentru a angaja personal tehnic si administrativ, iar multor altor comisari trebuie sa le impuna "detasari" in afara conditiilor legale. De aceea, comisarul general a inventat aceasta forma de santaj (subtil) a angajatilor, care pe noi trebuie sa ne ingrijoreze pentru ca in mod clar la ora actuala numai control si inspectie nu se mai face in institutia coordonata de Octavian Popa.