Capitanul navei Iman T a recunoscut ca a fost platit cu 800 de euro de Omar Hayssam, inregistrat sub numele fratelui sau, Omar Samir, pentru a fi lasat intr-o cabina a vasului, ceea ce contrazice afirmatiile sirianului conform carora a plecat de pe O

Capitanul navei Iman T a recunoscut ca a fost platit cu 800 de euro de Omar Hayssam, inregistrat sub numele fratelui sau, Omar Samir, pentru a fi lasat intr-o cabina a vasului, ceea ce contrazice afirmatiile sirianului conform carora a plecat de pe Otopeni, "la costum si parfumat".

Un document care contine raspunsul autoritatilor libaneze la comisia rogatorie solicitata de autoritatile judiciare romane si care a fost depus la Curtea de Apel Bucuresti in dosarul armatorului Mustafa Tartoussi, judecat pentru ca l-a ajutat pe Omar Hayssam sa fuga din Romania, releva modul in care Hayssam a parasit Romania, la borsul Iman T.

Vasul Iman T, care l-a avut drept capitan pe Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi, era incarcat cu ceapa si componente de macarale.

"Doresc sa spun adevarul in legatura cu toate informatiile pe care le detin in legatura cu fuga lui Hayssam Omar si cu persoanele care l-au ajutat sau au facilitat fuga si modalitatea prin care a avut loc, iar aceasta fara presiuni sau amenintari asupra mea. Va informez ca in luna iunie a anului 2006, in timp ce lucram pe vasul Iman T, in functia de capitan, si ma aflam in incinta portului Constanta, am fost informat de agentul naval Mustafa Tartoussi ca va trimite o persoana necunoscuta la bordul vasului Iman T si a prezentat direct subiectul, instiintandu-ma ca aceasta persoana are probleme cu autoritatile romane, fara a mai aminti numele persoanei, felul problemelor sau cetatenia acestei persoane. Nu a mai adaugat nimic si a revenit dupa cateva zile, cand s-a terminat incarcarea vasului si a intocmit actele de calatorie", se arata in declaratia lui Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi.

Martorul arata ca Mustafa Tartoussi l-a instiintat "din nou ca va trimite acea persoana la bordul vasului, fara ca el sa aiba vreo legatura cu aceasta persoana sau sa stie ceva, cu exceptia faptului ca va sta in camera inginerului sef, numitul Ibrahim Seikh, si ca acesta din urma este responsabil de toate solicitarile acestei persoane".

"Am respins de la inceput acest lucru stiind ca autoritatile romane vor fi informate despre aceasta problema. L-am instiintat, in calitate de agent naval responsabil de acest vas, de prezenta ilegala la bordul vasului a unei persoane. I-am mai spus ca, dupa parcurgerea distantei limita, in ziua urmatoare plecarii si dupa finalizarea controlului asupra navei de catre autoritatile portuare, trebuie sa instiintez autoritatile romane. Nu stiu daca aceasta persoana s-a imbarcat sau nu pe vas. in dimineata zilei urmatoare si dupa parcurgerea distantei limita, Ibrahim Seikh, inginerul sef, a venit la mine si m-a instiintat ca persoana despre care vorbisem se afla intr-una dintre cabine", afirma capitanul.

In opinia acestuia, inginerul Ibrahim Seikh este "singurul raspunzator" pentru imbarcarea lui Hayssam si "nimeni altcineva nu mai stia".

"Cand am ajuns in afara apelor teritoriale romanesti l-am contactat telefonic pe Mustafa Tartoussi si l-am intrebat daca autoritatile romanesti fusesera informate sau nu. Acesta mi-a zis ca totul e in regula. L-am mai intrebat daca trebuie sa-l inregistrez in vreun fel cand vom intra in apele teritoriale egiptene, caci puteam face asta. Mi-am continuat drumul fara sa-l vad si fara ca aceasta persoana sa iasa din camera. Dupa ce am intrat in apele teritoriale egiptene si dupa ce am intrat in dana portului din Alexandria, l-am sunat din nou pe Mustafa Tartoussi, care ajunsese cu avionul in Egipt, si l-am intrebat despre identitatea persoanei aflate la bordul navei, deoarece aceasta nu avea carte de identitate ca sa poata fi inregistrat de autoritatile egiptene", mai arata martorul.

Totodata, el precizeaza faptul ca dupa multe apeluri, in cele din urma i s-a cerut "sa inregistreze persoana sub numele de Samir Al-Omar sau Omar".

In continuare, capitanul spune ca l-a instiintat pe "agentul acreditat al Horus Shipping despre toate detaliile pe care i le daduse Mustafa Tartoussi".

"Dupa putin timp agentul Hany Zeidan m-a contactat si mi-a cerut sa nu-l inregistrez cu niciun nume si sa las situatia asa cum era si sa consider ca acest individ nu se aflase niciodata la bordul vasului. Am intrat in dana portului si, dupa finalizarea formalitatilor legale si ancorarea la chei, s-a inceput operatiunea de descarcare in prezenta lui Youssef Tartoussi, Hany Zeidan si a unei persoane pe care n-o cunosteam, despre care am aflat ulterior ca se numeste Samir Al-Omar si ca are cetatenie rusa", mai spune capitanul navei Iman T.

Potrivit martorului, cei trei au au urcat apoi la bordul navei si s-au indreptat catre cabina inginerului Samir Seikh.

Atunci capitanul Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi a intrat si el in aceeasi cabina, unde a vazut persoana pe care nu o cunostea, astfel afland ca se numeste Hayssam Al-Omar, ca are aproximativ 50 de ani. in acest context, Hayssam si Youssef au facut cunostinta.

"Apoi numitul Hayssam Al-Omar a iesit cu cartea de identitate a lui Samir Omar si a intrat in dana portului Alexandria. Samir Seikh a ramas in camera pana a iesit Hayssam, apoi s-a intors Hany Zeidan si l-a insotit pe Samir Seikh din nou de la vapor, au plecat din port, iar eu m-am linistit, considerand ca acest subiect este incheiat si ca eu nu am nicio legatura si nicio responsabilitate pentru fuga dupa arestarea vasului. Am inceput sa returnez incarcatura de ceapa in Rusia", mai explica martorul Youssef Tartoussi.

in continuare, capitanul spune ca la scurt timp a inceput razboiul din iulie 2006, cand israelienii au atacat Libanul, astfel ca l-a sunat pe Mustafa Tatoussi, rugandu-l sa-l transfere, intrucat vroia sa se intoarca in Liban. Vasul a ramas in dana din Alexandria, pentru a astepta incarcatura, capitanul fiind anuntat ca aeroportul si porturile din Liban sunt inchise din cauza asediului, ca sunt tensiuni in aeroportul din Siria si ca se refuza sosirea in Egipt a inlocuitorului sau, capitanul Younis Ahmed Sabra.

Astfel, capitanului navei Iman T i s-a cerut sa plece in Siria si sa ramana in Tartous, pentru a se intalni cu inlocuitorul sau, cetatean sirian.

"Eu nu am fost de acord cu aceasta, mai ales cu plecarea spre Siria si apoi spre Rusia. Aceasta operatiune era o pierdere de timp si nu puteam sa-mi asum responsabilitatea pierderii vaslui, din cauza intoarcerii mele in Liban. M-a asigurat ca va goli vasul de incarcatura. Am dormit in seara aceea in cladirea Tartous, mai ales ca vaporul trebuia curatat, si trebuia sa plece repede, si pentru reducerea cheltuielilor pentru combustibil. I-am spus toate aceste lucruri. Vasul era pregatit de plecare, dupa ce s-au luat toate masurile legale si de control. Agentul maritim Muhammad Telwani, cetatean egiptean, a urcat la bord, insotit de Hayssam Omar si mi-a dat restul de bani, precum si salariile echipajului. A rezolvat cu actele oficiale ale lui Hayssam, care s-a urcat la bordul vasului in vazul tuturor, si am plecat spre Tartous", a declarat capitanul navei Iman T, raspunzand in cadrul comisiei rogatorii.

Cand a parasit dana din Tartous, Youssef i-a cerut lui Hayssam Omar actele, pasaportul sau un act care sa ii certifice identitatea.

"A refuzat si m-a instiintat ca exista o barca cu motor, care il va transporta, deoarece el nu s-a aflat la bordul vasului. Vasul se afla in zona de asteptare. Barca cu motor ne-a transportat pe mine si pe Hayssam Omar pana pe uscat si am iesit din dana, fiecare in alta directie. Eu m-am dus acasa la verisoara mea, in Tartous. Familia si copiii mei erau acolo. Plecasera din Liban, din cauza conflictului, si stateau la ea. Am dormit o noapte la verisoara mea. M-am intors in dana Tartous si i-am predat vasul Iman T noului capitan, Younis Ahmed Sabra. M-am intors in Liban, asa cum facusera si niste rude ale mele, si am rupt legatura cu Mustafa Tartousi, din cauza ca ma implicase in fuga lui Hayssam Omar", mai sustine Youssef.

Astfel, zice Youssef, a ramas somer cateva luni si in timp ce isi cauta lucru l-a anuntat agentul maritim, Ismail Fathallah, cetatean egiptean, ca vasul Al-Mahamat Bicu - care se afla in Mersin, in Turcia - are nevoie de capitan si i-a trimis un fax.

"Eu am inaintat faxul ambasadei Turciei in Liban si am solicitat viza in aceeasi zi. Dupa ce m-am pregatit de plecare, a venit o ruda a mea, Abdel Hakim Tartoussi, care m-a anuntat ca l-a sunat pe Mustafa Tartoussi si ca acesta ne-a spus ca plecam in Egipt si sa lucram pe vasul Luminita T. M-am hotarat si am plecat in Egipt, ca sa incep lucrul pe vasul mai sus mentionat, dupa care rezolvarea problemei a ramas in responsabilitatea capitanului. Mustafa Tartoussi mi-a cerut sa raman in Egipt si sa lucrez pe uscat, asa ca mi-am continuat lucrul normal, pana in prezent. Asta este tot ce s-a intamplat. Nu am fost martor la fuga lui Hayssam Omar si nici nu stiu unde se afla, nu am nicio informatie despre el. Tot ceea ce am mentionat este adevarat in intregime", declara capitanul vasului cu care sirianul a parasit Romania.

Intrebat daca a primit vreo suma de bani sau vreun cadou pentru inlesnirea fugii lui Hayssam Omar din Romania sau vreo recompensa materiala sau de alt fel pentru aceasta si daca a convenit asupra pretului in aceasta operatiune, Youssef a raspuns: "Nu am convenit si nu am vorbit cu nimeni, nici pentru inlesnirea, nici pentru reusita fugii lui Hayssam Omar din Romania. La cinci ore dupa sosirea noastra in portul Alexandria si plecarea lui Hayssam Omar de pe vas, impreuna cu agentul Hany Zeidan, eu mergeam cu inginerul principal Ibrahim Sheikh in port. Acesta m-a anuntat ca Hayssam Omar mi-a lasat suma de opt sute de euro. I-am luat de la el si asta e tot ce am primit in decursul acestei operatiuni. Nu consider ca aceasta suma reprezinta un pret normal pentru o fuga".

In continuare, Youssef neaga ca ar mai fi participat la fuga altor persoane si sustine ca cei care i-au inlesnit plecarea lui Hayssam sunt Mustafa Muhammad Tartoussi - fiul lui Nazek, in varsta de aproximativ cincizeci de ani, cetatean sirian, inginerul Ibrahim Andel Latif Sheikh - cetatean sirian, precum si agentul Hany Zeidan - cetatean egiptean, si Muhammad Mustafa Telwani - cetatean egiptean, care lucreaza la Hours Shipping.

"Nu stiu cine este persoana care l-a preluat pe Hayssam Omar cu barca cu motor. Nu stiu cum a ajuns Hayssam Omar la bordul vasului si nu stiu cine l-a ajutat in Romania. Sunt pregatit pentru ceea ce prevede legea", a declarat martorul Youssef Tartoussi.

Mai multe convorbiri telefonice dintre procurorul de caz Ciprian Nastasiu de la DIICOT si sirianul Omar Hayssam, inregistrate autorizat de Serviciul Roman de Informatii, au fost declasificate si folosite in procesul armatorului Mustafa Tartoussi, cel care l-ar fi ajutat pe sirian sa paraseasca Romania la bordul navei sale, caz judecat de Curtea de Apel Bucuresti.

Omar Hayssam s-a imbarcat pe una dintre navele lui Tartoussi - potrivit rechizitoriului prin care armatorul a fost deferit justitiei - el parasind Romania in noaptea de 29 spre 30 iunie 2006, iar in 22 iulie a inceput sa-i telefoneze procurorului Ciprian Nastasiu, care si-a pus telefonul sub urmarire.

Sirianul Omar Hayssam i-a declarat telefonic procurorului DIICOT, Ciprian Nastasiu - care l-a deferit justitiei pentru rapire - ca a plecat din Romania "ca un domn, cu capul sus, la costum, aranjat, parfumat", cu ajutorul unui pasaport cu identitate falsa si cu alt "look", de pe Otopeni.

Raspunsul primit de DIICOT de la autoritatile judiciare libaneze releva ca Hayssam a plecat la bordul unei nave care avea ceapa la bord, el stand ascuns intr-o cabina insalubra. El s-a legitimat cu pasaportul fratelui sau, Samir Omar, cu care seamana destul de bine si care are cetatenie siriana, libaneza si rusa, spun surse judiciare.

Varianta potrivit careia Hayssam ar fi parasit Romania la bordul unui avion a fost verificata de anchetatori.

De altfel, ofiterii Serviciului Roman de Informatii au vizionat toate casetele, minut cu minut, cu inregistrarile de pe toate aeroporturile romanesti, din 29 iunie 2006 si extinzand pe urmatoarele doua saptamani, au declarat surse judiciare.

In dimineata de 30 iunie 2006, Hayssam a contactat-o pe concubina sa, Violeta Parvan, informatiile relevand faptul ca sirianul se afla in zona Bosforului, precizeaza sursele citate.

Omar Hayssam sustine, potrivit interceptarilor telefonice, ca "presiunea" a fost principalul factor care l-a determinat sa fuga din Romania si ca a fost filat permanent.

Potrivit interceptarilor, procurorul Ciprian Nastasiu incearca in mai multe randuri sa afle locul unde se afla Omar Hayssam.

In 13 iunie 2007, instanta Curtii de Apel Bucuresti l-a condamnat, in lipsa, pe omul de afaceri Omar Hayssam la 20 de ani de inchisoare in procesul in care este acuzat de acte de terorism in legatura cu rapirea a trei jurnalisti romani in Irak, in 28 martie 2005.

Fuga lui Hayssam i-a determinat pe sefii serciciilor secrete si pe procurorul general al Romaniei sa-si prezinte demisiile.
Mediafax


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.