Joint - Teatru liber, dar cu un fond adevarat
Desi e prezentat de Teatrul Joint, care presupune ceva facut in colaborare, spectacolul “Netotu'” e dus pe umeri de un singur om, actorul Marius Damian. La Clubul Taranului a avut loc chiar de ziua lui Mihai Eminescu, 15 ianuarie, spectacolul cu piesa “Netotu'”, care prezinta viata dintr-o comunitate evreiasca, vazuta prin ochii prostului satului. Un spectacol despre nedreptate, Dumnezeu, dragoste si inocenta. Fata in fata cu spectatorul, acesta emotioneaza cu mijloace extrem de simple. “Netotu'” se afla deja la a treia stagiune, perioada in care a colindat tara, la propriu, in lung si in lat, asa cum ii sade bine unui calator prin ale tarii valuri, caci povestile frumoase, acelea care au mai ramas, sunt tot mai putine, iar oamenii sunt bineveniti sa le asculte. In 1953 aparea, in revista Partisan Review, versiunea engleza a nuvelei “Ghimpl Netotul” de Isaac Bashevis Singer. Acesta era un scriitor putin cunoscut marelui public. Dramatismul profund al povestirii, puritatea morala a eroului si fidelitatea lui fata de o iluzie nobila l-au inscris brusc pe orbita notorietatii. Valoarea operei in sine si raspandirea ei pe calea numeroaselor traduceri i-au adus scriitorului Premiul Nobel pentru Literatura, in 1978. In adaptarea sensibila si plina de haz a regizorului Cristian Juncu, spectacolul aduce la rampa un exercitiu actoricesc sincer, un joc minimalist, concentrat pe gest, pauze, mimica, toate avand ca rezultat o masca, pe care o pastrezi apoi in memorie cel putin pentru o clipa, in care Dumnezeu, adevarul, minciuna, rasul si plansul se intalnesc, dandu-si binete. Spectatorul este provocat la simplitate si la clipa de ragaz cu sine, prin intermediul povestii de viata a prostului satului. Despre actor. Marius Damian s-a nascut la Focsani, in anul 1979. Este absolvent al Universitatii de Arta Teatrala din Targu Mures, unde a absolvit, in anul 2003, clasa de actorie a profesorului Ion Sasaran, care face parte din Promotia de Aur a teatrului romanesc 1956 si care a fost coleg cu George Constantin, Amza Pellea, Gheorghe Cozorici, Draga Olteanu, Sanda Toma, Dan Puican sau Silviu Stanculescu. Primul impuls catre mestesugul artei de pe scandura i-a fost dat de profesorii liceului militar Stefan cel Mare din Campulung Moldovenesc, care il comparau mai tot timpul cu soldatul Svejk. Dupa terminarea facultatii, Marius Damian a fost colaborator al Teatrul National Targu Mures, angajat al Teatrului de Stat Oradea, perioada in care a avut ocazia sa cunoasca mediul teatral de stat, cu toate atributele si neajunsurile sale, experienta pe care o considera necesara in formarea structurii profesionale si mentale, deosebit de importanta in intelegerea coordonatelor primare ale vietii de actor, un stadiu pe care, daca mai este posibil, e bine sa nu il sari, dar nici sa ramai cantonat in el. Din 2006 locuieste in Capitala si colaboreaza cu teatre independente de renume, precum Teatrul Act Bucuresti, dar si cu altele mai tinere, precum Teatrul 74 Targu Mures si Teatrul Joint Bucuresti. In 2004 a primit Marele Premiu al Galei Tanarului Actor, pentru spectacolul “Netotu'”, regia Cristian Juncu, iar in 2007 acelasi spectacol este premiat in cadrul Festivalului “Pledez pentru Tineri”, de la Piatra-Neamt. Mai poate fi urmarit la Teatrul Act in spectacolul “Capra sau cine e Sylvia?” de Edward Albee, in regia lui Alexandru Dabija, si in 11. “Mananca-ti aproapele”, productie Teatrul Joint, in regia lui Vitalie Bichir, unde semneaza, de asemenea, si textul spectacolului. Crede intr-un teatru liber, dar cu un fond adevarat, greu de gasit, de pastrat, de intretinut si de predat mai departe in slujba unui mestesug care poate pieri doar daca nu suntem constienti de puterea sa reala si magicul sau atat de special.