Teodor Melescanu a declarat ieri ca nu poate da curs solicitarii presedintelui de incuviintare a inceperii urmaririi penale in ceea ce-i priveste pe cei opt actuali si fosti ministri. Ministrul Justitiei si-a motivat decizia pe faptul ca documentatia primita de la Presedintie nu contine dosarele de cercetare penala ale celor opt care potrivit legii trebuiau inaintate ministrului Justitiei, pentru ca acesta sa poata proceda la sesizarea Procurorului General. In replica, Presedintia a anuntat ca toate documentele originale primite de la Parchet si de la DNA au fost transmise sigilate ministrului Justitiei. Lui Melescanu i se solicita sa nu rupa sigiliul aplicat de Presedintie pe documente. Practic, el a capatat patru cutii cu documente la care nu are voie sa umble. Prezentam integral anuntul Presedintiei.
"Toate documentele originale primite de la Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie si Directia Nationala Anticoruptie ce vizeaza opt fosti si actuali ministri pentru care a fost ceruta declansarea procedurilor legale pentru inceperea urmaririi penale au fost transmise ministrului Justitiei in data de 16 ianuarie 2008. La Administratia Prezidentiala s-au mai aflat doar copii ale documentelor care au stat la baza redactarii rapoartelor de solicitare a aprobarii inceperii urmaririi penale, elaborate de procurorul de caz si de seful institutiei care a facut solicitarea catre presedintele Romaniei. Aceste copii au fost transmise de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Directia Nationala Anticoruptie, originalele aflandu-se la aceste institutii. Cu toate acestea, pentru a nu mai putea fi invocate pretexte de blocare sau intarziere a actului de justitie, Administratia Prezidentiala a transmis ministrului interimar al Justitiei, in cursul acestei zile, toate documentele primite in copie de catre presedintele Romaniei.
Ministrul Justitiei are interzis la documente
Legea nu prevede pentru ministrul Justitiei dreptul studierii documentelor care au stat la baza referatelor procurorilor, ci doar rolul de a primi dosarul cauzei si de a-l transmite catre Parchetul General. Nici ministrul Justitiei, si nici o alta persoana din cadrul ministerului, nu poate avea acces la copiile transmise, deoarece acestea se constituie ca probe la dosar. Aceste probe nu pot fi cercetate, copiate sau facute publice, avand in vedere faza procedurala in care se afla. In consecinta, Administratia Prezidentiala ii solicita domnului ministru Teodor Melescanu sa ia toate masurile pentru a asigura securitatea documentelor, in cadrul ministerului, si pentru a respecta sigiliul aplicat de Administratia Prezidentiala. De asemenea, presedintele Romaniei a solicitat ministrului interimar al Justitiei sa ia toate masurile necesare pentru ca aceste copii sa ajunga inapoi la Administratia Prezidentiala. Documentele inapoiate vor fi arhivate, intrucat este necesar ca presedintele Romaniei sa poata face oricand dovada actelor si a documentelor care au stat la baza deciziei sale". (Anca HRIBAN)
Refuzul lui Melescanu
Raspunsul Presedintiei a venit ca urmare a unei scrisori pe care Teodor Melescanu i-a trimis-o sefului statului, prin care il informa asupra prevederilor articolului 18, din Legea 115/1999, privind responsabilitatea ministeriala, articol care prevede ca, daca una dintre cele doua Camere ale Parlamentului sau presedintele Romaniei a cerut urmarirea penala, dosarul cauzei se trimite, de indata, ministrului Justitiei, pentru a proceda potrivit legii.
Adica la trimiterea mai departe a dosarelor penale, insotite de avizele de incuviintare a urmaririi penale, la Procurorul General al Romaniei. Ministerul Justitiei a precizat, printr-un comunicat ca, verificand documentatia primita de la Presedintie, a rezultat ca aceasta era incompleta, constand doar in referatele procurorilor de caz si ale procurorilor sefi ai structurilor de parchet, lipsind dosarele penale propriu-zise, astfel incat ministrul nu poate pune la dispozitia parchetului dosarele asa cum cere legea. "Avand in vedere ca presedintele Romaniei are obligatia de a transmite ministrului Justitiei dosarele cauzelor (mentionate, de altfel, cu numar de file in referatele parchetului), iar, in situatia de fata, dosarele nu au fost primite, ministrul Justitiei se afla, pentru moment, in imposibilitatea legala, obiectiva, de a-si exercita atributiile prevazute de Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala", se arata in comunicatul MJ. Amintim ca presedintele Traian Basescu a cerut ministrului interimar al Justitiei, in urma cu cateva zile, declansarea procedurilor legale pentru urmarirea penala a lui Adrian Nastase, Miron Mitrea, Tudor Chiuariu, Paul Pacuraru, Zsolt Nagy, Victor Babiuc, Codrut Seres si Traian Decebal Remes. Cererile de avizare a urmaririi penale au fost inaintate lui Basescu, in perioada 11 septembrie - 8 octombrie 2007, de catre sefii Parchetului General si ai DNA, Laura Kovesi si respectiv Daniel Morar. (Razvan SAVALIUC)
Fara aparare
Pozitia lui Melescanu, in acest caz, pune in dezbatere comportamentul interesat al presedintelui Romaniei in cazul celor opt actuali sau fosti ministri.
Pe de o parte se ridica intrebarea pe ce considerente a luat seful statului decizia de avizare a urmarii penale a celor opt, daca nu a avut dosarele propriu-zise la indemana? Doar pe referatele procurorilor de caz? Pe de cealalta parte se ridica problema dreptului la aparare al celor opt ministri care, potrivit Legii responsabilitatii ministeriale aveau dreptul sa se apere si sa prezinte probe in sustinerea cauzei lor in fata comisiei speciale de la Cotroceni. Comisie care daca nu mai exista ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale nr. 1133 din 27.11.2007, nu putea rapi dreptul ministrilor cercetati de parchet sa se apere si sa arate daca in cazul lor s-a facut sau nu un abuz de drept din partea procurorilor. Dreptul la aparare al celor opt trebuia garantat cu atat mai mult cu cat in art. 20 al Legii responsabilitatii ministeriale se arata ca "in cazul in care s-a cerut urmarirea penala impotriva unui membru al Guvernului, presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestuia din functie". Cu alte cuvinte, din interpretarea legii, e suficient ca un procuror sa ceara urmarirea penala contra unui ministru, pentru ca seful statului sa-l suspende imediat pe acesta. Chiar si abuziv, asa cum a facut-o in cazul fostului ministru al Apararii, Theodor Atanasiu - demis, declarat nevinovat, dar nerepus in functie.
Incalcarea Conventiei Drepturilor Omului
Articolul 16, punctul 5, din Legea 115/1999 prevede ca "Pe baza analizei sesizarii, a probelor depuse in sustinerea acesteia, a declaratiilor si a probelor invocate de membrul Guvernului fata de care se solicita urmarirea penala, comisia speciala va prezenta presedintelui Romaniei un raport cu propunerile privind urmarirea penala sau clasarea sesizarii". Chiar daca aceasta comisie speciala nu mai exista, intrucat Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 1133 din 27.11.2007, a declarat neconstitutional articolul 16 din Legea 115/1999, in integralitatea lui, articol care vorbea si de procedura de aparare in fata comisiei, presedintele Romaniei trebuia sa tina cont de prevederile din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, privitoare la dreptul la un proces echitabil (care au intaietate in fata legilor interne), care stipuleaza ca oricine are dreptul sa fie informat de indata cu privire la orice acuzatie impotriva sa, precum si sa dispuna de inlesnirile necesare pregatirii apararii. Dar Basescu nu a cautat sa se lamureasca pe el insusi asupra adevarului, preferand sa semneze avizele si sa declare public ca cei opt nu ar trebui considerati vinovati pana nu vor fi judecati. (Razvan SAVALIUC)
Ioan Stanomir, profesor de Drept constitutional
Rigurozitate nejustificata
"Legile sunt atat de ambigui incat este greu sa spui daca pe fond ministrul are dreptate sau nu", a declarat Stanomir la Realitatea tv. "Rolul ministrului de Justitie nu este acela de a examina dosarele, ci de a permite procurorilor sa porneasca procedura de stabilire a vinovatiei sau nevinovatiei. Melescanu a procedat intr-un mod nediplomatic si nedelicat dand impresia ca vrea sa tergiverseze procedura judiciara". Rigurozitatea lui Melescanu o considera ca nejustificata din moment ce avizul presedintelui Basescu "nu inseamna declararea ca vinovati a celor opt, ci este vorba doar de declansarea unei proceduri judiciare". (D.I.)
Mircea Andrei, prim-vicepresedinte PDL Bucuresti
"Trilema lui Melescanu"
"Domnul Melescanu are mai mult decat o dilema. Are o trilema. Determinata, pe de o parte, de obligatia institutionala pe care ministrul Justitiei o are, raportat la seful statului, obligatie determinata de reglementarile constitutionale. Mai exact, Constitutia il obliga pe ministrul Justitiei sa dea curs actelor de decizie ale presedintelui, relative la orice structura administrativa, in cazurile in care deciziile presedintelui se inscriu in cadrul competentelor acestuia. Si suntem in aceasta ipoteza. Pe de alta parte, domnul Melescanu trebuie sa respecte Legea. Ministrul Justitiei nu este un om, este o institutie, avand drept competenta bunul mers al structurilor din subordine si realizarea actului de justitie. In sfarsit, domnul Melescanu este ministru interimar al Justitiei din partea PNL, partid reprezentat in grupul infractional al celor opt persoane prin mai multe personaje. Mai grav e faptul ca PNL depinde in a ramane la guvernare de votul PSD. Or, PSD are o reprezentare semnificativa in grupul celor opt ministri cu privire la care Parchetul detine date si indicii ca au savarsit fapte penale. Bineinteles ca este o situatie ingrata. Fara voturile PSD Guvernul cade si odata cu caderea Guvernului dispare si functia interimara, de ministru al Justitiei, a domnului Melescanu, si mai ales functia plina, aceea de ministru al Apararii. Morala cere ca domnul Melescanu sa respecte partidul ce se revendica urmas al Bratienilor, interesul ii cere sa ramana la guvernare si Legea i-ar impune sa o respecte. Motivul este pueril, cum ca nu a primit dosarul complet. Din cercetarea Legii 115/1999, modificata prin OUG 95 din 4 octombrie 2007 (art. 18), rezulta cu exactitate faptul ca, intr-adevar, dosarul cauzei se inainteaza ministrului Justitiei dar nimic nu-l impiedica pe domnul Melescanu sa informeze Parchetul ca a primit din partea Presedintiei avizul de incepere a urmaririi penale si sa solicite deindata dosarul si nu sa procedeze la o solutie de tergiversare a cauzei. In realitate, fortat de imprejurari si cu incalcarea regulilor, prin actul de amanare domnul Melescanu protejeaza grupul infractional al celor opt. Inchei prin a spune ca devine evident, inca o data, ca guvernarea unei tari trebuie sa aiba o coloratura politica restransa." (M.G)
Marko Bela, lider UDMR
"Deciziile trebuiau motivate separat"
"Presedintele are dreptul constitutional, dar si obligatia, din moment ce a primit solicitarea procurorilor, sa dea verde la o astfel de solicitare sau sa nu fie de acord. Nu imi place cum s-a procedat, este vorba de functii importante, de ministri si Guvern si presedintele ar fi trebuit sa-si motiveze decizia, separat pentru fiecare persoana", a spus Marko, citat de NewsIn. (D.I.)