Şi procedura de contestatie ar trebui sa fie mai explicita
Guvernul va definitiva ultimele detalii saptamana viitoarePropunerile autoritatilor de modificare a taxei de prima inmatriculare, prezentate miercuri la Bruxelles, sunt considerate de catre oficiali ca fiind in acord cu legislatia europeana in domeniu", ceea ce poate determina Comisia Europeana sa suspende procedura de infringement declansata impotriva Romaniei. Afirmatia ii apartine sefului Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocanea, care a precizat ca ultimele detalii vor fi definitivate saptamana viitoare, astfel incat pana pe 31 ianuarie sa poata fi emisa ordonanta de modificare a legislatiei in domeniu.
Cu toate acestea, surse apropiate discutiilor au declarat pentru Mediafax ca expertii Comisiei Europene au facut, miercuri, cateva observatii legate de procedura de contestare, care ar trebui sa fie mai clara, si de o mai buna explicare a grilei de taxare.
La finele lunii noiembrie, Comisia Europeana a deschis cea de-a doua procedura de infringement impotriva Romaniei, considerand ca taxa de prima inmatriculare este discriminatorie in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Ulterior, oficialii europenii au remarcat "o tactica de amanare evidenta a autoritatilor romane" in a modifica taxa, ca apoi sa o faca probabil in ultimul moment: "Sau Bucurestiul face calcule ca e mai bine sa plateasca o amenda decat sa elimine taxa. Au procedat asa si alte state membre. Numai ca acum amenzile au crescut foarte mult si vom vorbi despre sume foarte mari", au mai spus acestia.5.500 euro, valoarea cea mai mare a taxeiIn urma discutiilor purtate la Bruxelles si, probabil, la presiunea societatii civile, Guvernul a anuntat ca va modifica taxa pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piata a masinii, urmand sa fie redefinit termenul de masina noua si sa fie introdusa o procedura de contestare pentru persoanele care se considera nedreptatite.
Potrivit proiectului, care va fi facut public pana la sfarsitul lunii si va intra in vigoare la jumatatea acestui an, valoarea taxei de prima inmatriculare va creste chiar si de aproape trei ori in cazul masinilor noi, urmand sa scada proportional cu vechimea, in cazul autovehiculelor cu aceeasi cilindree si incadrate in aceeasi norma de poluare Euro, au declarat saptamana trecuta, citate de Mediafax, surse guvernamentale.
Potrivit acestora, daca taxa actuala pentru o masina noua cu norma de poluare Euro 4 si cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de putin peste o suta de euro, in noua formula pe care Executivul o propune Comisiei, aceasta creste pana la mai mult de 400 de euro. In acelasi timp, ea scade odata cu vechimea masinii, ajungand ca acelasi automobil, dar vechi de doi ani, sa fie taxat cu o suma mai mica cu 15%.
In cazul unei masini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de prima inmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmand sa scada progresiv in functie de vechimea masinii. O masina de acelasi tip si cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi inmatriculata pentru o suma ce se apropie de o mie de euro.
Cele mai noi masini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi inmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Cuantumul scade si in acest caz in functie de vechimea masinii. Valoarea de aproximativ o mie de euro creste in cazul masinilor Euro 3 in functie de cilindreea motoarelor si scade apoi in cadrul fiecarei clase de motorizare in functie de vechime. Acelasi mod de calcul este aplicat si in cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar si in cazul masinilor non-Euro. Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabila in cazul unei masini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Datele prezentate nu sunt valori definitive, ele urmand sa fie modificate usor.