Modernizarea aeroportului ne costa inca 76 mil. euro
In 2006, compania a fost avertizata ca nu va mai primi contractePreferintele romanilor fata de firma italiana Astaldi nu s-au schimbat, desi reprezentantii acestora au dovedit de-a lungul timpului ca serviciile prestate nu sunt intotdeauna la inaltimea asteptarilor beneficiarilor.
Potrivit unui comunicat al companiei italiene, Astaldi a mai castigat un contract cu partea romana, de data aceasta in valoare de 76 de milioane de euro, obiectivul fiind realizarea celei de-a treia etape a proiectului de dezvoltare si modernizare a Aeroportului International Henri Coanda din Otopeni.
Tot italienii de la Astaldi sunt cei care au realizat si primele doua faze ale procesului de modernizare a Aeroportului Otopeni, in baza unor contracte in valoare cumulata de 214 milioane de euro, astfel ca totalul lucrarilor se ridica la 290 de milioane de euro.
Potrivit prevederilor contractului, Astaldi va executa lucrarile de extindere a terminalului de sosiri si a celui de pasageri, va renova salonul oficial, va reorganiza fluxul de pasageri si va construi o noua parcare auto. Lucrarile de modernizare vor debuta curand si vor dura inca 36 de luni.
"Acest contract este o recunoastere a expertizei internationale a firmei, a calitatii lucrarilor deja desfasurate in cadrul primelor doua etape ale proiectului, dar si o confirmare a rolului de jucator de referinta pe care Astaldi vrea sa il aiba in Europa de Est", a declarat Giuseppe Cafiero, director general pentru politica industriala la Astaldi.Penalizata pentru pasajul rutier de la OtopeniFostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, anunta la jumatatea anului 2006 ca va penaliza firmele Astaldi si Alpine din cauza calitatii defectuoase a lucrarilor si a depasirii termenului-limita de executie. Afirmatia a fost facuta in urma controlului efectuat la pasajul rutier Otopeni, centura de nord a Capitalei, precum si tronsonul de drum dintre ele.
"Sunt foarte multe lucrari de proasta calitate. Cele care tin de proiectare, care nu au fost prevazute in proiectele initiale, vor fi refacute din fonduri de la stat, iar celelalte vor fi reparate pe banii constructorilor", a afirmat Berceanu.
Acesta a observat probleme de executie la nodurile rutiere de sub pasaje, la instalatiile de scurgere a apei, la trotuare si la trecerea la nivel a canalelor de pe sosea, precum si la racordarea defectuoasa a drumului care leaga podul din Otopeni si tronsonul dinspre Ploiesti.
Facand referire la valoarea lucrarilor, ce a depasit 16 milioane de euro, Berceanu a declarat: "Cred ca la banii care s-au luat si tinand cont de conditiile in care suntem in 2006, nu este multumitor ceea ce s-a realizat".
Tuturor acestor proiecte le-au fost acordate extensii de timp pentru finalizare, iar traficul in aceste zone se desfasoara cu dificultate. Ministrul a acordat un ultimatum firmelor care se ocupa de realizarea lucrarilor in vederea rezolvarii problemelor sesizate. Nerezolvarea lor va duce la posibilitatea neacordarii altor lucrari in Romania celor doua companii Astaldi din Italia si Alpine din Austria.Fostul director, arestat pentru relatii cu mafia sicilianaAstaldi este o companie cu lucrari ce ating ordinul sutelor de miliarde pe teritoriul Romaniei cu bani proveniti de la bugetul de stat. Contractele acordate in Romania dupa anii '90 filialei firmei italiene Italstrade (ulterior cumparate de Astaldi) s-au facut fara o verificare, in prealabil, a modului in care acestia si-au realizat lucrarile anterioare.
Fostul director al firmei a fost arestat in 2002 pentru relatii cu mafia siciliana si pentru nerespectarea clauzelor stipulate in contractul de reabilitare a unui drum. Materialele folosite erau mult sub parametrii ceruti in norme, fapt ce nu permitea depasirea vitezei de 70 de km/h.Profituri substantialeIncrederea de care se bucura firma italiana in randul autoritatilor romane i-a adus profituri substantiale. Potrivit managerilor filialei romanesti, Astaldi a avut de castigat, in perioada 1990- 2004, 60 de milioane de euro.
Desi majoritatea guvernelor straine care au lucrat cu firma Astaldi au decis rezilierea contractelor, Astaldi ramane favorita Romaniei. In timpul mandatului lui Mitrea, firma a furnizat din contractele cu statul roman aproximativ 5% din profitul total al companiei. Societatea a castigat in 2003 licitatia pentru reabilitarea unei portiuni de 23 de km din DN 66, intre localitatile hunedorene Petrosani si Baru.
Compania cu pricina a castigat si licitatia pentru unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura de dupa '90, constructia pasajului Basarab. Cu toate ca din cele 7 firme care au depus oferta pana la termenul stabilit, oferta celor de la Astaldi a fost inferioara atat sub raportul pretului, cat si al timpului de executie, contractul a fost acordat consortiului Astaldi SpA - FCC Construccion SA. Termenul de finalizare promis este de 29 de luni, iar costurile se ridica la 396,3 milioane de lei, fara TVA.Terminal la Aeroportul Cluj-NapocaIn luna aprilie a anului trecut, licitatia internationala pentru construirea noului terminal de pasageri de la Aeroportul Cluj-Napoca a fost castigata de joint-venture-ul Asocierea Astaldi-Romairport-UIT. Licitatia presupune construirea unui terminal ce va putea asigura tranzit pentru 300 de persoane/ora, atat pentru cei care vin din spatiul Schengen, cat si pentru cei din afara.
Suprafata construita va fi de 3.952 mp, iar suprafata desfasurata de 10.812 mp, constructia fiind pe structura metalica, avand subsol si parter. Lucrarile au inceput in luna mai a anului trecut si se vor finaliza in toamna acestui an. Costurile se ridica la 13,2 milioane de euro.