>> Anul trecut, doua manuale de literatura pentru clasa a XII-a s-au riscat, propunand elevilor un dosar cu literatura celor mai tineri scriitori.

>> Pentru manualul de la Paralela 45, autoarea, Doina Rusti, spune ca s-a oprit la acei tine
>> Anul trecut, doua manuale de literatura pentru clasa a XII-a s-au riscat, propunand elevilor un dosar cu literatura celor mai tineri scriitori.

>> Pentru manualul de la Paralela 45, autoarea, Doina Rusti, spune ca s-a oprit la acei tineri scriitori care i-au atras atentia; autoarele manualului de la Corint nu prea si-au facut temele si gresesc numele scriitorilor.

>> Dan Sociu si Razvan Tupa sunt poetii pe care se axaseaza dosarele 2000 din cele doua manuale de clasa a XII-a amintite.

Manualele de literatura nu mai sunt de mult antologii de scriitori morti. Nu mai sunt nici tiparite pe hartia aceea subtire, cenusie si absorbanta, care atragea ca un magnet orice picatura de cerneala. Au depasit si isteriile trecerii la "alternative", la fel cum reportajele panicoase de la Antena 1, despre pornografiile din "Muzici si faze", pe care "elevii nostri sunt nevoiti sa le citeasca", par a fi de la inceputurile televiziunii. Lucrurile s-au asezat, macar la prima vedere, iar literatura scrisa de 2000-isti s-a vazut pe biroul/masa de lucru a celor cu doar cativa ani mai mici decat ei.
In toamna anului 2007, doua manuale s-au riscat si au facut un capitol special - e drept, ultimul, cu dedicatie pentru clasele umaniste - in care sunt adusi la raport Dan Sociu si Marius Ianus, Claudiu Komartin si Razvan Tupa, Ioana Nicolae si Domnica Drumea.
Autorii manualului de clasa a XII-a de la Editura Niculescu s-au oprit la generatia '80, in timp ce pentru autorii manualului de la Humanitas in perioada 1990-2007 poezia romaneasca nu se poate lauda decat cu productiile a doi scriitori: Mircea Cartarescu si Cristian Popescu, conform tabelului de la sfarsit.
Paralela 45 si Corint sunt cele doua edituri care au riscat sa fie blamate, atat de profi, cat si de elevi&parinti, pentru tupeul de a-i aduce pe douamiisti in manualele de-a XII-a. Totodata, tinand cont de plasarea respectivului capitol, e greu de crezut ca elevii, prinsi de febra bacalaureatului, vor zabovi prea mult la aceste pagini ale "istoriei literare".
"Nu am avut in vedere valoarea incontestabila"
"Pe cand eram eleva imi doream sa stiu ce scriu contemporanii mei", spune Doina Rusti, autoarea manualului de la Paralela 45, incercand sa-si motiveze optiunea pentru includerea acestui capitol in manual. "Cred ca educatia se afla in legatura cu ceea ce se intampla acum. Prezentul este calapodul care motiveaza personalitatea. Nu am avut in vedere valoarea incontestabila. Scriitorii din manual poate ca nu sunt cei mai valorosi. Sunt cei care mi-au atras mie atentia la un moment dat. Ei se afla acolo pentru a stabili un contact oarecare intre elev si istoria in care traieste el. Au personalitati puternice si au stiut sa se impuna in lumea culturala. Costi Rogozanu si Luminita Marcu au atras atentia asupra generatiei. Unii sunt tradusi in mai multe limbi. Komartin a luat premiul Academiei, iar Linda Maria Baros a primit Premiul Apollinaire. Este vorba, prin urmare, despre niste oameni curajosi, care s-au zbatut sa se promoveze. Iar din scrierile lor razbate aceasta energie, ajunge cu siguranta pana la cititorul manualului meu si il dirijeaza spre o atitudine intelectuala pozitiva", spune Rusti. Autoarea manualului, scriitoare la randul ei - romanele ei, "Omuletul rosu" si "Zogru", fiind bine primite de critica - este convinsa ca elevii sunt "interesati cu precadere de ceea ce se intampla in contemporaneitatea lor". Dar, atentie, "asta nu inseamna ca o sa le placa literatura de azi. Ar fi anormal. De regula, oamenii isi resping contemporanii, dar sunt curiosi sa-i cunoasca. Iar tarziu, foarte tarziu isi dau seama ca valorile lor se sprijina pe scriitorii cititi la tinerete".
De altfel, elevii care studiaza dupa manualul de la Paralela 45 sunt avertizati inca din textul de prezentare. Cumva "stiti ce va asteapta, o faceti pe cont propriu". "Generatia 2000 s-a manifestat violent, prin texte agresive, cu limbaj licentios, abordand cu preferinta teme precum sexualitatea, criminalitatea, drogurile etc., atitudine venita dintr-o evidenta criza existentiala, generata si de situatia istorica a unei Romanii brusc iesite din comunism, dar si din nevoia acuta de schimbare" (Paralela 45).

Sociu vs Eminescu
Dosarul 2000 incepe aici cu un text de Dan Sociu, din cel mai recent volum al autorului, "cantece eXcesive". Iar una din teme suna cam asa: "Prezentati poemul Cantec eXcesiv IV de Dan Sociu, subliniindu-i trasaturile: biografismul, notatia, amalgamarea sentimentelor. Comparati imaginea care transpune speranta ca blocul in care locuieste Ruxandra sa ia foc cu viziunea din romanta eminesciana Pe langa plopii fara sot: La geamul tau ce stralucea / Privii atat de des; / O lume toata-ntelegea- / Tu nu m-ai inteles".
Dan Sociu crede ca ar putea rezolva exercitiile care fac referire la textele sale, dar ar avea nevoie de un spatiu mai mare. Regreta ca mama, care e profesoara de romana, "nu are ore si la liceu, ar fi fost o poveste oedipiana draguta sa-mi predea chiar ea, sa explice, in fata intregii clase, ce era in mintea mea cand am scris ce-am scris. Nu ma indoiesc ca ar fi folosit, ca material didactic, cele mai jenante istorioare si fotografii din copilaria mea".
Sociu isi aminteste "cu nostalgie scandalul primelor manuale alternative, ce bine ar fi sa avem si noi, acum, parte de atata publicitate. Intre timp insa lumea s-a linistit, si-a dat seama ca nu s-a prabusit invatamantul romanesc, cel putin nu din cauza lectiilor despre Simona Popescu sau a prezentei unui nume atat de frivol ca Andreea Esca in Cartea Sacra a Istoriei Neamului. si n-am auzit ca elevii - aia faini, nu prostii - sa spuna ca s-au plictisit de Simona Popescu sau de Mircea Cartarescu. Dimpotriva, datorita prezentei lor, literatura romana pare mai putin plictisitoare si intepata, iar vechiul proiect al scolii romanesti de a produce elevi, nu indivizi liberi, incepe sa se duca incet la vale". "Cand este vorba despre 2000, elevii pot sa spuna deschis in clasa cand nu le place, cand ii enerveaza."
In manualul de la Corint, dosarul 2000 se bazeaza pe Razvan Tupa, "un nume care s-a impus, indepartandu-se de la ideologia fracturista". Din pacate, autorii manualului de la Corint - Sofia Dobra, Monica Halaszi, Dorina Kudor, Luminita Medesan - nu au fost tocmai silitori si nu si-au facut temele. Numele Domnicai Drumea apare de mai multe ori, dar nici macar o singura data nu este scris corect, iar Marius Ianus devine Marius Iasnus.
"Un castig adus de includerea autorilor aparuti in ultimii ani in manuale cred ca tine de faptul ca elevii pot sa citeasca fara sa fie obligati sa faca apel neaparat la aceleasi categorii prafuite. Macar atunci cand este vorba despre 2000, elevii pot sa spuna deschis in clasa cand nu le place, cand ii enerveaza", spera Razvan Tupa. "Asta si pentru ca nici eu nu prea ma simt in largul meu cu formula 'douamiistii si alte mamifere>>." In manualul de la Corint sunt mai multe fragmente din poeme scrise de Tupa, iar una dintre teme suna asa: "Identificati in versurile (...) caracteristici ale poeziei aparute dupa 2000, realizand un poster pe care sa-l prezentati oral in fata colegilor". Cum si-ar rezolva Razvan aceasta tema? "Cred ca as alege sa includ in poster lucruri despre colegi sau despre profesor. Sigur, as desena totul pe spatele unui calendar, cum imi spunea cineva mai deunazi", spune Razvan. El e multumit ca sunt folosite numai fragmente in locul textelor integrale. "Nu mi-ar placea deloc sa fiu subiectul plictiselii elevilor care n-au nici un chef de poezie. Cam asta cred ca ar fi diferenta dintre 'poezia manuala>> si cea reala. Ai un demo, cine vrea varianta full options o cauta in biblioteca."


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.