Americanii nu au uitat ca sint la ei acasa la Salonul de la Detroit. Se lauda cu motoarele cu cilindree uriasa, dar nu neglijeaza trendul hibrid si nu duc lipsa de idei nici in ceea ce priveste masinile viitorului.

General Motors a prezentat la Detroit conceptulChevrolet Volt: arma anti-Toyota pe segmentulhibrid Salonul International de Automobile din Detroit a atras atentia in primul rind prin numarul mare de concepte prezentate. Cel mai mare producator american de masini, General Motors, a prezentat arma hibrida anti-Toyota. Noua masina se numeste Chevrolet Volt si este raspunsul GM la trendul motorizarilor hibride. Volt, care va fi propulsat de un motor electric, este deocamdata in stadiul de concept, iar productia sa va incepe in 2010-2011. Ford a socat cu Airstream, un hibrid care va functiona pe baza de hidrogen si care imbina formele unui crossover si ale unui van cu cele ale unei nave spatiale. Tot in cadrul grupului Ford, Mazda a expus conceptele Taiki si Furai. Taiki reflecta posibila directie de design care va fi transpusa pe noile modele sportive ale marcii japoneze. Furai, in traducere libera insemnind sunetul vintului, este conceputa sa ruleze cu etanol in loc de combustilii clasici, fiind de altfel prima masina din lume cu motor rotativ care va beneficia de acest gen de propulsie. Chrysler s-a „laudat" cu ce a invatat de la fostul concern germano-american Daimler Chrysler si a expus conceptul Nassau. Masina, care are acelasi ampatament de peste 5 metri ca si modelul 300C, are patru locuri si patru usi, insa forma spatelui aduce cu cea a unui hatchback. Oficialii Chrysler au spus ca Nassau va fi un concurent pentru actualul Mercedes CLS. Daca frumusetea designului noii masini este discutabila, americanii nu s-au dezis de un singur lucru: motorul. Ca sa fie un concurent serios pentru CLS, Nassau va fi echipat cu un motor V8 de 6,1 litri, capabil sa genereze 430 de cai-putere.

Pasiunea nebuna a americanilor pentru masinile puternice, in special cele cu motoare pe benzina, se resimte insa in contextul in care barilul de petrol se invirte in jurul cifrei de 100 de dolari. Nu e de mirare ca cei trei mari producatori auto din Detroit, General Motors, Ford si Chrysler, se asteapta ca 2008 sa fie un an dificil. „Este foarte probabil sa inregistram scaderi in acest an", a declarat pentru Reuters Ted Chu, economistul-sef al General Motors. Reprezentantii gigantilor americani au sustinut ca in 2008 vinzarile de autovehicule ar putea scadea la 15,5 milioane de unitati. Anul trecut, vinzarile de autoturisme si de autovehicule comerciale usoare de pe piata americana au scazut cu 2,5%, pina la 16,15 milioane de unitati, cel mai mic nivel inregistrat in ultimii zece ani.

Producatorii asiatici, dar si cei europeni au avut un cuvint de spus la cea mai importanta manifestare auto din SUA. Honda a expus concept-carul Accord, un coupe realizat pe viitoarea platforma a berlinei cu acelasi nume. Lexus urca stacheta in clasa medie si prezinta rivalul pentru BMW M3, Mercedes C 63 AMG sau Audi RS4. Modelul IS-F va fi propulsat de un V8 de 5 litri si va dezvolta aproximativ 430 de cai-putere. Hyundai a scos la rampa SUV-ul premium Veracruz. Echipat standard cu tractiune 4x4, modelul are si un motor pe masura gusturilor americanilor: un V6 de 3,8 litri si 260 de cai-putere. Luxul desavirsit si-a gasit un exponent intr-un concept cabrio sub sigla Mercedes-Benz. Ocean Driver este, de fapt, modelul S-Klasse in varianta decapotabila. Masina, cu o lungime de peste 5 metri si un ampatament care depaseste trei metri, va avea aceleasi motorizari ca si actuala clasa S.

Previziuni sumbre pentru producatorii americani in 2008. Detalii pe www.cotidianul.ro/select