ANPC poate aplica sanctiunile incepand cu 31 ianuarie
Sesizarile pot fi trimise si de operatorii economici concurentiRomaniei i-a trebuit un an de la aderare pentru a implementa Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte, cerinta a Uniunii Europene pentru a spori increderea consumatorilor intr-o piata guvernata de principii corecte si pentru a obliga comerciantii sa respecte drepturile clientilor sai.
Prin intrarea in vigoare a acestei legi, incepand cu 1 ianuarie 2008, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are dreptul de a sanctiona publicitatea inselatoare, publicitatea agresiva, falsele oferte "gratuite", inducerea in eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele-capcana.
Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate ANPC de orice persoana sau organizatie care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar si de catre operatorii economici concurenti. Acestia au, de asemenea, posibilitatea de a-i actiona in justitie pe comerciantii care incalca legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte.
In ceea ce priveste sanctiunile, care pot fi aplicate de Autoritate incepand cu 31 ianuarie a.c. (timp in care comerciantii au obligatia de a cunoaste toate aspectele legii), sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei.
Neincetarea practicii incorecte atrage dupa sine sanctiuni de la 6.000 la 60.000 lei, iar ca masura complementara se poate dispune suspendarea activitatii pana la intrarea in legalitate.
Un alt element de noutate este faptul ca depunerea unei contestatii in instanta de catre operatorul economic nu duce la suspendarea masurii decise de catre ANPC.Falsele "oferte" gratuiteLegea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2007, defineste clar notiuni ca produs, consumator, comerciant, practica a comerciantului, cod de conduita, consolidand totodata standardele care interzic practicile comerciale incorecte, clasificate in practici comerciale inselatoare (prin actiune sau prin omisiune) si practici comerciale agresive.
Printre cele mai grave practici abuzive sanctionate prin aceasta lege se afla publicitatea-capcana, adica practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator.
Şi falsele oferte "gratuite" sunt incriminate de lege, comerciantului fiindu-i interzis sa creeze clientului o impresie falsa asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind "gratuite", "bonus", "fara taxe" sau in termeni similari, in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma in afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului.Copiii nu vor mai fi indemnati sa cumpere produseIn mod sigur, si firmele de publicitate vor avea de suferit sau cel putin va trebui sa-si reorganizeze strategia, odata ce nu se vor mai putea adresa direct copiilor pentru a-i determina sa cumpere anumite produse sau sa-si convinga parintii sa le achizitioneze pentru ei.
Potrivit documentului, practica inselatoare este si afirmatia falsa cu privire la proprietatile curative ale produselor, incluzandu-se in aceasta categorie alergiile, caderea parului si pana la pierderea in greutate.
Este usor de prevazut ca, odata cu posibilitatea ANPC de a sanctiona firmele, vor fi diminuate considerabil si vanzarile bazate pe practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu in conditiile in care nu exista niciun premiu sau actiunea pe care trebuie sa o intreprinda pentru a castiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.Oriflame, Avon si Amway, vizateŞi controversatul sistem piramidal practicat de companiile multilevel (Oriflame, Avon, Multilevel, Zepter si multe altele) este vizat de legea privind practicile comerciale incorecte, acestora nemaipermitandu-li-se sa-si sporeasca veniturile din introducerea altor consumatori in sistem decat cei proveniti din vanzarea sau consumul produselor.
Nici jurnalistii n-au scapat de prevederile legii, ei putand fi sanctionati in cazul in care folosesc continutul unui articol pentru a promova un produs, in cazul in care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, si nu se specifica acest lucru in mod clar in articol.
Vor mai fi amendati si cei care prezinta drepturile consumatorilor drept caracteristica distinctiva a ofertei comerciantului, precum si cei care declara fals ca un produs va fi disponibil pentru un interval limitat de timp (in limita stocului) pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza.
Limba in care sunt oferite serviciile post-vanzare trebuie sa fie cea specificata consumatorului in mod clar inainte de initierea tranzactiei, serviciul post-vanzare furnizat pentru un produs fiind disponibil numai in statul in care s-a vandut produsul. In cazul in care beneficiarii procedeaza altfel, acestia vor fi sanctionati de catre ANPC.
Nu in ultimul rand, se incrimineaza vanzarea nesolicitata, explicatia termenului in textul de lege fiind solicitarea platii pe loc de catre comerciant sau plata ulterioara pentru produsele pe care le furnizeaza, dar pe care consumatorul nu le-a solicitat sau solicita rambursarea sau pastrarea lor.Practici agresiveIn ceea ce priveste practicile agresive, acestea pot fi "crearea impresiei consumatorului ca nu poate parasi sediul comerciantului pana nu se intocmeste un contract" sau "efectuarea de vizite personale la locuinta consumatorului ignorand solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu reveni, cu exceptia situatiilor si in masura justificate, conform legislatiei nationale, pentru a pune in aplicare o obligatie contractuala". De asemenea, efectuarea de solicitari persistente si nedorite prin telefon, fax, e-mail sau prin alte mijloace de comunicare la distanta, cu exceptia celor prevazute de lege, pentru a pune in aplicare o obligatie contractuala sunt considerate practici agresive. La fel si in cazul in care un consumator doreste sa execute o polita de asigurare si i se cere sa aduca "documente care nu pot fi considerate in mod rezonabil relevante, pentru a stabili daca pretentia este valida", sau lipseste sistematic raspunsul la corespondenta pertinenta, "cu scopul de a determina un consumator sa renunte la exercitarea drepturilor sale contractuale".