Lansarea la sfarsitul saptamanii trecute, la New Delhi, a celui mai ieftin model de automobil din lume, Tata Nano (in traducere literalmente "masina poporului"), marcheaza in mod definitiv, afirmarea Indiei ca unul dintre cei mai mari jucatori din ce
Lansarea la sfarsitul saptamanii trecute, la New Delhi, a celui mai ieftin model de automobil din lume, Tata Nano (in traducere literalmente "masina poporului"), marcheaza in mod definitiv, afirmarea Indiei ca unul dintre cei mai mari jucatori din cea mai importanta ramura industriala, cea a productiei de automobile. Aceasta cu atat mai mult cu cat lansarea modelului destinat pietei interne si pietelor nepretentioase, precum Africa, America Latina si Asia de Sud vine ca o completare a tranzactiei pe care principalul producator indian de automobile o negociaza cu Ford pentru reluarea a doua marci de lux, odinioara simboluri ale Marii Britanii, fosta putere coloniala a subcontinentului indian: Jaguar si Land Rover.
"Nano" va fi comercializat la numai 1700 de euro, (cat reprezinta, la cursul actual 100.000 de rupii indiene), cu doar 50 la suta mai putin decat modelul japonez Suzuki Maruti, fabricat tot in India. Modelul, echipat cu un motor de numai 625 de centimetri cubi urmeaza sa consume numai 5 litri de carburant la suta de kilometri, nu dispune, in varianta de baza, de dotari de securitate, climatizare, catalizatoare, ABS, ori airbaguri, insa este destinat unei piete imense aflate abia la inceputul evolutiei sale: in India exista numai circa 7 milioane de masini la o populatie de 1,1 miliarde de locuitori, un raport de numai 8 automobilisti la mie, dar care ar urma sa creasca masiv in anii ce vor veni pe fondul ascensiunii economice constante a tarii.
Obiectiile ecologistilor tin, in principal, de faptul ca "democratizarea" automobilistica a Indiei urmeaza sa se asocieze si cu o explozie a emisiilor poluante ale acestei tari. Un contraargument important este, insa, imensul potential de cultivare in India a trestiei de zahar, materie prima pentru fabricarea bioetanolului. In plus, trestia de zahar este o cultura care se valorifica la un nivel superior: etanolul se obtine din melasa rezultata ca reziduu al productiei de zahar, astfel incat nu se creeaza presiune asupra pretului alimentelor.
"Volkswagen-ul indian" al secolului al XXI-lea va fi produs, initial, in circa 250.000 de exemplare pe an, insa constructorul indian afirma ca se asteapta, in viitor, la o cerere anuala de circa un milion de bucati.
Tata Motors nu este singurul producator indian de modele "low-cost", in afara de Renault Nissan, care vrea sa construiasca o varianta de Logan estimata la 2050 de euro, tot in India, in partenariat cu Bajaj, de productia unor astfel de modele sunt interesate si concernele Volkswagen, Toyota, Honda, Ford si Fiat.
Dupa ce s-a consacrat in precedentele doua decenii in ramuri ca productia de programe informatice, siderurgie (indianul Lakshmi Mittal este cel mai important fabricant de otel la scara mondiala) sau industria farmaceutica, India se afirma, iata, si in domeniul care are cea mai mare importanta in economia mondiala, prin gradul foarte mare de integrare pe orizontala, adica prin crearea unui numar imens de locuri de munca nu in propriile uzine de fabricatie-montaj, ci mai ales la nenumaratii furnizori de piese de schimb, consumabile auto, producatori de cauciuc, mase plastice si, indirect, in distributia de carburanti.
In ansamblul economiei mondiale, India se afla conform unei ierarhii a statelor lumii pe 2006 intocmita de banca mondiala, pe pozitia a 12 din punct de vedere al PIB exprimat in dolari in cifra absoluta, devansata doar de cele sapte state puternic industrializate
G-7, China, Spania, Brazilia si Rusia. Din punct de vedere al PIB exprimat in dolari internationali calculati pe baza paritatatii puterii de cumparare, India este devansata doar de Statele Unite si China, clasandu-se inaintea celorlalte state industrializate, inclusiv in fata Japoniei si Germaniei. Acest clasament, care indica ce cantitate de produse si servicii poate cumpara populatia unei tari oarecare in decurs de un an, este un indicator foarte sugestiv pentru marile companii multinationale care afla pe ce piete exista oportunitati mai mari. Acest indicator explica, de exemplu de ce China este cea mai importanta destinatie a investitiilor straine directe, ori de ce Polonia si Romania devanseaza, in ultimii ani, Ungaria si Cehia din acelasi punct de vedere.
Altfel spus, India este a treia piata de desfacere de care dispune un stat al lumii dupa Statele Unite si China si a patra piata la nivel mondial, daca tinem cont de faptul ca cele 27 de state ale UE constituie o singura piata, prima la nivel mondial.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.