Criteriile politice, sumele mari investite in lobby si ruptura dintre Academia Americana si Cannes sint explicatiile furnizate de specialistii care incearca sa elucideze absenta lui „4, 3, 2" de la Oscaruri.

Desi dezamagit, Mungiu reaminteste caun film trebuie sa-si atinga spectatorii,inainte de orice premiu „The Counterfeiters" (Stefan Ruzowitzky, Austria), „The Year My Parents Went on Vacation" (Cao Hamburger, Brazilia), „Days of Darkness" (Denys Arcand, Canada), „Beaufort" (Joseph Cedar, Israel), „Necunoscuta", (Giuseppe Tornatore, Italia), „Mongol" (Serghei Bodrov, Kazahstan), „Katyn" (Andrzej Wajda, Polonia), „12" (Nikita Mihalkov, Rusia) si „The Trap" (Srdjan Golubovic, Serbia). Acestea sint cele noua pelicule pe placul membrilor Academiei Americane de Film (AAF), care le-au inscris in ultima etapa a bataliei pentru Oscarul dedicat lungmetrajelor straine. „Sint dezamagit, desigur, ca «4 luni, 3 saptamini si 2 zile» nu a fost selectionat printre filmele care continua cursa pentru Oscar, in principal pentru faptul ca primirea grozava din presa americana crease aceasta asteptare. Daca parcurgem insa lista filmelor retinute, fata de cea a filmelor neretinute, constatam ca sintem intr-o companie foarte placuta si ca votantii pentru Oscarurile americane pentru film strain pur si simplu prefera un alt tip de cinema" a fost replica lui Cristian Mungiu la optiunea AAF. Cineastul, aflat la Tokyo pentru promovarea filmului, a adaugat ca „premiile si distinctiile au, fara indoiala, rostul lor in promovarea filmelor, insa e bine sa ne amintim cu ocazii ca aceea de azi ca reusita unui film consta in emotia pe care o resimt spectatorii privindu-l, mai mult decit in onorurile publice pe care se intimpla sa le colectioneze sau nu".

Actorul Vlad Ivanov a declarat pentru Cotidianul ca este cu adevarat dezamagit nu atit de faptul ca „4, 3, 2" a fost oprit din drumul catre Oscar, cit mai degraba de titlurile din ziarele romanesti. „Filmul acesta a facut deja extraordinar de mult pentru cinematografia romaneasca si chiar pentru imaginea tarii, dar in loc sa citesc titluri cu «Multumiri, domnule Mungiu, pentru ce bucurii ne-ati adus pina acum cu acest film» vad cu stupoare scris cu litere de-o schioapa «Mungiu a ratat Globurile de Aur», «S-au intors cu mina goala» si alte lucruri extrem de jignitoare pentru noi. Sintem tratati de parca am fi o echipa de fotbal in care s-au pompat bani si nu si-a indeplinit obiectivul calificarii la nu stiu ce campionat. Noi sintem cu totul altceva: niste creatori care au vrut doar sa spuna o poveste care sa ajunga la sufletul spectatorilor. Si cred ca acest obiectiv ni l-am indeplinit cu prisosinta", e de parere interpretul lui Bebe, adaugind: „Ii rog pe jurnalisti, care ar trebui sa fie primii care dau un mesaj pozitiv, sa aiba totusi in vedere faptul ca ne-am intors cu premii din America, premii acordate de Asociatia Criticilor din LA. Acolo, la festivitatea de premiere, ni s-au spus lucruri foarte magulitoare, gen: «Deja ne-am obisnuit ca printre premiantii nostri sa se numere cineasti din Romania». Nu vrem elogii, dar eu, unul, mi-as dori ca valoarea sa fie totusi recunoscuta si in tara asta. Sint sincer dezamagit de aceste reactii nedrepte si total disproportionate", accentueaza Ivanov.

„Am fost mereu rezervat in ceea ce priveste sansele lui «4, 3, 2» la Oscar. Faptul ca nu figureaza pe lista scurta nu e o surpriza, cred ca nici pentru Mungiu", e de parere criticul de film Alex. Leo Serban. „Am vazut doar trei dintre filmele declarate eligibile de catre Academie. «Beaufort», cel israelian, a trecut neobservat la Cannes, era foarte slab. Ruptura dintre gusturile de la Cannes si cele de la Oscaruri este evidenta. «Counterfeiters», din Austria, l-am urmarit anul trecut la Berlin, cum actiunea se petrece intr-un lagar nazist, sigur avea sa fie printre favoritii Academiei, iar «Necunoscuta» e tot cu miza politico-sociala, asa ca si soarta ei la Oscaruri era pecetluita. Ma mir mai degraba ca pe lista scurta nu se regaseste «Persepolis», propunerea Frantei", subliniaza criticul de film.

Colegul sau de breasla Andrei Gorzo reactioneaza la unison, punctind ca „Persepolis" parea perfect croit pe calapodul preferintelor Academiei. „Doua pelicule, cea austriaca si cea braziliana, figurau deja pe site-urile cu favoritii la Oscar. Lungmetrajul lui Schnabel, «Le scaphandre et le papillon», nu avea cum sa intre in cursa la categoria Film strain, probabil va ajunge la Cel mai bun regizor, ca si la Globurile de Aur", subliniaza criticul. „Daca observi modul de filmare al lui Mungiu, fara imagini frumoase, fara muzica, si adaugi potentialul de soc al peliculei, intelegi de ce «4, 3, 2» nu a fost pe gustul membrilor Academiei, conservatori si cu o tendinta de a se feri de experientele incomode, cum e vizionarea acestui lungmetraj", sustine Gorzo, care precizeaza si ca fratii Dardenne, dubli premianti la Cannes, care fac tot un astfel de cinema, nu s-au ales niciodata cu o nominalizare la Oscarul pentru film strain.

„Mi se pare o rusine pe de o parte, pe de alta parte mi se pare ca e cumva normal, tinind cont de bugetele care se pun la bataie pentru promovarea filmului in America. Acum 6 ani, un film maghiar a cheltuit jumatate din bugetul de realizare numai pentru promovare, vorbim de circa 800-900 de mii de euro", explica excluderea lui „4, 3, 2" regizorul Tudor Giurgiu, citat de MEDIAFAX. „ «4, 3, 2» este un film de autor, greu din punct de vedere estetic, nu cred ca ar avea priza la un juriu de tip Oscar. La Oscar conteaza mult cine e distribuitorul, ce campanie de marketing are filmul", crede si regizorul Corneliu Porumboiu. Cineastul Radu Muntean este „surprins" ca „4, 3, 2" nu a fost nominalizat, insa atrage atentia ca Oscarul este „business si politica". In plus, producatorul Dan Burlac opineaza ca filmul lui Cristian Mungiu a pierdut „o batalie comerciala, nu una artistica".

Nici o BAFTA pentru „4, 3, 2" Regizorul care i-a luat-o inainte lui Mungiu la Globurile de Aur, Julian Schnabel, isi vede filmul propus si la Premiile BAFTA: „Scafandrul si fluturele" concureaza, la categoria Cel mai bun film nerealizat in engleza, cu „Vinatorul de zmeie", „Viata celorlalti", „Lust, Caution" si „La vie en rose". Ecranizarea romanului lui Ian McEwan „Atonement" a primit nu mai putin de 14 nominalizari la Premiile BAFTA, printre care acelea pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor si Cea mai buna adaptare. Keira Knightley are sanse sa fie aleasa Cea mai buna actrita, dar trebuie sa se impuna in competitia cu Cate Blanchett, Marion Cotillard, Julie Christie si Ellen Page. Partenerul ei din „Atonement", James McAvoy, este nominalizat la categoria Cel mai bun actor, alaturi de George Clooney, Viggo Mortensen, Daniel Day Lewis si Ulrich Muehe. Doua filme au primit cite 9 nominalizari: „No Country for Old Men", al fratilor Coen, si „There Will Be Blood", in regia lui Paul Thomas Anderson.

Prima contrareactie americana Sub titlul „How Do You Say «Oscar Scandal» in Romanian?", cunoscutul critic de film de la „LA Weekly", Scott Foundas, analizeaza decizia AAF. El considera ca „4, 3, 2" este genul de lungmetraj pe care Academia l-a apreciat in trecut, adica dotat cu semnificative merite artistice si totodata usor accesibil publicului, exemple similare lui fiind pelicule recompensate cu statueta pentru film strain printre care „Farmecul discret al burgheziei", de Buñuel, „Z", de Costa Gavras, „Totul despre mama mea", de Almodovar, si „Fanny&Alexander", de Ingmar Bergman. Insa, chiar inainte de anuntarea listei scurte, circulau zvonuri, majoritatea colportate de comentatorul de la „Hollywood Elsewhere", Jeffrey Wells, cum ca membrii AAF nu reactionasera tocmai pozitiv la vizionarea peliculei. Asa ca Foundas cauta o explicatie in componenta celor care decid lista scurta, si anume numerosi pensionari, cel mai probabil reticenti la o pelicula gen „4, 3, 2". Pina si directorul comitetului responsabil pentru nominalizarile din prima faza, Mark Johnson, s-a declarat uimit de absenta a doua pelicule din lista scurta. El a comparat situatia din acest an cu aceea din 2003, cind „Orasul zeilor" nu a intrat la nominalizarile din categoria Film strain, obtinind in schimb patru candidaturi la Oscaruri. Insa „4, 3, 2" nu va avea parte de un astfel de happy-end, deoarece, rulind doar o saptamina in Los Angeles, nu se poate califica la sectiuni cum ar fi Cel mai bun regizor sau Cel mai bun film.

Ce mai face lungmetrajul „Hillary: The Movie" aflati pe www.cotidianul.ro/select