Friiele unor servicii de stat incep sa fie tinute de parteneri de peste hotare. Astfel, unele natiuni ajung sa redefineasca ceea ce inseamna o tara.

Transportind zilnic cinci milioane de pasageri, reteaua Deutsche Bahnse anunta o solutie universala pentru privatizarea cailor ferate nationale.Foto: Reuters Outsourcingul sau externalizarea are o reputatie proasta, scrie publicatia britanica „Monocle". Constind in delegarea sarcinilor unor segmente externe care ofera un raport pret-calitate mai bun sau caredetin expertiza in domenii specializate, outsourcingul este un mod de a creste productivitatea sau eficienta, de a cistiga timp si mai ales de a reduce costurile muncii, angajind pe bani putini persoane din alte tari, India si China fiind pe primul loc. Fenomenul ameninta doar in SUA cu pierderea a trei milioane de slujbe pina in 2015. Totusi, unele tari tind sa aplice acest procedeu pentru aproape orice, de la servicii militare la servicii postale.

Consumatorii se intarita impotriva outsourcingului pentru ca duce, in sectorul privat, la pierderi de slujbe pe pietele dezvoltate si la conversatii frustrante cu call center-uri din India. De exemplu, englezii se pling deseori ca la celalalt capat al firului li se raspunde intr-un accent britanic stilcit cind cer asistenta la un call center. Cu toate acestea, guvernele apeleaza la acest procedeu de secole. Regimentele nepaleze Gurkha, ale armatei britanice, sint un exemplu perfect pentru cumpararea talentului cu bani putini. Parte a fortelor britanice de la inceputul secolului al XIX-lea, luptatorii nepalezi si-au scos in teroare inamicii din ascunzatori, s-au ingrijit de securitatea Hong Kongului chiar daca se aflau sub Coroana britanica si au facut parte din operatiunile englezilor din insulele Falkland pina in Sierra Leone. Pe linga Gurkha, o alta forma eficienta de outsourcing militar s-a dovedit a fi contractul inminat pentru modernizarea Ministerului Apararii din Londra. Outsourcingul militar din Irak a fost insa unul controversat, mai ales ca contractantii privati pe probleme de securitate Unity Resources Group si Blackwater trebuie sa raspunda in fata Congresului american dupa ce au fost omoriti civili in Bagdad.

Globalizarea a aratat ca toate soiurile de servicii, considerate odinioara a apartine exclusiv statului, pot fi realizate mai bine in alta parte. Serviciul postal american este una dintre organizatiile care invata sa se adapteze la aceasta practica, iar majoritatea americanilor poate nu stiu ca muncitori contractati manevreaza deja 2% din corespondenta lor, arata „Monocle". Pe de alta parte, Iordanul, de exemplu, a initiat recent o strategie de cinci ani pentru a atrage 4,2 miliarde de euro din fonduri straine, lasind investitorii straini sa administreze porturile, serviciile postale si transportul public. Israelul, Danemarca si Marea Britanie s-au gindit si ele sa-si privatizeze serviciile postale, iar daca ar gasi o forma de profit, Washingtonul ar lua exemplul multor alte tari, privatizind reteaua feroviara nationala Amtrak. „Se spunea odata ca liniile de cale ferata au construit America, dar explozia preturilor mici la cursele de avion costa administratia Bush subventii de 769 de milioane de euro anual (n.r. - pentru reteaua de cai ferate). (...) Poate ca un apel timpuriu la reteaua de cai ferate Deutsche Bahn ar fi o idee buna", arata publicatia britanica.

Nici educatia nu este imuna: BrainFuse, o firma de meditatii din New York City, pune studentii in legatura chiar si cu meditatori din New Delhi. Districte din Jersey pina in Montana, cu sisteme de invatamint slabe, vor apela in curind la mai mult decit consultanti din sistemul privat – ar putea inmina intreaga administrare a scolii unei firme private. De altfel, intreaba jurnalistii britanici, „are nevoie o tara sa isi controleze politia si scolile?", trecind apoi la exemple de tari cu potential de outsorcing a caror expertiza ar putea patrunde in state incapabile sa conduca eficient anumite ministere: Franta, pentru sistemul sanitar, cotat drept cel mai bun de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, Germania, pentru reteaua de cai ferate Deutsche Bahn, care transporta cu cea mai mare eficienta cinci milioane de pasageri zilnic, sau Finlanda, care se bucura de cel mai bun sistem de invatamint din lume, cu doar 4% diferenta in materie de rezultate intre cele mai bune si cele mai proaste scoli. „De ce sa nu-i rugam pur si simplu pe finlandezi sa ne preia scolile nationale?", lanseaza intrebarea „Monocle".

In Romania, fenomenul s-a dezvoltat incepind cu anii ’90, „pentru ca atunci au fost infiintate primele companii de IT care au oferit outsourcing pentru companii din alte tari, numit si offshoring. Intre timp, piata a crescut si s-a diversificat si au aparut si companii romanesti care externalizeaza catre alte companii, romanesti sau chiar externe, unele parti ale afacerii", spune Ionut Oprea, cofondator al Blog Agency. „Acum insa nu mai vorbim doar de outsourcing software, ca la inceput. Acum exista in mai multe domenii firme specializate, care iti permit sa externalizezi, pe linga diversele etape de productie, si activitatile sau departamentele administrative clasice", adauga specialistul.

Liviu Voinea, director de cercetare la Grupul de Economie Aplicata, vorbeste de outsourcing in primul rind ca si perfectionare activa, practicat in industrii intensive in forta de munca, precum cea textila sau de incaltaminte. NewsIn informa, de exemplu, pe 27 iulie 2006, ca circa 46,2% din totalul exporturilor Romaniei au fost bazate pe tipul de outsourcing numit „lohn". Acesta consta in delocalizarea unor activitati productive din alte tari si este larg raspindit in industriile confectiilor, a incaltamintei si a constructiilor de masini, „datorita costurilor scazute ale fortei de munca si necesitatii de modernizare a capacitatilor de productie ale firmelor romanesti". La moda acum in Romania, spune Liviu Voinea, este insa outsourcingul din domeniul serviciilor: „contabilitate, resurse umane, callcenter-uri, evident, servicii de depozitare, antrepriza", reunite sub procedeul „Business Process Outsourcing". De altfel, tot NewsIn arata, pe 13 iunie 2007, ca Romania ocupa locul 33 ca atractivitate privind externalizarea proceselor de business.

„Avantajele sint evidente. Outsourcingul in Romania ajuta, indirect, la sprijinirea pietei, desi concentreaza pentru companii externe specialisti locali, ceea ce poate fi considerat un dezavantaj", explica Ionut Oprea. Dar externalizarea nu se practica doar pentru logica banului, adauga Oprea, ci si pentru cresterea standardelor, imprumutind expertiza si abilitatile altor tari. „Sint si elemente negative, pentru ca ceea ce se externalizeaza (n.r. - in cazul Romaniei) sint activitatile care nu aduc mare valoare adaugata. De exemplu, nu cred ca deocamdata a externalizat cineva in Romania activitatea de cercetare", spune Liviu Voinea.

Despre beneficiile outsourcingului in Romania, pe www.cotidianul.ro/select