Agentia de Evaluare si Asigurare a Calitatii in Educatie (AEACE) si Asociatia pentru educatie si cercetare EDU CER solicita anularea actualei metodologii privind admiterea la liceu si stabilirea unui grup de unitati scolare, la nivel de oras, la care sa se sustina examen de admitere.

AEACE si EDU CER considera ca luarea exclusiva in calcul a tezelor unice, drept criteriu de intrare la liceu, a adus in impas admiterea si propun renuntarea la media tezelor unice, precum si la repartizarea computerizata la nivel national.

"Dati-mi voie sa compar aceasta situatie in care ne aflam cu sovietizarea invatamantului din anii '50 si cu promovabilitatea de 100 la suta a cultului personalitatii si formarea omului nou, impusa de Ceausescu in anii '70-'80, dar aceste decizii, care au adus grave consecinte generatiilor de elevi, au fost luate din exterior, au fost decizii politice. Acum lovitura vine din interior, data chiar de ministrul aflat in functie", a declarat, miercuri, intr-o conferinta de presa, presedintele AEACE, Gheorghe Radulescu.

In opinia sa, ministrul Cristian Adomnitei ar trebui sa-si dea demisia pentru ca, desi rezultatele simularii "aratau foarte clar ca nu se putea aplica o asemenea idee", el a decis sa o puna in practica.

In plus, AEACE si EDU CER sustin ca materia propusa pentru tezele unice la clasele a VII-a si a VIII-a era din anii de studiu anteriori, insa cei care au lucrat la elaborarea subiectelor nu au avut curajul sa-i semnaleze ministrului acest fapt.

"In perioada septembrie 2007 si pana in prima zi a tezei unice, in minister, cei care alcatuiau subiectele s-au vazut pusi in fata unei situatii delicate pe care n-au avut curaj sa i-o spuna ministrului. Materia din clasele a VII-a si a VIII-a, ce urma sa fie propusa pentru tezele unice la romana, matematica, geografie si istorie nu putea fi aceeasi pentru elevi, deoarece sunt manuale alternative si au parcursuri diferite. Ca atare, in disperare de cauza, au intocmit o programa speciala minimala dar nu din materia clasei respective, ci din cunostintele anterioare si asa se explica faptul ca unele subiecte au fost facile", a mai declarat Radulescu.

Citeste si:

AEACE si EDU CER au prezentat, miercuri, si o serie de principii pe baza carora ar trebui elaborata noua metodologie de admitere in liceu, unul dintre ele referindu-se la folosirea a trei criterii, respectiv admiterea pe baza de examen cu subiecte la nivel national, admitere pe baza criteriilor de departajare stabilite de Consiliul de Administratie al fiecarei unitati scolare (departajare pe medii gimnaziale, generale si pe discipline) si admitere pe baza de dosar.

De asemenea, noua metodologie ar trebui sa prevada si stabilirea, de catre inspectoratele scolare judetene, a unui grup de unitati scolare, la nivel de oras sau municipiu, la care sa se dea examenul de admitere. Potrivit planului propus de AEACE si EDU CER, la unitatile din aceste grupuri de unitati scolare, examenul de admitere se va desfasura cu respectarea unor prevederi, precum faptul ca din comisiile de examen, supraveghetorii sau evaluatorii nu pot apartine unitatilor scolare aflate in examen, iar elevii pot opta, in ordinea preferintelor, pentru toate liceele sau filierele din grup, din orasul in care doresc sa urmeze studiile.

"Ierarhia finala este unica pentru liceele din grup aflate intr-un oras sau municipiu, respectandu-se principiul 'media bate optiunea>>, astfel elevii care au sustinut admiterea putand accede la oricare dintre liceele din grupul stabilit la nivel de oras, functie de media obtinuta si ordinea optiunilor", a explicat presedintele EDU CER, Stefan Vlaston.

O alta noutate, propusa de AEACE si EDU CER se refera la sustinerea unei singure probe, respectiv matematica pentru profilul real si filiera tehnologica, si limba si literatura romana pentru profilul uman si liceele vocationale, iar elevii care nu s-au inscris la sesiune de examene sau n-au fost admisi, se vor putea inscrie la liceele la care au mai ramas locuri.

De altfel, Stefan Vlaston a precizat ca in acest moment gradul de cuprindere in clasa a IX-a este de 120 - 130 la suta, numarul populatiei claselor a VIII-a fiind la jumatate fata de anul 2000, adica 14.000 de elevi, comparativ cu 28.000.

Avantajele acestui plan constau, potrivit lui Gheorghe Radulescu, in restabilirea corecta a pregatirii elevilor, aplicarea unui important element de descentralizare, parcurgerea graficului de organizare si departajare pe medii in doar doua saptamani si eliminarea repartizarii computerizate. De asemenea, o astfel de metodologie ar asigura, in opinia initiatorilor, o mai mare obiectivitate, precum si costuri mai mici decat in cazul tezelor unice.
Mediafax