Principalii producatori auto de pe mapamond vor lansa noi modele de autovehicule, la unul dintre cele mai mari saloane auto din lume, salonul de la Detroit, dupa ce panglica a fost taiata duminica in pofida problemelor economice din SUA, care au avut un impact negativ asupra vanzarilor din acest sector de piata, informeaza Reuters, transmite Mediafax.
Vanzarile de pe piata americana, cea mai mare piata de desfacere din lume, au scazut in 2007, pentru al doilea an consecutiv, ca urmare a ritmului mai lent de crestere economica, determinat de problemele din sectorul imobiliar si al creditelor. Analistii si investitorii de pe piata de capital considera ca declinul vanzarilor de automobile din Statele Unite va continua in 2008, fara a se sti inca amploarea acestuia.
Anul trecut, vanzarile de masini si vehicule comerciale usoare s-au redus in SUA cu 2,5%, la 16,15 milioane de unitati. Multi analisti si unii reprezentanti ai industriei de profil considera ca in 2008 exista riscul unui declin al vanzarilor pana la 15,5 milioane de vehicule.
In schimb, o parte dintre producatori, precum General Motors, anticipeaza ca va avea loc o relansare a cererii in a doua jumatate a anului, astfel incat vanzarile se vor mentine la nivelul din 2007.
"Anticipam mentinerea tendintei negative a vanzarilor pe piata americana, ca urmare a inaspririi conditiilor de creditare, cuplata cu hotararea producatorilor de a nu oferi stimulente cumparatorilor", a declarat Brian Johnson, analist la Lehman Brothers.
In 1991, in timpul ultimei crize importante din sectorul auto, vanzarile au scazut cu 16%, de la nivelul-record atins anterior.
Cea mai pesimista prognoza pentru anul 2008 a fost facuta in noiembrie anul trecut de Thomas Stallkamp, analist la fondul de investitii private Ripplewood Holdings, acesta sustinand ca vanzarile ar putea cobori cu 10%, la 14,5 milioane de autovehicule. Analistii afirma ca un astfel de declin ar obliga companiile, in special cele din Detroit, sa reduca din nou productia si numarul de angajati.
"Problemele din economie, cum sunt cele din sectorul imobiliar si conditiile mai stricte de acordare a creditelor, exercita presiuni puternice asupra increderii consumatorilor, atunci cand este vorba de achizitii importante", a declarat directorul general al Ford, Alan Mulally.
Perspectivele nesigure ale sectorului auto au influentat negativ cotatia actiunilor marilor producatori de profil in ultimele trei luni. Astfel, cotatia actiunilor GM a scazut cu 44% de la nivelul-record atins la jumatatea lunii octombrie, dupa incheierea unui acord cu sindicatul United Auto Workers privind un nou contract de munca.
Titlurile Ford Motor au coborat, in aceeasi perioada, cu 34%, in timp ce indicele S&P 500 a scazut in ultimele trei luni cu 10%.
Pentru 2008, GM anticipeaza ca vanzarile totale de pe piata americana vor fi de 16 milioane de vehicule, dar reprezentantii grupului recunosc ca exista riscuri.