De la privatizare, proprietarii nu au investit mai nimic in modernizare, astfel ca acesta sta, pe cind celelalte din tara au comenzi pe patru ani inainte.

Cu o singura exceptie, santierele navalede la Dunare au comenzi suficiente Santierul naval Navol din Oltenita a ajuns intr-o stare jalnica, reusind contraperformanta de a fi singurul din Romania care nu produce nimic de doi ani. In acelasi timp, celelalte santiere au comenzi care le acopera capacitatile de productie pe mai multi ani. Santierul are portile inchise, nu mai are energie electrica, iar cei 200 de angajati ramasi (din peste 7.000 inainte de ’89) nu si-au mai primit salariile de un an si cer sa fie trimisi in somaj. Autoritatile locale declara ca de vina pentru si-tuatia Navol sint cei care au preluat societatea de la stat, pentru ca nu au investit. Actionarul majoritar spune ca e de vina statul, pentru ca nu s-au acordat ajutoare pentru santier, iar actionarul minoritar crede ca este vorba despre o vina comuna a actionarului majoritar si a statului. Navol Oltenita a fost privatizat in 1999, fiind cumparat de persoana fizica Ioan Alexandru si de SIF Muntenia. Ulterior, printr-o majorare de capital, SIF a devenit actionar majoritar. Prin contractul de privatizare, AVAS (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului - fostul FPS) s-a obligat sa acorde facilitati fiscale constind in scutirea penalitatilor la datoria catre stat, ce constituiau circa jumatate din intreaga datorie. Scutirea era conditionata de respectarea unui plan esalonat de achitare a datoriilor si de realizarea anumitor investitii. Potrivit Autoritatii, nu s-au realizat nici investitiile si nici nu s-a respectat graficul de esalonare, motiv pentru care ajutorul de stat a fost pierdut.

Actionarii societatii sint insa de alta parere. „AVAS a acordat primele ajutoare de-abia la trei ani dupa privatizare, dupa care le-a sistat. Noi tocmai eram in discutie cu un investitor interesat sa intre in actionariatul Navol, dar sistarea ajutorului de stat l-a pus pe fuga", spune Petre Szel, presedintele SIF Muntenia. Acesta este sustinut si de actionarul minoritar Ioan Alexandru, care afirma ca, timp de cinci ani, santierului nu i-a fost „iertata" nici o datorie, desi scutirea era prevazuta in contractul de privatizare. „AVAS a acordat o mica scutire de-abia la inceputul lui 2007, cind Navol se afla deja in proces de insolventa, culmea, intentat tot de AVAS impreuna cu BCR. Adica ce ne-au dat cu o mina ne-au luat cu cealalta", spune Alexandru.

In prezent, societatea nu produce nimic, are datorii de circa 30 de milioane de dolari (9 la BCR si aproape 21 la stat), iar creditorii ii cer falimentul. De fapt, falimentul este, se pare, asteptat de mai multi, inclusiv de SIF care il priveste ca pe o solutie de a cistiga timp avind in vedere ca, prin declararea insolventei, penalitatile nu vor mai creste si societatea de investitii poate negocia vinzarea pachetului de actiuni unui investitor interesat. Potrivit presedintelui SIF Muntenia „sint mai multe hiene atit pe plan local, cit si national care ar vrea sa puna mina pe cele 42 ha de pe malul Dunarii ale santierului". SIF ar vrea sa vinda, insa nu la un pret mai mic decit valoarea nominala a pachetului de actiuni, adica 10 milioane de lei vechi (valoarea de la bursa e de sapte ori mai mica), iar Alexandru spune ca ar vinde pe oricit, insa nu a gasit nici un cumparator. Subprefectul judetului, Cornel Coman, spune ca Daewoo Heavy Industries se afla in discutii cu SIF si vrea sa preia creanta BCR cu conditia ca aceasta sa se converteasca in actiuni si sa devina astfel actionar majoritar.

Pina atunci insa, dupa cum spune si primarul Oltenitei, Constantin Milescu, la Navol portile ramin inchise, oamenilor nu li se platesc salariile, iar cei mai multi dintre fostii angajati fac naveta la Giurgiu pentru a lucra pe santierul de acolo. „Este incredibil cum intr-o conjunctura internationala atit de favorabila pentru constructia de nave la noi sa fie inchise portile", spune primarul Oltenitei, Constantin Milescu.

SIF Muntenia este principalul actionar al Navol SA cu peste 50% din actiuni, in timp ce Ioan Alexandru detine circa 20%, restul fiind mici actionari. Potrivit statisticilor Asociatiei Europene a Constructorilor de nave, Romania este pe locul 3 in Europa ca numar de angajati in domeniu si a 11-a tara ca portofoliu de clienti.

Aker Yards va construi in Romania o nava de aproape 100 de milioane de euro: www.cotidianul.ro/select