Compania de Autostrazi ar putea decide inchiderea partiala a acestora pentru a evita coliziuni ale autovehiculelor dupa ce, ieri, aproape 100 de masini s-au ciocnit pe A1 si A2.

Autoritatile au gasit solutia optima pentruun trafic fara evenimente pe timp de iarna:inchiderea autostrazilor Zeci de masini s-au lovit ieri, la primele ore ale diminetii, pe cele doua autostrazi, dupa ce ploaia marunta cazuta ieri-noapte s-a transformat in polei ca urmare a temperaturilor scazute, iar ceata a scazut puternic vizibilitatea. In caramboluri au fost implicate aproape 100 de masini, iar unele dintre acestea s-au rasturnat. Citeva persoane au fost ranite usor. Potrivit agentiei NewsIn, politia a infiintat pe autostrada Bucuresti-Pitesti un centru de constatare a accidentelor auto pentru a menaja timpul si nervii automobilistilor. Reporterii canalului Realitatea TV, prezenti la primele ore ale diminetii pe Autostrada Soarelui, au relatat ca nu a existat nici un utilaj care sa arunce material antiderapant. Florin Dascalu, director de intretinere al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), spune ca institutia si-a facut datoria, chiar daca nu poate preciza numarul utilajelor iesite in trafic si cantitatea de material antiderapant imprastiata.

„Nu pot sa va spun, asa instantaneu, daca au iesit toate autovehiculele in trafic. Raportarile nu se fac instantaneu", a declarat nervos la Realitatea TV Florin Dascalu, director pentru intretinere al CNADNR. Potrivit acestuia, poleiul a fost de neevitat ieri, deoarece picaturile de ploaie s-au transformat instantaneu in gheata la contactul cu asfaltul rece. „Chiar si clorura de calciu nu avea cum sa combata", a spus Dascalu. Prevederile din caietul de sarcini al licitatiei organizate de CNADNR pentru selectarea unei firme de intretinere pe perioada iernii il contrazic. „Pe plan mondial, clorura de calciu este frecvent folosita (...) deoarece in contact cu apa produce o reactie exoterma si rezultatele obtinute sint superioare comparativ cu celelalte saruri folosite pentru dezghet. Caldura degajata este utilizata pentru a usca suprafetele umede sau pentru a topi zapada si gheata. Rezultatele sint vizibile dupa 15-30 de minute", arata documentul.

Potrivit Biroului de presa al CNADNR, pe traseul autostrazii A1 s-au aflat ieri-dimineata, intre orele 4.00 si 7.30, 15 autovehicule care au imprastiat 144 de tone de material antiderapant, in timp ce pe autostrada A2, imediat dupa miezul noptii si pina la ora 0.10, au fost raspindite 213 tone de material de catre 19 autovehicule.

Unul dintre vinovati este Administratia Nationala de Meteorologie (ANM), lasa sa se inteleaga Florin Dascalu. Acesta spune ca administratia nu ar fi avertizat CNADNR in buletinul meteo inaintat ca va fi polei pe cele doua autostrazi. „In prognoza meteo valabila in zilele 13 si 14 ianuarie se specifica faptul ca va fi ceata. De ploi si de polei nu se precizeaza nimic", a declarat Florin Dascalu. Potrivit acestuia, daca s-ar fi precizat ca se va forma polei se luau masuri. „Pe 5 ianuarie, cind s-a anuntat ca va fi polei, am inchis portiuni din DN57 si DN57 A. Daca am fi stiut ca va fi asemenea polei pe A1 si pe A2, am fi inchis drumul. In buletinul meteo valabil pentru astazi se precizeaza ca exista conditii de formare a poleiului in Muntenia. Daca va fi la fel ca ieri, s-ar putea sa inchidem zonele de drum unde este polei", a completat Florin Dascalu. Directorul ANM, Ion Sandu, a refuzat sa comenteze aprecierile directorului CNADNR.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, este de acord cu inchiderea unor portiuni din autostrazi daca nu exista alte solutii. „Instructiile de iarna permit aceste masuri daca nu exista alte cai", a declarat Orban pentru Cotidianul.

Autostrada nimanui Licitatia pentru angajarea unei firme care sa curete autostrazile pe timpul iernii este blocata cu incepere din luna noiembrie. Firma Pa&Co, apartinind omului de afaceri Costel Casuneanu, a contestat initial, fara succes, caietul de sarcini, iar ulterior Euroconstruct Trading 98, firma care-l are ca actionar pe Dan Besciu, a respins decizia CNADNR, potrivit careia cistigatorul licitatiei este firma Pa&Co. Licitatia se afla in faza de pronuntare la Comisia Nationala de Solutionare a Contestatiilor. Pina la pronuntarea unei hotariri, curatarea autostrazilor este efectuata de CNADNR cu mijloacele minime din dotare, precum si de alte firme cu care aceasta a semnat acte aditionale.

Si soferii sint vinovati pentru accidentele de pe A1 si A2, la www.cotidianul.ro/select