DRUMURI - Contestarea licitatiilor impinge contractarea la primavara
Contractul pentru intretinerea pe timp de iarna a autostrazilor va fi semnat la primavara. Din cauza contestatiilor, CNADNR nu a putut atribui deszapezirea autostrazilor societatilor care au castigat licitatia. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) nu a reusit sa semneze contractul pentru deszapezirea autostrazilor Bucuresti - Pitesti (A1) si Bucuresti - Cernavoda (A2). Desi licitatia din decembrie fusese castigata de consortiul format din PA&CO International si Romprest, semnarea contractului a fost blocata de contestatia depusa de societatile care au depus cealalta oferta, respectiv Argecom-Euroconstruct-Dimar. NEINTELEGERI. Galceava dintre cele doua consortii pune CNADNR intr-o situatie delicata si este foarte posibil ca acest contract sa nu mai fie semnat. “Cele doua firme desemnate castigatoare la licitatia din decembrie nu au momentan nici o responsabilitate si obligatie legala pentru deszapezirea si intretinerea pe timp de iarna a autostrazilor A1 si A2”, a declarat Florian Walter, actionar majoritar al Romprest. In contestatia depusa, consortiul PA&CO International si Romprest este acuzat ca nu are capacitatea de a presta lucrarile asumate si ca a subconcesionat o parte dintre acestea. “Am depus contestatia deoarece societatea Romprest cesionase o parte din contract catre firma Dimar. In urma acestei cesionari, consortiul format din PA&CO si Romprest, desemnat castigator la licitatia din decembrie 2007, nu mai indeplinea criteriul din caietul de sarcini cu privire la experienta similara”, sustine Daniel Cristea, sef serviciu oferte, decontare al Argecom. Reprezentantul Romprest neaga insa acuzatiile. “Au apelat la acest subterfugiu, cu contestatia, pentru a lucra ei mascat. In prezent, ei au contracte de deszapezire in zona si actioneaza si pe autostrazi, iar la sfarsitul iernii tot ei vor primi si banii de la CNADNR. Noi stam cu masinile in garaj iar ei lucreaza mascat. Nu am cesionat nici un serviciu catre Dimar, este o minciuna”, a explicat Florian Walter. Consortiul alcatuit din PA&CO International si Romprest s-a angajat sa presteze serviciul pentru circa 9 milioane de lei (2,57 milioane euro), iar celalalt consortiu se angajase sa realizeze serviciile pentru suma de 15,10 milioane lei (4,36 milioane euro) fara TVA, conform ofertei financiare. CONTESTATII SCUMPE. Pentru aceasta iarna, bugetul alocat de CNADNR pentru deszapezire se ridica la 390 milioane de lei (peste 105 milioane de euro), din care suma pentru autostrazi este de peste 18 milioane de lei (4,9 milioane de euro). In timp ce consortiile se cearta intre ele si depun contestatii peste contestatii, CNADNR va plati aproape dublu pentru serviciile firmelor care ajuta la deszapezire. Astfel, cei aproape 5 milioane de euro vor fi impartiti de firmele care deszapezesc prin zona, in conditiile in care cei de la PA&CO International si Romprest puteau realiza deszapezirea cu 2,5 milioane de euro. “Chiar daca nu avem contracte incheiate, deszapezirea se realizeaza cu utilajele noastre si cu utilaje suplimentare de la firmele care au contracte de deszapezire pentru drumurile nationale din jurul autostrazilor. Suma alocata pentru deszapezirea autostrazilor se ridica la 4,9 milioane de euro, bani pe care ii vom plati pe bucatele firmelor care ne ajuta sa realizam deszapezirea”, a explicat Cristian Duica. Deocamdata, CNADNR nu a platit niciun ban pentru deszapezire pentru iarna 2007-2008. “Pentru anul trecut, suma ce urmeaza a fi platita firmelor care au realizat deszapezirea pe drumurile nationale se ridica la circa 173 de milioane de lei. La aceasta suma se adauga ce s-o mai strange si pe anul 2008. Suma totala pentru deszapezire alocata pentru aceasta iarna este de 390 de milioane de lei”, a explicat Cristian Duica, director adjunct in cadrul CNADNR. Deszapezirea concesionata la pachet Pentru a evita aceste disfunctionalitati, CNADNR va include deszapezirea in serviciile de intretinere a autostrazilor pe care le va concesiona la primavara, pentru o perioada de 29 de ani. “In primavara vom organiza o licitatie pentru a concesiona autostrazile pe o perioada de 29 de ani. Asta nu inseamna ca vom pune bariera, iar soferii vor plati o taxa. Cel care va castiga licitatia se va ocupa de tot ceea ce inseamna reparatii, intretinere, deszapezire, benzinarii, parcari, moteluri, curatenie, paza etc”, spune Duica. El spune ca nu este exclus ca CNADNR sa mai aloce bani pentru intretinerea autostrazilor o perioada. In prezent, aceasta intretinere se face cu banii colectati din rovinieta. De asemenea, pentru intretinerea multianuala a drumurilor nationale vor fi organizate licitatii si vor fi incheiate contracte pe o perioada de patru ani. Scuze oficiale Autoritatile dau vina pe fenomenele meteo pentru accidentele in lant care au avut loc in urma cu doua zile pe autostrazile A1 si A2 din tara. “Avem o iarna atipica. Nu am fost avertizati de nimeni ca va ploua. In aceasta perioada a anului nu sunt asteptate ploi. Din cauza cetii si a poleiului s-au produs accidentele in lant pe autostrada A1, Bucuresti - Pitesti. De la ploaie pana in momentul in care s-a imprastiat material antiderapant au trecut 45 de minute”, a explicat Duica.