Actualul Regulament de functionare a concursurilor de proiecte ale Centrului National al Cinematografiei (CNC) favorizeaza marile case de productie si pe regizorii la mijloc de cariera. Aceasta ar fi concluzia intalnirii de ieri dintre jurnalisti
Actualul Regulament de functionare a concursurilor de proiecte ale Centrului National al Cinematografiei (CNC) favorizeaza marile case de productie si pe regizorii la mijloc de cariera. Aceasta ar fi concluzia intalnirii de ieri dintre jurnalisti si membrii comisiilor de jurizare, prilejuita de anuntarea rezultatelor celei de-a doua sesiuni de finantare de scenarii pe 2007. Conform reprezentantilor Consiliului de Administratie al CNC, responsabili de aceasta situatie sunt cineastii "Noului Val" romanesc, care, sub auspiciile unui astfel de regulament, n-ar fi putut niciodata face filme ca "Marfa si banii" sau "Occident".
Toti "juratii" care au luat cuvantul la conferinta de presa de la CNC (printre care criticii Calin Stanculescu, Tudor Caranfil si Cristina Corciovescu, actorul Dorel Visan, scriitorul Florin Iaru si venerabilul Ion Truica) au atras atentia asupra faptului ca ponderea de 50% din punctajul final al proiectului acordata scenariului reduce din sansele celor care nu au in spate o casa de productie premiata si da posibilitatea finantarii unor scenarii de o calitate indoielnica. Conform Regulamentului CNC, punctajul pe baza caruia se acorda banii se obtine facand media intre nota data de juriu si punctele cu care sunt notati regizorul (25%) si producatorul (25%), in functie de incasarile si premiile capatate anterior. Mai mult, in urma scandalului de acum trei ani, cand scenariul la "Moartea domnului Lazarescu" a fost notat sub 7.00 si deci a fost initial exclus de la finantare, a fost eliminat din Regulament pragul limita de notare a scenariului care sa dea dreptul la subventie. Asa se face ca, anul acesta, printre filmele ce vor fi creditate de Centrul National al Cinematografiei se numara unele ale caror scenarii fusesera serios depunctate de juriu. "Cruciada copiilor" (lungmetraj de fictiune, scenariul Constantin Dicu, regia Constantin Dicu), "Copilaria lui Icar" (lungmetraj de fictiune, debut, scenariul Alexandru Iordachescu si Marcel Beaulieu, regia Alexandru Iordachescu), "Poker" (lungmetraj de fictiune, scenariul Adrian Lustig, regia Sergiu Nicolaescu) si "Home Alone" (scurtmetraj de fictiune, scenariul Roxana Trofin, regia Tudor Giurgiu) vor primi de la CNC sume intre 90.000 si 1.250.000 de lei, desi au primit pentru scenariu note sub 5 (3,53 in cazul lui "Home Alone") sau putin peste.
Si Calin Stanculescu, si Cristina Corciovescu au tinut sa atraga atentia asupra calitatii extrem de precare a scenariilor venite in aceasta a doua sesiune a anului trecut. Dintre cele 170 de texte din concursul de fictiune, 75% nu s-au ridicat la inaltimea atributiilor unui scenariu, membrii juriului trebuind sa citeasca mii de pagini nule. Cristina Corciovescu a propus chiar limitarea la o singura sesiune de concurs pentru fiecare an, de suficient de multe ori juriul trebuind sa citeasca in etape diferite acelasi scenariu, retrimis din nou si din nou, dupa ce fusese respins. (Iulia POPOVICI)
Mungiu a ratat Globul de Aur
In cadrul unui eveniment lipsit de stralucirea obisnuita, duminica noaptea au fost anuntate, la Beverly Hills, Globurile de Aur. "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", prima pelicula din istoria filmului romanesc care a fost nominalizata la aceste prestigioase premii, a pierdut de aceasta data in fata coproductiei franco-americane "Scafandrul si fluturele" a lui Julian Schnabel, pe care o intrecuse la Cannes. Filmul lui Schnabel, caruia i s-a decernat Globul de Aur pentru regie, a primit si premiul pentru cel mai bun film strain.
Din cauza grevei scenaristilor americani, spectacolul de gala a fost inlocuit cu o simpla conferinta de presa, fara vedete si covor rosu, in cadrul careia au fost anuntati castigatorii de anul acesta. Filmul "Scafandrul si fluturele" al regizorului Julian Schnabel, a castigat, duminica, Globul de Aur pentru cel mai bun film strain, in aceeasi zi fiindu-i decernat si trofeul pentru cel mai bun film, la gala premiilor Lumiere, aflate la cea de-a XIII-a editie, considerate echivalentul francez al Globurilor de Aur. Schnabel, care la Cannes, anul trecut, a primit premiul pentru cel mai bun regizor, a castigat in 2007 foarte multe premii din partea asociatiilor de critici. "Scafandrul..." spune povestea lui Jean-Dominique Bauby, care are 43 de ani si este un tata fericit. Insa acesta sufera un atac cerebral si, dupa ce se trezeste din coma, isi da seama ca a ramas paralizat complet. Barbatul mai poate doar sa clipeasca cu un singur ochi. Clipind din ochi pentru fiecare litera a alfabetului, Bauby scrie o carte, "Scafandrul si fluturele", fresca a trairilor sale din trupul care nu-i mai este decat o inchisoare.
"Atonement" a condus topul nominalizarilor la Globurile de Aur, (sapte), a primit Globul de Aur pentru cea mai buna drama si pentru cea mai buna coloana sonora (Dario Marianelli), fiind una din cele patru productii recompensate cu cate doua premii, alaturi de "Sweeney Todd - Barbierul diabolic din Fleet Street", "The Diving Bell and the Butterfly" si "Nu exista tara pentru batrani". Productia DreamWorks Pictures "Sweeney Todd -Barbierul diabolic din Fleet Street" a primit titlul de cea mai buna comedie/ musical, iar Johnny Depp premiul pentru cel mai bun actor de musical/ comedie. "Nu exista tara pentru batrani" a fost recompensat cu un premiu pentru cel mai bun rol secundar (Javier Bardem) si unul pentru regie (Joel si Ethan Coen).
Premiile pentru roluri principale au revenit unor nume deja celebre: Marion Cotillard (La vie en rose), Julie Christie (Away from Her), Johnny Depp (Sweeney Todd...) si Daniel Day Lewis (There Will Be Blood). Cate Blanchett (I'm not there) si Javier Bardem (Nu exista tara pentru batrani), au cucerit, de aceasta data, Globurile pentru roluri secundare.
Studiourile care au produs filmele recompensate anul acesta cu Globul de Aur sunt de parere ca au pierdut "momentul lor de glorie", duminica, in fata grevei scenaristilor de la Hollywood, pentru ca o ceremonie fastuoasa ar fi promovat mai puternic productiile participante si studiourile de la Hollywood, care au produs filme precum "Atonement" si "Sweeney Todd - Barbierul diabolic din Fleet Street", punandu-si intrebarea daca premiile Globul de Aur mai conteaza in lipsa unei ceremonii fastuoase. (Monica ANDRONESCU)
Urmeaza Oscarul
Castigatorii Globurilor de Aur sunt votati de aproximativ 90 de corespondenti straini la Hollywood, in timp ce cei ai Oscarurilor sunt decisi in urma voturilor a 6500 de profesionisti din industrie. Ceremonia de decernare a premiilor Oscar va avea loc pe 24 februarie, cu conditia ca scenaristii americani sa nu boicoteze si acest prestigios eveniment. Filmul romanesc "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" al lui Cristian Mungiu ramane doar cu o foarte onorabila nominalizare la Globurile de Aur pe anul trecut si asteapta nominalizarile la Oscar.
Intre timp, actritele Anamaria Marinca si Laura Vasiliu au fost distinse, duminica, cu FIPRESCI Award Best Actress pentru rolurile din filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", de Cristian Mungiu, la cea de a XIX-a editie a Festivalului de la Palm Springs, considerata cea mai mare de pana acum. (M.A.)
Fond special pentru animatie
O situatie mai buna pare sa fie in cazul proiectelor de film documentar si de animatie, unde, cu doua exceptii (un documentar de lungmetraj al Iulianei Constantinescu si un lungmetraj de animatie de Mihai Surubaru, ambele notate cu 8.00 si necreditate in final), scenariile cu cele mai mari note (peste 7.60, cu o exceptie) au fost si cele care au primit finantare. Situat pe primul loc in lista de 11 filme de nonfictiune, "Odessa" lui Florin Iepan va primi 252.000 de lei. Principalul punct de disputa, in ce priveste aceasta sectiune, priveste conditia animatiei: doar scurtmetrajul "Alba-neagra" a fost creditat, ceea ce a nascut proteste virulente din partea lui Ion Truica, membru al juriului, insa CNC a anuntat ca, incepand de anul acesta, filmele de animatie vor avea un fond de finantare special.
Proiectele finantate
In sesiunea noiembrie-decembrie 2007 a concursului de proiecte au primit finantare, printre altele, lungmetraje de fictiune semnate de Radu Mihaileanu ("Concertul", coproductie), Tica Popescu ("Principii de viata", scenariu de Razvan Radulescu si Alex Baciu), Mircea Daneliuc ("Trupul dusmanului tau") si Stere Gulea ("Proiecte de trecut", scenariu de Ana Blandiana), lungmetraje de debut de Razvan Radulescu si Melisa de Raf ("Felicia, inainte de toate"), Andrei Zinca ("Puzzle pentru un orb") si Catalin Apostol ("Umilinta"), scurtmetraje de fictiune de Vladimir Anton ("Trenul de la Bucuresti pleaca de la linia 3"), Marian Crisan ("Tot ce vreau de ziua mea"), Iulia Rugina ("Captivi de Craciun"), Tudor Jurgiu ("Nunta lui Oli"; nici o legatura cu Tudor Giurgiu, desi producator e Libra Film a acestuia din urma) si Adrian Sitaru ("Pechinezul"). (I.P.)
Divergente de opinii
A fost destul de evident, la conferinta de presa de luni, ca membrii aceluiasi juriu nu impartasesc aceleasi opinii despre calitatea proiectelor, ridicand astfel mari semne de intrebare asupra criteriilor mai mult sau mai putin comune de judecare.
Conform presedintelui CNC, Eugen Serbanescu (dar si unui calcul simplu al rezultatelor celor doua concursuri de proiecte pe 2007), pana in 2009 ar trebui realizate, cu finantarea Centrului National al Cinematografiei, 22 de lungmetraje de fictiune. Dintre filmele de lungmetraj care au avut premiera anul trecut, doar doua ("4 luni, 3 saptamani si 2 zile" si "California Dreamin'") au avut participari la festivaluri internationale. (I.P.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.