Astazi, cititorii romani pot cumpara primul numar al celebrei reviste supliment, impreuna cu volumul „Mayasii" din Colectia ENCICLOPEDICA.

Renumitul supliment saptaminal al celui mai citit ziar american, „The New York Times Book Review", apare, din 14 ianuarie, in traducere romaneasca. Initiativa Editurii Univers de a aduce aceasta publicatie pe piata editoriala autohtona alaturi de o noua serie din ENCICLOPEDICA reprezinta o premiera si pentru suplimentul american, comercializat pina acum doar in varianta originala in limba engleza.

„The New York Times Book Review" in limba romana, publicat intr-un tiraj initial de 40.000 de exemplare, se va vinde la chioscurile de presa, impreuna cu ENCICLOPEDICA, la un pret special de 11,9 lei. Editia romaneasca va avea in viitor si un supliment dedicat pietei nationale de carte, cu recenzii, noutati si diferite informatii.

„Book Review" este un produs media cu o istorie impresionanta, care acopera mai mult de un secol, „The New York Times" publicind, inca din 1896, o sectiune speciala dedicata noilor aparitii editoriale. „The New York Times Book Review" a consacrat celebrele liste ce contin cel mai bine vindute carti, liste care au devenit adevarate barometre pentru editorii din toata lumea. Editurile din Romania includ in planurile de aparitii de carte numeroase titluri care poarta de acum celebra mentiune „The New York Times Best-Seller".

Cititorii care se obisnuisera sa-si cumpere lunea noile aparitii din Colectia ENCICLOPEDICA o vor putea face din nou, incepind de astazi: Editura Univers aduce „The New York Times Book Review" impreuna cu seria a VI-a din ENCICLOPEDICA. Dupa volumul initial „Mayasii - o civilizatie disparuta", de Claude Baudez si Sidney Picasso, vor urma, vreme de sase saptamini, „Frida Kahlo", de Christina Burrus, „India Clasica", de Amina Okada, „Aborigenii australieni", de Stephen Muecke si Adam Shoemaker, „Nero - fiul vitreg al Istoriei", de Claude Aziza, „Don Juan - mitul cuceritorului", de Christian Biet, si „Templierii - cavalerii lui Christos", de Régine Pernoud.

Primul numar din editia romaneasca a „The New York Times Book Review" acopera o gama larga de subiecte, de la politica si istorie la muzica, probleme matrimoniale, arta plastica, anatomie sau adaptari cinematografice. In articolul de fond „Spune ce vrei", profesorul de drept Jeffrey Rosen analizeaza volumul „Libertate pentru opiniile pe care le detestam", de Anthony Lewis, expunind istoria modernizarii Primului Amendament al Constitutiei americane si problemele intimpinate de judecatorii de la Curtea Suprema, care au incercat sa interzica statului sa suprime dreptul la exprimare ofensatoare, cu exceptia cazurilor in care ar face-o pentru a preveni un pericol iminent.

Unul dintre cele mai stimulante articole ale acestei editii este „Suveranii satanici", o recenzie a romanului „Ritmuri", care abordeaza aspectele mai delicate ale muzicii rock: dependenta de droguri, satanismul, homosexualitatea, promiscuitatea si nihilismul. E „stimulant" pentru ca in centrul povestii se afla cei de la Rolling Stones, cineastul Kenneth Anger („Foc de artificii", „Scorpio Rising") si un membru al celebrului clan Manson. Despre cei de la Rolling Stones, autorul spune: „Fiecare aparitie a lor in aceasta carte se incheie cu o incaierare. S-ar zice ca multimile se imbulzesc in cluburile de blues din centrul Angliei doar din simpla placere de a incerca sa-i snopeasca in bataie pe membrii formatiei". Muzicienii britanici nu scapa de analiza episodului Altamond, concertul care a degenerat in manifestari violente la care trupa a reactionat urcind in elicopter si luindu-si frumos talpasita, din moment ce bodyguarzii angajati fusesera platiti doar pentru a pazi aparatura, instrumentele si pe ei, nu si publicul.

La fel de interesant este si articolul „In pielea mea", o recenzie a unei carti care incearca sa faca lumina in cazul autorului „Anatomiei" lui Gray, despre care nimeni nu stie aproape nimic. E un articol care te proiecteaza aproape automat in atmosfera londoneza de la 1860, unde Gray (din care istoria pastreaza doar un pomelnic de functii, celebra „Anatomie" si faptul ca a murit, la 34 de ani, de variola) scria 1.000 de pagini „de descrieri precise ale partilor corpului despre care multi dintre noi nici acum nu stim ca exista".

Fie ca este vorba despre recenzii sau despre eseuri, articolele din „The New York Times Book Review" sint, in mare parte, fascinante prin modul de tratare a unor subiecte diverse si prin invitatia deschisa la lectura. Chiar daca volumele recenzate nu vor vedea lumina tiparului prea curind in romana, acest supliment este, in sine, o lectura captivanta si benefic informativa.