Acum cativa ani, cand Pro Helvetia a venit in Romania, peisajul cultural, ca si contextul socio-politic, era cu totul altul. Cu ce program a venit Pro Helvetia la Bucuresti?
Pro Helvetia a venit in Romania in 1999, cu un program finantat de Agentia Elvetiana pentru Dezvoltare si Cooperare si destinat sustinerii artistilor si organizatiilor culturale romanesti. In acel moment, acest program era singura sursa de finantare care avea ca prioritate arta contemporana si era accesibila ONG-urilor si artistilor individuali. Situatia s-a schimbat in ultimii doi ani, exista mult mai multe posibilitati de finantare din bani publici, iar accesul sectorului cultural independent la acesti bani s-a ameliorat, am intrat in Uniunea Europeana, deci este normal ca programul cultural elvetian sa se retraga din Romania. Programul va ramane activ in tarile din zona Balcanilor de Vest - Bosnia Hertegovina, Macedonia, Serbia, Kosovo si Albania, unde va pune accentul pe cooperarea culturala regionala.
In ajunul incheierii "misiunii" sale, care credeti ca au fost implinirile
Pro Helvetia si unde credeti ca au existat neimpliniri?
Cred ca programul si-a indeplinit obiectivul de a sprijini arta contemporana si sectorul cultural independent intr-o perioada dificila, in care nu erau sustinute decat in rare cazuri din bani publici. A contribuit la intarirea organizatiilor culturale atat din punct de vedere financiar, cat si la nivelul capacitatilor profesionale. Dar cred ca cel mai important este ca a oferit un nou model de colaborare cu operatorii culturali, bazat pe o relatie de parteneriat in care fiecare are ceva de invatat de la celalalt. Si inca ceva: o buna parte dintre proiectele initiate si finantate au fost o sursa de inspiratie pentru alti finantatori. Acum, la final, am facut un calcul si am obtinut niste cifre care pot da o idee despre amploarea activitatii noastre in cei opt ani de prezenta in Romania: am lucrat cu peste 100 de parteneri, am sustinut mai mult de 500 de proiecte in toata tara, am initiat un proiect regional durabil - Balkan Dance Platform, care, incepand din 2001, se desfasoara o data la doi ani in cate o alta tara din Balcani, am initiat si sustinut timp de sapte ani o galerie de arta contemporana in Bucuresti (Galeria Noua), am initiat si finantat patru proiecte de cooperare cu parteneri locali - Phoenix 05, cARTier, ArtistNe(s)t si "United Experts".
A adus prezenta in Romania a unei institutii a carei functionare e diferita de a celor romanesti o schimbare in modul in care sunt gandite aici finantarile culturale ?
Modelul nostru de parteneriat cu operatorii culturali locali a functionat foarte bine, s-a bazat pe incredere reciproca si pe o foarte buna cunoastere a contextului cultural romanesc. O data la cativa ani, s-a facut o analiza a contextului si pe baza concluziilor s-a stabilit o strategie prin care sa putem raspunde mai bine necesitatilor de dezvoltare, s-au stabilit arii de prioritate pentru acordarea finantarilor si criterii de selectie pentru proiecte. Din acest punct de vedere, mi se pare relevant faptul ca proiectele de cooperare, derulate pe o perioada de doi-trei ani, pe care le-am initiat in parteneriat cu organizatii si institutii romanesti, au pornit de la necesitati majore ale contextului cultural: revitalizarea unor institutii defavorizate (casele de cultura rurale), dezvoltarea unor practici culturale utile comunitatilor si artistilor, dar care nu au o mare traditie in Romania (animatia culturala in comunitate, rezidentele pentru artisti), dezvoltarea unei piete de servicii culturale. Care va fi viitorul proiectului ArtistNe(s)t dupa ce implicarea Pro Helvetia in aceasta initiativa se va incheia?
Finantarea elvetiana pentru ArtistNe(s)t se va incheia in martie 2009. Dupa aceea, speram ca macar o parte dintre programele de rezidenta pentru artisti initiate de institutii publice de cultura si ONG-uri sa continue si sa se sustina din fonduri proprii sau atrase de la alti finantatori. Avem o veste buna in acest sens, Centrul de Cultura "George Apostu" din Bacau, unul dintre partenerii nostri in proiectul ArtistNe(s)t, a incheiat recent un parteneriat cu Centrul Coregrafic din Luxembourg si vor realiza impreuna un program de schimburi de rezidente coregrafice incepand cu 2009.
Cu tot riscul de a capata un ton emotional, ce anume lasa in urma Pro Helvetia, in contextul nostru cultural?
Cred ca ceea ce lasa in urma Pro Helvetia se regaseste la nivelul partenerilor nostri. Am investit mult in oameni si mai deloc in monumente. in loc de concluzie, un prieten, artist roman care traieste in strainatate, a spus cam asa ceva: Pro Helvetia a fost un colac financiar pentru oamenii cumsecade confruntati cu lipsa de atentie financiara din partea responsabililor culturali, dar si un excelent vehicul pentru proiecte ambitioase (ca Phoenix '05 si ArtistNe(s)t).