Temele cu incarcatura morala, atacate intr-o carte-bijuterie a stilului auster, au primit votul de incredere al cronicarilor celor mai prestigioase publicatii occidentale.

Virtutile celui mai recent roman de Per Petterson, pe care Cotidianul vi-l ofera miercuri, au fost imediat evidentiate atit de cronicarii norvegieni, cit si de criticii unor publicatii de prima mina precum „The Guardian", „The Independent", „Kirkus Review" sau „Publishers Weekly".

„La furat de cai" este o emotionanta poveste despre regrete si povara sentimentului de vinovatie, toate cu radacini dureroase in adolescenta personajului principal al cartii, Trond Sander. Ajuns la virsta senectutii, Sander decide sa se smulga din viltoarea civilizatiei si sa se retraga intr-o cabana izolata dintr-un tinut pustiu si inghetat din estul extrem al Norvegiei. Intimplari aparent marunte il arunca insa in trecut, mai precis intr-una dintre verile adolescentei, cind ceea ce ar fi trebuit sa fie o escapada fireasca intre doi camarazi, furtul unor cai, se termina cu urmari tragice. Episodul trait la 15 ani continua sa-l bintuie pe Trond, iar sechelele nu se lasa vindecate o data cu trecerea virstelor. Intriga se ramifica, feliile temporale se amesteca, tensiunea creste, grad cu grad, iar finalul se asterne just peste increngatura de dileme si poteci narative.

„Un roman impresionant, de un curaj moral exemplar si rar intilnit, care etaleaza in mod convingator indivizi cu destine, caractere si optiuni diferite", nota Paul Binding intr-un numar din „The Independent". Cronica din „Kirkus Review" completa seria de recomandari: „Proza obsesiva, minimalista si ritmul gradat cu o mina de expert il transforma pe discretul scriitor intr-o prezenta plina de autoritate". In „Booklist", Petterson era comparat cu Cather, Steinbeck, Berry si Hemingway, iar „The Guardian" descria romanul ca fiind „o capodopera in miniatura despre moarte si deziluzie, intr-o insula nordica".

„Intriga este atit de subtila incit abia sesizezi momentul in care se ridica o intrebare si i se gaseste apoi un raspuns inteligent. Dar, spre sfirsit, cind toate elementele se completeaza, vedem ce elegant a construit Petterson problematica, aruncindu-ne intr-un mister din care nu vrem sa ne smulgem pina in momentul in care ni se prezinta solutia finala", consemna criticul de la „Sunday Telegraph". In siajul celorlalte recomandari, o cronica din „Entertainment Weekly" aprecia maniera aparte in care Petterson reuseste sa jongleze cu cronologia, sa amplifice misterul, camuflindu-l intr-o retea de intrigi, si sa repuna in discutie nuclee tari ale gindirii europene, cum ar fi liberul arbitru si determinismul.