Europarlamentarul Rares Niculescu a adresat Comisiei Europene o solicitare
scrisa prin care cere revizuirea unei prevederi a deciziei-cadru privind
mandatul european de arestare care permite Cehiei si Austriei sa refuze cererile
Romaniei de extradare a lui Frantisek Priplata si Severin Tcaciuc. Europarlamentarul
PDL cere Comisiei "sa analizeze posibilitatea de a initia revizuirea
deciziei-cadru privind mandatul european de arestare, prin eliminarea
articolului in baza caruia mai multe state europene - printre care si
Republica Ceha - au inclus in legislatia nationala prevederi care exclud
de la aplicarea mandatului faptele savarsite inaintea unei anumite date".

SOLICITARE. Articolul 32 din decizia-cadru 2002/584/JAI prevede ca statele membre pot sa nu aplice
mandatul european de arestare pentru fapte savarsite inaintea datei de 7 august
2002 - in acest caz recurgandu-se la procedura clasica de extradare. Astfel,
Cehia a inclus in legislatia nationala o prevedere potrivit careia nu
aplica mandatul european de arestare pentru fapte comise inainte de 1
noiembrie 2004, ceea ce a dus la respingerea cererii de extradare in Romania a
lui Frantisek Priplata. Acesta a fost condamnat la opt ani de inchisoare pentru
instigare la omor deosebit de grav, in cazul asasinarii, in anul 2000, a
liderului sindical roman Virgil Sahleanu. Intr-un caz similar, Austria refuza
din aceleasi motive extradarea in baza mandatului european de arestare a lui
Severin Tcaciuc, in sarcina caruia au fost retinute 40 de infractiuni in
Romania. Asemenea prevederi sunt in vigoare si in alte state europene, potrivit
lui Rares Niculescu. "Asadar, faptul ca statele membre au libertatea de a
nu aplica mandatul european de arestare in cazul infractiunilor comise inaintea
unei anumite date reduce eficienta mandatului ca instrument comunitar, iar
Comisia Europeana ar trebui sa aiba in vedere eliminarea acestei carente",
subliniaza europarlamentarul roman. "Cazurile mentionate demonstreaza ca
exista persoane care incearca sa se sustraga justitiei prin exploatarea
diferentelor legislative intre statele membre" in ceea ce priveste
aplicarea deciziei-cadru privind mandatul european de extradare, a aratat Rares
Niculescu in scrisoarea catre Comisie, la care executivul european are
obligatia de a raspunde in termen de sase saptamani. Mandatul european de
arestare se solutioneaza si se executa in regim de urgenta, ceea ce il
transforma intr-un instrument mult mai eficient decat procedura clasica de
extradare.