Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) propune declararea obligatiilor de plata la bugetul general consolidat, incluse in prezent intr-un singur formular, prin formulare separate, in functie de destinatia platii, respectiv bugetul de stat, cele de asigurari sociale sau alte conturi.

SEPARATE. Incepand cu 1 ianuarie 2008, plata obligatiilor cuprinse in formularul 100 (Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat), cu exceptia accizelor, se face de catre toti platitorii intr-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile datorate bugetului de stat si a unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligatii de plata. Potrivit unui proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului si continutului formularelor, contribuabilii vor avea formulare separate pentru obligatii care se platesc in contul bugetului de stat, cele care se platesc in contul bugetelor de asigurari sociale si fondurilor speciale si pentru accize, ca grupa distincta, care se platesc in conturile bugetare corespunzatoare stabilite prin clasificatia bugetara.
Astfel, obligatiile datorate la bugetul de stat se vor declara prin formularul 100, iar contributiile sociale se vor declara prin formularul 102 (Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale). Suma totala a obligatiilor declarate pe fiecare formular reprezinta suma care urmeaza sa fie virata de contribuabil in contul unic corespunzator, se arata intr-un comunicat al ANAF. Avand in vedere reglementarile specifice din domeniul accizelor, impuse de armonizarea legislatiei nationale cu legislatia comunitara, aceste obligatii bugetare vor fi declarate distinct, prin “Declaratia privind accizele” (formularul 103) la termenele prevazute de Codul Fiscal.

In cazul asocierilor fara personalitate juridica, intre persoane juridice sau intre persoane juridice si persoane fizice platitoare de impozit pe profit, evidentierea veniturilor si cheltuielilor distribuite asociatilor, persoane juridice straine sau persoane fizice, precum si a impozitului pe profit datorat se va face prin formularul 104 (Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor). Datorita continutului mare de informatii, acest formular va fi depus in format electronic (discheta).

MICROINTREPRINDERI. Proiectul de ordin propus de ANAF include si modificari ale formularelor privind impozitul pe profit, accizele si impozitul la titeiul din productia interna. Astfel, in declaratia privind impozitul pe profit (formularul 101) va fi introdus un indicator pentru declararea impozitului pe venit in cazul microintreprinderilor care obtin intr-un an castiguri mai mari de 100.000 de euro. Microintreprinderile platesc impozit pe venit, cota de impozitare fiind de 2% in acest an si 2,5% in 2008. In cazul in care o microintreprindere realizeaza venituri mai mari decat echivalentul a 100.000 de euro in cursul anului fiscal, firma va fi obligata sa plateasca impozit pe profit incepand cu trimestrul in care limita a fost depasita. Sunt luate in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor realizate in cursul anului fiscal.
O alta modificare propusa este eliminarea din declaratia privind impozitul pe profit a indicatorului referitor la regimul special de impozitare, prevazut pentru veniturile obtinute de persoanele juridice din vanzarea-cesionarea proprietatilor imobiliare si titlurilor de participare.
Pentru evidentierea sumelor de recuperat a fost introdus un rand special: “Diferenta de impozit pe profit de recuperat”. La formularul “Decont privind accizele” (formularul 120), ANAF propune modificarea nomenclatorului de produse supuse accizelor, prin detalierea unor grupe de produse, redenumirea sau eliminarea unor produse (cuptoare cu microunde, aparate de aer conditionat, autoturisme).
In ceea ce priveste “Decontul privind impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna” (130), vor fi modificate atat denumirea formularului, cat si continutul acestuia, intrucat impozitul la gazele naturale din productia interna a fost eliminat, ca urmare a modificarilor legislative intrate in vigoare in 2007. Incepand de la 1 ianuarie 2007, producatorii de gaze naturale nu mai platesc impozitul de 7,4 euro pe mia de metri cubi pentru cantitatile livrate, gazele fiind accizate.