I-ati vazut deseori gonind prin oras - pe scutere, pe­daland
de zor pe biciclete -, strecurandu-se nebuneste printre masini, punandu-si in
pericol viata. Ei sunt cei care asigura serviciul de curierat rapid, platiti
dupa numarul de livrari efectuate zilnic. De aici si graba lor care frizeaza
uneori inconstienta.

Dar v-ati inchipuit vreodata ca un astfel de curier poate
deveni ero­ul unui roman pal­­pitant? Eu, unul, nu m-am gandit la o astfel de
posibilitate. Me­sa­ge­rul din excelentul roman al lui L.P. Hartley imi blocase
orice ten­ta­­tiva de a mai vedea in ipostaza de protagonist al unei fictiuni
pe vre­unul dintre tinerii care peda­lea­za nebuneste pe strazi imbracat in
vesta vreunei firme de curierat. Si totusi, scriitoarea Tami Hoag s-a incumetat
sa abordeze un su­biect din lumea de azi a celor care poarta dintr-un loc in
altul scrisori si colete. Dar ce deosebire intre “Mesagerul” englezului pe care
l-am citit in tinerete (admirabila a fost si ecranizarea datorata lui Joseph Losey!)
si “Ucideti-l pe me­sager”, cartea autoarei din Ameri­ca! L.P. Hartley descrie un
univers ar­monios, populat cu personaje care se comporta ca si cum ar executa
un protocol riguros, iar fra­man­tarile lor sunt niste “dureri ina­busite”.
Tami Hoag isi plaseaza ac­tiunea scrierii sale in Los An­ge­le­­sul
contemporan, frenetic, sfi­da­tor si periculos. L.P. Hartley is­to­ri­sea cu
mult calm, dorea sa ne in­can­te cu scene de viata aproape idi­lice.

PALPITANT. Autoarea des­pre care vorbim relateaza preci­pitat,
ne tine intr-o permanenta incordare, deoarece faptele pe care le po­ves­teste
sunt, de multe ori, iesite din tiparele comune. Protagonistul sau, Jace Damon,
abia trecut de adole­scenta, se pomeneste, fara voia lui, intr-un paienjenis de
comploturi si crime. Un avocat “pentru gunoaie si jeguri” ii incredinteaza un
plic ce trebuie dus, in toiul nop­tii, la un anumit destinatar. Dar adresa e
falsa, iar cineva incearca sa-l omoare pe mesager. Scapat ca prin urechile
acului, Jace se ina­poia­za la avocat pentru a-i cere soc­o­teala, insa acesta
zace fara su­flare, ucis cu salbaticie. Inspaimantat, tanarul refuza sa ia
contact cu politia, temandu-se ca poate fi acu­zat de crima. In ajutorul lui
sare insa un detectiv dur si competent, Kev Parker, care leaga omo­rul acesta -
si altele care se mai comit -, de un altul, petrecut la var­ful societatii.

LUMEA PERSONAJELOR. In­triga e complicata, cu treceri
rapide, aproape sufocante, de la straturile de jos ale societatii la cele din
high-life, dar autoarea n-o scapa nici un moment de sub control. Personajele -
actori, procurori, po­litisti, ziaristi, copii sarmani, comercianti umili -,
sunt bine reliefate si plauzibile. Limbajul lor - indiferent daca se exprima
vulgar sau pretios - be­ne­ficiaza de o inregistrare de mare acuratete. Exceptional
este descrisa fojgaiala din China
Town, cu multa tristete si
compasiune, insa si cu un umor de calitate.

Citeste si:

Tami Hoag propune o viziune cruda asupra vietii - o jungla
prin ha­ti­s­urile careia oa­menii se straduiesc sa razbata si sa su­pra­vie­tuiasca.
Iar Los An­gelesul, cu ploile, ceturile lui, cu poluarea, am­bu­teiajele si
zgomotele sale zilnice, devine un spatiu ideal pentru o constructie narativa
remarcabila, care seamana cu un prelung tipat de dez­na­dejde, fiindca “Intr-un
oras ali­men­tat de faima si putere, nimeni nu do­reste acest me­saj: adevarul”.

Biografie

Tami Hoag a crescut intr-un ora­sel din Minnesota. Neavand cu cine sa se joace, si
posedand o imaginatie debordanta, a inceput sa creeze povesti pentru propria sa
distractie. S-a ca­satorit cu iu­bitul ei din liceu. A avut mai multe meserii -
fotograf, dresor de cai, a vandut accesorii de baie. Si-a inceput cariera
literara in 1988. Autoare de thrillere de mare succes, prezenta in toate
topurile de librarie. Isi culege in­for­matiile din carti, din documen­ta­re
tv, de la oameni care lu­crea­za in politie. De multe ori, dupa cum marturiseste,
in timp ce se documenteaza descopera lucruri care dau cartii o turnura neasteptata,
sau ii ofera idei pentru un viitor proiect. Ii place la nebunie sa scrie
dialogurile dintre personaje. De altfel, si conturarea acestora ii provoaca
mari satisfactii.