„Killerul de scutere", Nano, cea mai ieftina masina din lume, poate concura cu Lastunul construit de Dacia in anii ’80.

Tata Nano este o masina cu patru locuri, are portbagaj cit o servietasi mult plastic Foto: Reuters Producatorul indian Tata Motors vrea sa intre in Guinness Book cu cea mai ieftina masina construita vreodata in lume, dupa ce a inceput sa fabrice autoturisme in urma cu doar zece ani. Denumit Nano, modelul a fost prezentat joi in premiera mondiala la Delhi Auto Expo, in India. Pretul de baza al masinii va fi de 2.500 de dolari, cam tot atit cit costa DVD-ul de pe Lexus RX. Insa impozitele si marjele aplicate de dealeri pentru obtinerea de profit vor urca pretul de retail perceput consumatorilor finali. Cu toate acestea, Nano va fi de doua ori mai ieftin decit cel mai apropiat concurent, Maruti 800, comercializat in prezent pe piata indiana si realizat de guvern impreuna cu Suzuki.

Nano este o masina mica, cu patru locuri, propulsata de un motor de 660 de centimetri cubi, capabil sa genereze 33 de cai-putere. Si in Romania, Dacia a produs, la Timisoara, intre 1980 si 1989, modelul Lastun, care avea un propulsor de 500 de centimetri cubi si 23 de cai-putere. Motorul in doi cilindri de pe Nano este amplasat in spate. Portbagajul este situat in fata si are spatiu doar pentru o servieta. Modelul va dispune de trei versiuni de „echipare". Prin Nano, Tata vrea sa redefineasca standardele din industria de profil privind costurile de productie, ceea ce a condus la eliminarea unor caracteristici considerate esentiale la constructia unui autovehicul. Potrivit informatiilor furnizate de companie, noul model nu este echipat cu radio, servodirectie, geamuri electrice, aer conditionat si are un singur stergator de parbriz. „Acest model elimina, in principiu, toate prejudecatile participantilor din industria auto cu referire la structura costurilor. In urmatorii cinci pina la zece ani, industria se va schimba integral", a spus Daryl Rolley, seful operatiunilor nord-americane si asiatice in cadrul companiei Ariba, care furnizeaza componente pentru Tata Motors, BMW sau Toyota.

„Lasati-ma sa va asigur pe dumneavoastra si pe criticii nostri ca am proiectat un autoturism care va indeplini toate standardele de siguranta si toate normele internationale de mediu", a declarat pentru Reuters presedintele grupului, Ratan Tata, la prezentarea autoturismului in cadrul Salonului auto de la New Delhi. Tata a proiectat modelul Nano in urma cu doi ani, care se vrea alternativa pentru mai multe milioane de familii care nu dispun de un vehicul personal. „Este un vis devenit realitate. Abia astept sa cumpar vehiculul. Sotia mea va fi foarte fericita", a spus Ashok Singh, un angajat al politiei din Delhi.

Noul autoturism va fi disponibil spre vinzare in acest an si, potrivit reprezentantilor Tata Motors, are ca public-tinta atragerea cit mai multor posesori de scutere, care nu si-au permis sa achizitioneze o masina pina in prezent. Numai in India sint peste 65 de milioane de persoane care folosesc scutere. Tata Motors se va concentra asupra pietei indiene pe parcursul urmatorilor doi-trei ani, pentru ca ulterior sa inceapa exporturile in Africa, America Latina si Asia de Sud-Est. Intr-o prima etapa, producatorul indian va face 250.000 de unitati Nano pe an. Cererea anuala este estimata sa urce la un milion de masini. Una dintre problemele cu care s-ar putea confrunta Tata Motors in cazul autoturismului de 2.500 de dolari se refera la respectarea standardelor de poluare. Structura actuala a autovehiculului se aliniaza normelor locale actuale privind emisiile de gaze poluante. India se pregateste sa adopte insa o noua legislatie privind poluarea, astfel ca pretul autoturismului ar putea depasi 3.000 de dolari.

Volkswagen si Ford vor sa produca masini low-cost in India. Detalii pe www.cotidianul.ro/select