Analiza - Piata media in acest an
Ca si anul trecut, redactorul- sef al Gazetei Sporturilor, Catalin Tolontan, a realizat o analiza a tendintelor si a miscarilor de pe piata media 2008. Incep la fel in fiecare an. Nu sunt un analist media, doar un jurnalist care incearca sa inteleaga ceea ce se petrece in jurul sau. Iata care cred ca vor fi tendintele si miscarile dominante de pe piata media romaneasca in anul 2008: 1. Un mare jucator mondial va intra pe piata tv. Desi Dan Voiculescu i-a ironizat, intr-un interviu in Adevarul, drept “clarvazatori” pe cei care au anticipat vanzarea Antenei 1 catre RTL, eu raman consecvent informatiei: cred ca A1 si RTL se vor intelege pana la urma si asa va rezulta cea mai mare tranzactie din istoria media din Romania. 2. Fotbalul va ajunge pe o platforma digitala. Achizitionarea drepturilor pentru Liga 1 va urca la cel putin 50 de milioane de euro in urmatorii trei ani. O asemenea suma nu poate fi oferita decat de un sistem pay tv, total sau macar partial, care sa-si recupereze treptat banii de la abonati. Favorit in acest moment este Sorin Ovidiu Vantu, care doreste sa-si dubleze achizitia OTV cu una la fel de spectaculoasa. 3. Presa scrisa isi va dubla bugetele de marketing. Azi, marketingul nu mai este comunicarea valorilor unui produs dupa fabricare, ci insusi actul inventarii produsului. Ziarele vor ajunge la bugete de marketing care vor reprezenta 15%-20% din cheltuielile bugetate. Inserturile, DVD-urile, gadgeturile si promotiile vor ajuta ziarele, pentru ca un continut valoros nu se vinde singur. 4. Marii investitori ai ultimilor ani vor avea primele semne bune. Realitatea TV va ajunge pe break even, Antena 3 va continua sa-si creasca profitul, Cotidianul isi va reduce pierderea, Click se va aseza ferm drept al doilea tabloid al tarii si in Top 5 tiraje audiate BRAT, iar ProSport va beneficia de Anul Sportiv 2008 pentru a obtine cel mai bun rezultat financiar al ultimilor cinci ani, probabil o pierdere acceptabila. Toate acestea vor fi recompensele pentru banii pe care Vantu, Voiculescu, Patriciu si Sarbu i-au investit in aceste produse. 5. Liderii din presa scrisa vor ajunge la margini de profit de 30%. Marii castigatori ai lui 2007, Ziarul Financiar, Gazeta Sporturilor, Libertatea, vor continua sa-si creasca nu doar profitul absolut, ci si marginea. Pentru prima oara in Romania se va vorbi despre ziare cu margine de 30%. Jurnalul National si Evenimentul Zilei se vor face si ele margine in jur de 15%. 6. Inflatia de pe tv va impinge clientii si agentiile spre solutii creative si strategice. Internetul, presa scrisa si radiourile, dar mai ales in formele pachetelor speciale, vor fi beneficiarele reorientarii bugetelor de publicitate, care nu vor mai reusi sa-si faca loc, din cauza maririi preturilor cu cel putin 50%, pe marile posturi comerciale si chiar pe unele dintre cele de nisa. 7. Un an greu pentru agentiile de publicitate. Efortul agentiilor va creste. Munca lor este in acest moment subplatita de clienti. Retelele internationale de publicitate fixeaza targeturi mari si ar vrea sa rascumpere din actiuni, dar cer performanta financiara. 2008 va fi un an de competitie crunta pe piata agentiilor media. Scor final 6-3 La sfarsitul anului 2006, Catalin Tolontan incerca sa anticipeze ce se va intampla pe piata media 2007. Procentul de reusita este de 60%. Din cele 10 puncte exprimate, redactorul-sef al Gazetei a nimerit-o de sase ori, a ratat de alte trei ori, plus un punct nedecis. Si acum sa trecem in revista care sunt punctele in care Tolontan a avut dreptate si unde a dat-o in bara: Corect - 2007 va deveni anul RON in publicitate. Marile grupuri au trecut la ratecardurile in RON, iar Uniunea Agentiilor de Media a cerut si celorlalte organizatii media sa procedeze la fel. - Romania va avea cel putin doua cotidiene de business. Cu o mica precizare. In anul care a trecut a aparut Business Standard (Realitatea-Catavencu), iar 2008 va aduce cel de-al treilea cotidian de business, Financiar.ro (Intact). La mustata. - Hipercompetitie pe piata mass-market intelectuala. Jurnalul National, Evenimentul Zilei si Adevarul au facut investitii foarte mari in acest sens. - Relansari pe categoria super quality. Cotidianul, Gandul si Romania Libera s-au relansat toate trei. - Ziarele si trusturile media vor varsa tot mai mult continut pe net si pe telefonia mobila. Cu precizarea ca tot liderii (gen GSP) au facut cele mai mari eforturi de dezvoltare, in timp ce destule organizatii treneaza, desi piata de publicitate pe net a fost de 8-9 milioane de euro in 2007 si este estimata la 15 milioane pentru 2008. - Publicitatea se va adapta fragmentarii de pe tv. Clientii au inteles ca e neproductiv sa ceri agentiilor sa ajungi la toti consumatorii in acelasi timp. Incorect - Se va accentua micsorarea formatului. N-a existat un val de treceri de la broadsheet la compact. - Fotbalul migreaza catre pay tv. Deocamdata, fotbalul a ramas pe free tv, insa Tolontan considera ca pasul acesta va fi facut in 2008. - Un jucator sau doi vor ataca ProTV si Antena 1. Kanal D creste mai lent decat se astepta. Indecis - Presa locala isi va continua concentrarea. Doar cateva ziare au acceptat sa vanda pachetul de control, gen Viata Libera din Galati (ARBO).