Romania, Rusia si Ucraina reprezinta cele mai atractive piete farmaceutice din Europa Centrala si de Est datorita avansului de peste 20% din ultimii ani si posibilitatii de preluare a unor companii locale, se arata intr-un studiu al firmei poloneze de cercetare PMR Publications, citat de Mediafax.
Dezvoltarea rapida a facut ca cele trei state sa fie mai interesante pentru investitori decat pietele mai mature precum Polonia, Cehia si Ungaria, unde in ultimii ani a avut loc o incetinire a cresterii.
Potentialul de dezvoltare este ridicat in Romania, Rusia si Ucraina ca rezultat al cresterii puterii de cumparare si a numarului mare de locuitori.
Pe termen mediu si lung, aceste trei piete, precum si Turcia si Bulgaria, vor fi extrem de atractive pentru investitori, iar cea mai buna oportunitate pentru intrarea rapida pe o anumita piata este preluarea unei companii locale, se arata in studiul "Strategiile de afaceri ale producatorilor de medicamente din Europa Centrala si de Est 2007".Antibiotice si LaborMed Pharma, oportunitatile pietei romanestiIn Romania, o astfel de posibilitate este creata de privatizarea Antibiotice, ultima companie farmaceutica aflata in proprietatea statului. Strategia de dezvoltare a companiei include lansarea a 40 de noi produse, in urmatorii cinci ani.
Statul a anuntat ca pretul minim acceptat pentru pachetul de 53,02% din Antibiotice Iasi este de 136 milioane euro. Totodata, mai multe companii indiene, respectiv Shreya Lifesciences, Lupin si Dr. Reddy`s Laboratories, precum si compania elena Alapis s-au aratat interesate de LaborMed Pharma, unul dintre cei mai mari producatori romani de medicamente cardiovasculare, se arata in studiu.O alta tinta interesanta este compania ucraineana DarnitsaPotrivit studiului, o alta tinta interesanta in regiune este compania ucraineana Darnitsa, care investeste intensiv in dezvoltare. Actualul proprietar al companiei analizeaza oportunitatea vanzarii Darnitsa.
In octombrie 2007, Darnitsa a vandut 10% din actiuni la Bursa din Frankfurt si alte 10% din titluri catre un investitor strategic.
Fondurile obtinute din vanzarea actiunilor vor fi folosite la dezvoltarea de produse si imbunatatirea standardelor de productie.Liderii pietei din Europa de Est au ales pietele regionale pentru dezvoltarea afacerilorMai-marii pietei farmaceutice din Europa de Est, Gedeon Richter, Krka, Zentiva, Polpharma si Sanitas, si-au concentrat dezvoltarea pe multe dintre pietele din regiune, pentru a compensa vanzarile mai mici de pe piata locala.
Din punct de vedere strategic, preluarea companiei poloneze Polpharma de catre grupul ungar Gedeon Richter a avut rolul, printre altele, sa compenseze scaderea vanzarilor pe piata locala.
Prin preluarea producatorului rus Akrihin, controlat de Polpharma, Richter isi va consolida pozitia pe piata farmaceutica din Rusia.
In prezent, Rusia si alte state din fosta Uniune Sovietica genereaza aproape 40% din vanzarile companiei.
Tranzactia va consolida si pozitia internationala a Polpharma, care realizeaza pe piata locala 87% din vanzari, cel mai ridicat nivel intre companiile analizate.Zentiva a realizat 63% din vanzari pe piata externaPentru majoritatea principalilor jucatori pe piata farmaceutica din Europa Centrala si de Est, pietele externe sunt mai importante decat cele locale, iar acest fapt ar putea determina si alte companii sa le urmeze strategia.
In cazul companiei Zentiva, aceasta realizeaza 63% din vanzari pe piata externa.
Studiul a inclus 15 state din Europa Centrala si de Est, respectiv Romania, Belarus, Bulgaria, Croatia, Cehia, Lituania, Letonia, Polonia, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina si Ungaria.
PMR realizeaza studii de piata si ofera servicii de consultanta in domeniul farmaceutic, fiind una dintre cele mari companii de profil din Europa Centrala si de Est, cu o experienta de zece ani.