Ca tot romanul care se respecta, sunt si eu membru activ pe piata muncii, asa ca am depus un efort considerabil ca sa aleg administratorul pensiei mele. Am dat la o parte perdele groase de informatii vagi insotite de zambete binevoitoare si promisiuni de imbogatire pe ultima suta de metri si cand am simtit ca am ajuns la o parere obiectiva, cu o strangere de inima, am semnat! Am semnat pentru acela care mi-a promis ferm ca va avea grija de batranetile mele.
Insa o intrebare tot nu imi da pace: am facut alegerea corecta? Aceasta pentru ca fondul pe care l-am ales eu nu are cele mai inspirate reclame, insa, este adevarat, are notorietate. Ĺži totusi, de unde sa aleg pe alte considerente? Dupa costuri, in niciun caz. Pentru ca, multumita CSSPP-ului, organism de control si supraveghere care isi face treaba excelent, comisioanele percepute de administratori sunt aliniate: comisionul de administrare care este tras lunar din contributia bruta inainte de a fi transformata in unitati de fond este 2,5%, iar comisionul de transfer la alt fond in primii 2 ani este 5%. La fel se intampla si cu structura portofoliului, se investeste exact cat si unde zice legea, cu o oarecare diferenta incat nici nu merita sa fie luata in considerare. Mai rascolesc inca o data Internetul si citesc prospectele puse la dispozitie de diverse fonduri, hotarata sa gasesc niste diferente, oricat de mici. Ĺži iata-le! taxele si comisioanele pe care le-au negociat si va trebui onorate de catre administratori catre diversi prestatori de servicii.
Da, sunt foarte importante, pentru ca, pana la urma, logica este simpla: colecteaza contributiile noastre pe care le investesc asa cum se pricep ei mai bine, insa lunar au de platit in dreapta si in stanga pentru serviciile de care beneficiaza, iar ceea ce ramane reprezinta castigul meu. Este clar, cel putin in contextul actual, valorile taxelor si comisioanelor reflecta "harul negocierii" pe care il poseda fiecare administrator in parte.
Pentru taxa de auditare am gasit: la AVIVA 1.000 EURO/an, AG2R 15.000 RON/an, BCR 13.900 RON/an, Bancpost 5.950EURO/an, BRD 25.740 RON/an, ING 1.800 RON/an, Generali 75.000 RON/an, BT Aegon a exclus aceasta taxa pentru 2007 si 2008, iar OTP a negociat 10.500 EURO pentru aceeasi perioada. MKB Romexterra porneste de la 4.500 RON/an si poate creste in functie de activul total inregistrat, Omniasig 12.000 RON/an, timp in care Interamerican, Marfin si KD au negociat intre 2.700 si 4.000 EURO/an. Mda ...
Cativa administratori se dau de gol si mentioneaza in prospecte si celelalte comisioane pe care le-ar avea de onorat periodic: comisionul Depozitarului stabilit prin contract (si este ales pe spranceana de acelasi CSSPP: BCR, BRD, Bancpost, ING Bank si Raiffeisen Bank), alte comisioane bancare, cheltuielile cu marketingul si cheltuieli de tranzactionare pe sectorul investitional. Interesant este ca, oricat am cautat, nu am reusit sa aflu cel putin sumele negociate pentru inceput de catre administratori. Adica, sa inteleg, transparenta ca transparenta, bunavointa chiar, dar toate au o limita! Pentru ca, pana la urma fondul imi promite ca "anual, fiecare participant primeste informatii despre activul personal, situatia fondului si orice alte date relevante". Relevante din punctul cui de vedere? Pentru ca eu am nevoie sa stiu cum a negociat administratorul meu cu Depozitarul, timp in care administratorului nu i se pare ca ar avea vreo relevanta aceasta informatie pentru mine, asa ca o pastreaza bine.
Ĺži atunci m-am linistit... timpul o sa rezolve dilema. Pentru ca imediat ce se va incheia perioada de aderare, Fondurile vor deveni active si vor inregistra valori zilnice. Intr-un an, 2 poate, o sa imi pot da seama cat de inspirata am fost zilele trecute cand am semnat.