Corepondenta din Chisinau
Kievul ignora un demers al autoritatilor moldovene prin care au solicitat interzicerea intrarii pe teritoriul Ucrainei, de la 1 ianuarie curent, a unitatilor de transport cu placute transnistrene de inmatriculare. Chisinaul s-a vazut nevoit sa restrictioneze circulatia masinilor cu numere transnistrene dupa ce a constatat ca pana si moldovenii din dreapta Nistrului preferau sa-si inmatriculeze in Transnistria autoturismele proaspat importate, deoarece taxele vamale sunt de trei ori mai mici decat cele percepute de Chisinau.

Desi placutele transnistrene de inmatriculare nu sunt recunoscute in plan international, posesorii unitatilor de transport inmatriculate in Transnistria circula, de 15 ani, fara probleme aproape in tot spatiul ex-sovietic. Romania si UE nu au admis niciodata intrarea masinilor transnistrene pe teritoriul lor.

In a doua jumatate a anului trecut, Guvernul de la Chisinau a aprobat o hotarare care prevede scoaterea din circulatie a masinilor cu placute transnistrene. La prima etapa, automobilelor inmatriculate ilegal in Transnistria urma sa le fie interzisa iesirea din Republica Moldova. Aceasta masura trebuia sa fie implementata in comun cu autoritatile vamale ucrainene. Numai ca Guvernul de la Chisinau a uitat sa-si publice propria hotarare, iar Kievul sustine ca nu poate da curs unui demers al autoritatilor moldovene care se bazeaza pe o hotarare de Guvern inexistenta.

Citeste si:

Cunoscute fiind, insa, legaturile stranse care exista intre anumite grupari politico-economice ucrainene si autoritatile separatiste transnistrene, se presupune ca adevaratul motiv ce a determinat Kievul sa ignore demersul restrictiv al Chisinaului este altul. Recent, seful Misiunii Uniunii Europene de asistenta la granita moldo-ucraineana, Ferenz Banfi, a acuzat autoritatile autoproclamatei republici transnistrene de transportare ilegala a automobilelor scumpe din Transnistria in Ucraina. Potrivit lui, „acest lucru poate fi observat atunci cand cetatenii ucraineni, folosind vize false de sedere pe teritoriul Transnistriei, transporta ilegal automobile din aceasta regiune in Ucraina, evitand plata unor taxe la granita, ceea ce provoaca mari pierderi la bugetul ucrainean”. Potrivit oficialului european, numai in primele luni ale anului trecut, in Ucraina au fost transportate ilegal peste 400 de automobile de lux, care provin din regiunea transnistreana.

Pe de alta parte, exponentii puterii secesioniste de la Tiraspol nu au intarziat sa mediatizeze abundent esecul Chisinaului de a restrictiona circulatia automobilelor cu placute transnistrene in special in presa din Chisinau, sperand ca-i vor convinge astfel pe importatorii moldoveni de automobile la mana a doua sa reia cat mai repede cotizarea la bugetul Transnistriei.