Varianta finala, decisa pana la sfarsitul acestei luni printr-un proiect de act normativ
Termenul-limita acordat de Comisia Europeana este luna februarie 2008
In caz contrar, Romania ar putea fi amendata cu sute de milioane de euroPe ultima
Varianta finala, decisa pana la sfarsitul acestei luni printr-un proiect de act normativ
Termenul-limita acordat de Comisia Europeana este luna februarie 2008
In caz contrar, Romania ar putea fi amendata cu sute de milioane de euroPe ultima suta de metri, avand in vedere termenul acordat de Comisia Europeana pentru modificarea si implementarea legislatiei privind taxa de prima inmatriculare, Guvernul a decis ieri sa trimita oficialilor europeni o noua scrisoare in care sa prezinte modalitatea finala de calcul al taxei.
Potrivit purtatorului de cuvant al Executivului, Camelia Spataru, varianta finala a taxei urmeaza a fi decisa pana la finalul lunii ianuarie si concretizata intr-un proiect de act normativ.
Pentru acest an, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane lei (echivalentul a 188,9 milioane euro) din incasarea taxei de prima inmatriculare auto, in scadere cu 21,7% fata de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane lei.
In primele 10 luni ale anului trecut, statul a incasat 714,3 milioane lei din taxa de prima inmatriculare.
Piata auto - autoturisme si vehicule comerciale - a urcat cu 23,7% in perioada ianuarie-noiembrie a anului trecut, comparativ cu intervalul similar din 2006.
In primele 11 luni ale anului trecut au fost vandute 333.604 de vehicule noi.
La sfarsitul lui 2007, Romania a fost avertizata ca ar putea fi obligata sa plateasca o amenda de ordinul sutelor de milioane de euro, daca nu scoate sau diminueaza taxa auto si, mai ales, daca nu garanteaza returnarea diferentei banilor celor care au inmatriculat anul trecut autoturisme.
"Taxa este clar discriminatorie, nu conteaza modul de calcul sau comparatia cu taxa poloneza, ea discrimineaza masinile cumparate din strainatate in comparatie cu cele achizitionate din Romania", au declarat atunci oficialii europeni.
Potrivit acestora, europenii remarca "o tactica de amanare evidenta a autoritatilor romane" in a modifica taxa, ca apoi sa o faca probabil in ultimul moment: "Sau Bucurestiul face calcule ca e mai bine sa plateasca o amenda decat sa elimine taxa.
Au procedat asa si alte state membre. Numai ca acum amenzile au crescut foarte mult si vom vorbi despre sume foarte mari", au spus aceleasi surse.Pierderi financiare dubleRevenind la iminenta amenda aplicata Romaniei de catre Comisia Europeana, este absolut evident ca aceasta se rasfrange tot asupra populatiei.
Sutele de milioane de euro pe care vom fi obligati sa le platim pentru a sustine interesele guvernantilor provin din diversele taxe platite de contribuabili. Daca Executivului ii pasa atat de mult de protectia mediului, dupa cum sustin reprezentantii sai, ar putea folosi aceste sume la plantarea copacilor si la reducerea emisiilor de carbon.
Dar, in loc sa modifice modul de calcul al taxei, asa cum au cerut oficialii, guvernantii nostri s-au gandit sa majoreze numarul masinilor scoase din uz si prima de casare. Sumele suplimentare provin insa tot din taxa de prima inmatriculare. O alta preocupare a Executivului a fost schimbarea numelui acesteia in "taxa pentru poluarea de la autoturisme" si aprobarea unei note privind modul de utilizare a sumelor colectate din aceasta in sedinta de Guvern de miercuri.
Insusi premierul Tariceanu a afirmat, dupa aceasta sedinta de Guvern, ca sumele colectate din taxa auto vor fi folosite pentru programe de protectie a mediului, precum casarea masinilor vechi, cu o prima majorata de la 3.000 lei la 4.000 lei, impadurirea terenurilor degradate, realizarea de spatii verzi, renaturarea zonelor din Delta si Lunca Dunarii, amenajarea de piste pentru biciclisti, cumpararea de panouri solare sau instalatii eoliene de catre persoane care doresc sa schimbe sistemele energetice clasice. Cu alte cuvinte, taxa speciala este vitala pentru mediu, dar sutele de milioane de euro pe care le-am putea plati CE nu sunt.
Bugetul a incasat din taxa auto, in primele 10 luni si jumatate, 787,6 milioane lei (echivalentul a peste 220 milioane euro), mai mult decat a estimat pentru intregul an, respectiv 766,8 milioane lei.
In cazul in care CE ne va da in judecata la Curtea Europeana de Justitie, si in mod sigur va avea castig de cauza dupa cum s-a vazut in privinta Ungariei, Romania va trebui sa ramburseze acesti bani persoanelor care si-au inmatriculat masinile in 2007 si sa plateasca si amenda. Pierderile financiare sunt duble...O Skoda importata anul trecut polueaza la fel ca una adusa in 2007Motivul incapatanarii guvernantilor de a mentine taxa, indiferent cum s-o numi ea, la nivelul actual este extrem de evident: se favorizeaza importatorii si producatorii de automobile (mai ales ca Tariceanu este presedinte de onoare al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule, iar membrii Consiliului Director sunt fosti sau actuali presedinti/directori ai dealerilor din domeniu).
Concret, statul subventioneaza, incepand de anul viitor, prin programul "Rabla", fiecare persoana care cedeaza masina mai veche de 12 ani, in schimbul uneia cu 0 km. Desi schimbul pare avantajos pentru contribuabil, favorizat este producatorul sau importatorul care are garantia statului ca-si va vinde autoturismele. Insa, Codul Fiscal prevede ca si in cazul masinilor noi trebuie platita taxa de prima inmatriculare.
Cu alte cuvinte, iei de la stat 4.000 lei pentru ca ai dat la fier vechi masina, pe care-i dai inapoi drept taxa de prima inmatriculare. Poti scapa, insa, de aceste plati daca achizitionezi o masina autohtona la mana a doua: nu mai platesti taxa speciala pentru ca este deja inmatriculata.
Daca vrei ceva mai bun, atunci cumperi o masina de-afara, pe care o poti gasi usor la un pret mai mic decat cele practicate in tara. Te rupe insa taxa speciala. Spre exemplu, pentru o Skoda Octavia 1900 TDI noua (Euro 4), cumparata de la dealerii din Romania, taxa de prima inmatriculare este de 508,725 euro fara TVA.
Pentru una intre 1 si 2 ani, cumparata de-afara, taxa este 897,75 euro fara TVA si pentru una intre 2 si 4 ani, de 1.040,06 euro fara TVA. Sprijinul statului fata de importatori si producatori este mai mult decat evident.
Numai ca se incalca o serie de libertati prevazute inclusiv in Constitutia Romaniei: se limiteaza libera circulatie a marfurilor folosind practici neconcurentiale. O Skoda Octavia 1900 TDI de 1, 2, 3, 4 ani adusa anul trecut in tara, pe vremea cand nu se practica taxa de prima inmatriculare, polueaza la fel de mult ca una de aceeasi vechime, adusa in 2007... Producatorii si importatorii sunt subventionati prin prima de casare si li se garanteaza ca-si vor vinde autoturismele prin modul de calcul al taxei speciale...


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.