Firma UTI, proprietara utilitarei care in 30 decembrie s-a ciocnit pe o pista a Aeroportului Otopeni cu o aeronava Tarom, la decolare, respinge concluziile preliminare ale anchetei.

Principalele obiectii ale firmei UTI se refera la modul in care s-a constituit comisia de ancheta imediat dupa accidentul din 28 decembrie 2007, precum si la neverificarea de catre comisie a modului in care turnul de control al Aeroportului Otopeni a respectat procedurile de lucru.

Intr-un comunicat remis ieri presei, UTI spune ca „anumite aspecte (ale raportului preliminar - n.r.) sint prezentate ambiguu, fapt ce poate afecta imaginea companiilor UTI si GEMMO, precum si a angajatilor direct implicati".

O prima observatie este ca nu s-au analizat „activitatile persoanelor si institutiilor/companiilor direct implicate prin raportarea la regulamentele si procedurile aplicabile in vigoare". In al doilea rind, UTI obiecteaza impotriva faptului ca includerea firmei in comisie s-a facut de abia cu trei-patru ore inainte de publicarea raportului preliminar.

Raportul preliminar a precizat ca a existat o neconcordanta in comunicarea dintre turnul de control si echipajul utilitarei UTI aflate pe pista. Firma precizeaza ca, potrivit procedurilor, turnul mai intii trebuia sa se asigure de disponibilitatea pistei si de abia apoi sa dea liber la decolarea aeronavei. Potrivit raportului preliminar, turnul a incercat sa contacteze (fara succes) echipajul utilitarei de abia la 33 de secunde dupa ce a dat autorizarea de decolare. Chiar daca utilitara nu a putut fi contactata, procedurile in vigoare impuneau ca un echipaj al aeroportului sa se deplaseze pe pista pentru a verifica disponibilitatea pistei, afirma UTI.

Potrivit UTI, echipajul utilitarei nu a raspuns apelului turnului de control deoarece era preocupat cum sa se salveze mai repede din fata aeronavei care se apropia. „Operatorul din turnul de control autorizase aeronava sa decoleze fara sa verifice daca pista este libera si cind si-a adus aminte sa o faca, a fost prea tirziu pentru ca echipa sa mai poata raspunde."

Distrugerea aeronavei Boeing, in proportie de 80%, potrivit declaratiilor comandantului aeronavei, lasa compania Tarom cu un avion in minus in conditiile in care se considera ca oricum flota acesteia are un deficit de citeva aeronave fata de necesar. Compania de asigurari Astra va plati Tarom zece milioane de euro, iar o aeronava noua Boeing 737 costa cel putin 70 de milioane de euro.