Raliul raliurilor a fost anulat de teama terorismului, dar problemele legate de mediu si populatia africana erau de ani buni mult mai palpabile.

Razboiul impotriva terorismului a facut simbata o victima colaterala. N-ar fi prima, dar sacrificarea unei competitii sportive din acest motiv reprezinta chiar o premiera, care ameninta insusi viitorul concursului in cauza, cit si posibila creare a unui precedent. Se stie, pericolul si Raliul Dakar sint sinonime, lipsa de ospitalitate a terenului de actiune si traditionalele amenintari asupra caravanei ale grupurilor de rebeli africani fiind elemente obisnuite in peisajul fiecarei editii. In 2008, noua echipa de la Quai D’Orsay a batut insa cu pumnul in masa atit de puternic incit s-a auzit pina la Lisabona, iar directorul Dakarului, tot un francez, Etienne Lavigne, s-a executat. Din 2005, de cind Raliul a inceput sa ocoleasca Hexagonul, aproape ca nu a fost editie care sa nu se fi aflat sub presiunea serviciilor secrete franceze, care avertizau asupra amenintarilor teroriste. Ele nu au fost confirmate de realitatile de teren si, tocmai de aceea, decizia de anulare a editiei 2008 a nemultumit pe toata lumea. Portughezii acuza guvernul francez ca s-ar afla in spatele acestei manevre, tarile africane se simt frustrate si inca sustin ca ar fi putut asigura securitatea caravanei, competitorii isi vad irosite eforturile de un an pentru pregatirea cursei si, in general, in lumea motorsportului se vorbeste de una dintre cele mai negre zile.

Mergind pe acelasi principiu, mai multe editii ale Olimpiadelor de vara, Campionatelor Mondiale de fotbal si ale altor competitii cu mare priza la public ar fi trebuit sau ar trebui pe viitor sa fie anulate, ele fiind permanent tinta declarata a organizatiilor teroriste. In plus, desfasurindu-se in spatii inchise, acestea sint mult mai vulnerabile la atacuri, pe cind ame-nintarile la adresa Dakarului pot fi mai usor anticipate cu ajutorul citorva elicoptere care sa patruleze de-a lungul parcursului si al unor echipe de politisti care sa controleze satele de pe traseu.

Daca este sa vorbim de un pericol real al Dakarului, el se gaseste in alta parte decit acolo unde ni l-a aratat ministrul francez de Externe. Este un concurs care provoaca daune mediului in Africa si ucide oameni nevinovati pe acest continent. In 2006, un pilot leton si un camion de asistenta au accidentat mortal doi baieti, de 10 si de 12 ani, dar nimeni nu si-a pus atunci serios problema anularii intrecerii, saracia si lipsa de putere a statelor strabatute de caravana - Maroc (locul 109 in lume, ca bogatie), Mauritania (132), Mali (166) si Senegal (149) - determinind doar indiferenta si dispret. Interesele de moment i-au facut acum pe organizatori sa le aplice acelasi tratament pilotilor.