a— FOTOGRAFII IN EXCLUSIVITATE SURPRINSE DE UN PASAGER CHIAR IN MOMENTUL EVACUARII
Duminica seara, pasagerii cursei TAROM, cu destinatia Sharm el Sheikh, din 30 decembrie 2007, au revenit acasa. Acestia au povestit clipele de cosmar traite in "avionul groazei" in momentul decolarii, atunci cand aeronava s-a lovit de o masina aflata pe pista. Ancheta (controversata) este in curs. Povestea unei masini care a daramat... un avion. Sau cronica unui zbor ratat...


30 decembrie 2007. O singura zi inainte de trecerea in noul an. Aeroportul "Henri Coanda". Pentru cei 117 pasageri ai unei curse charter TAROM, care tocmai decola spre statiunea egipteana Sharm el Sheikh, fericirea de a petrece Sarbatorile pe meleaguri straine s-a transformat intr-un adevarat cosmar. Acestia au revenit duminica din excursie si au rememorat clipele de cosmar traite inaintea decolarii.


Povestea unei masini care a daramat un avion. Din culisele unui zbor ratat... Aeroportul "Henri Coanda" geme de petrecareti. Fiecare grabit sa aterizeze cat mai repede la destinatia dorita. Nu-i putin lucru sa petreci cateva zile departe de Bucuresti. Si, daca te "loveste" fericirea tocmai la intrarea in Noul An, atunci te poti considera un norocos al sortii. Dar socoteala din targ nu pare sa se potriveasca intotdeauna cu cea de pe aeroport (in cazul nostru Henri Coanda!). Marturie stau momentele prin care au trecut pasagerii programati spre cursa Egipt care au trait pe propria piele momente de cosmar. Si asta chiar inainte de... decolarea avionului.


PLECÃ…M. DAR INCOTRO?! Se facuse deja 10:30 cand cei 117 pasageri ai cursei charter TAROM cu destinatia spre statiunea egipteana Sharm el Sheikh erau chemati pentru imbarcare. Zborul 3107. Pana aici, toate bune! Forfota mare si ceva agitatie. Nu-i bai, emotiile plecarii sunt, am zice, constructive. Caci, intre noi fie vorba, cine nu ar fi nerabdator sa "debuteze" in 2008 pe taramuri egiptene?! Insa, stand in fata Portii 2 si privind putin pe geam, iti cam trece pofta de ras. Ceata densa te impiedica sa vezi pana si avionul din fata geamului. Cu greu reusesti sa identifici ceva. Si, daca iti trece prin stomac vreun fior, gandul ca o sa vezi Egiptul te consoleaza repede. Trece. Dar cand?!


GATA IMBARCAREA, NU SI ZBORUL! Ora 11:00. Dupa o jumatate de ora intarziere, iata ca pasagerii au in sfarsit parte de mult asteptata imbarcare in avion. Prin tunel. "Am stat 45 de minute in aeronava. Informatiile pe care ni le ofereau insotitorii de bord pareau sa ne indice ca nu aveam liber de zbor. Probabil din cauza conditiilor meteorologice. Dupa, avionul s-a oprit pe platou, unde s-a facut degivrarea", ne-a marturisit Radu Cristea, unul dintre pasagerii care au trait live momentele de cosmar. El este cel care a pus in exclusivitate la dispozitia ziarului nostru fotografiile de la locul accidentului. Treptat, treptat, in aeronava susotelile si panica si-au facut loc. "Ce se intampla? Oare cat ne mai tine aici pana decolam? Se anuleaza zborul? E vreo defectiune?" Iata doar cateva dintre intrebarile oamenilor care incepusera deja sa aiba oarece indoieli in legatura cu zborul spre Egipt. Dupa indelungi asteptari, avionul Boeing 737-300 a ajuns pe aliniamentul pistei. Gata startul! Caci, din turnul de control, pilotii au primit intr-un final permisiunea de decolare. Motoarele sunt turate la maximum, iar aeronava incepe sa prinda viteza. Cam vreo 200 de kilometri la ora. Nu-ti ramane decat sa-ti faci cruce si sa te gandesti ca peste cateva ore esti la Piramide.


Dupa atata asteptare, iata ca se apropie si decolarea mult dorita. Din nou, ghinion de nesansa! Pret de cateva secunde, o bubuitura puternica pare sa darame din nou universul pasagerilor. "Deplasarea catre stanga a fost mult mai puternica ca de obicei. Inauntru parea ca s-a rupt ceva. Am simtit o bubuitura. Era ca si cum s-ar fi scufundat un vapor. Totul s-a petrecut extrem de repede. Nu am apucat sa constientizam ce se intamplase. Ni s-a cerut sa fim calmi", rememoreaza domnul Cristea acele clipe de panica. Dintr-o data, aeronava a iesit de pe pista, a mai rulat aproximativ 300 de metri pe camp, oprindu-se pe o aripa in solul afanat. La locul incidentului au venit imediat mai multe echipaje ale Pompierilor si Ambulanta. Dupa cateva secunde, oamenii au fost sfatuiti sa paraseasca de urgenta aeronava. Din povestirile acestora, in avion se simtea deja miros de fum, acestia fiind evacuati pe usile de urgenta. Pe fetele tuturor se citea groaza. Din nou intrebari fara raspuns. De data aceasta ce se mai intamplase?! "Am fost luati de un autobuz al aeroportului. Eram in continuare in bezna. Nimeni nu ne spunea nimic. Pe geam am zarit roata avionului trantita undeva pe pista", ne-au povestit cativa pasageri.


MASINA CARE A DÃ…RAMAT... AVIONUL! Dupa misteriosul incident, aveam sa aflam ca aeronava de aproape 60 de tone a fost oprita de la decolare de o... masina apartinand Departamentului Intretinere Sol (UTI). Autoturismul, un fel de "mar al discordiei", transporta patru muncitori care schimbau becurile arse de la balizajul pistei. Dupa tragica experienta, sase oameni au renuntat la Egipt si au decolat spre casele lor. Pentru cei cu nervii mai tari, urma un alt chin. O noua incercare de decolare. Se facuse deja ora 16:00, cand cei 111 pasageri visau din nou la meleagurile egiptene.
In urma au ramas, ca de obicei, acuzele si ridicatul din umeri. La asta se pare ca suntem cei mai buni. Ancheta, in desfasurareUn incident aviatic de proportiile celui petrecut pe Aeroportul "Henri Coanda" nu poate fi trecut cu vederea doar pentru ca, printr-o minune, nu a provocat victime. Conform tuturor documentelor aviatice, incidentul de fata este calificat drept accident de aviatie, pentru ca s-a soldat cu avarierea grava a aeronavei, ceea ce inseamna ca rezistenta structurala a aparatului de zbor a fost serios afectata. Care sunt factorii care ar fi putut provoca accidentul de la "Henri Coanda", aceasta numai ancheta oficiala, care se afla in mainile reprezentantilor Ministerului Transporturilor si ai Autoritatii Aeronautice Civile Romane o poate stabili. Cert este ca la ceea ce numim "turnul de control" situatia nu este dintre cele mai fericite, inregistrandu-se, de-a lungul timpului, numeroase nemultumiri, concretizate in plangeri din partea personalului, dupa cum afirma surse familiarizate cu subiectul. Coordonatorii anchetei urmeaza sa stabileasca vinovatiile dupa ce vor analiza discutiile inregistrate intre turn si sol. Daca este vorba strict despre o eroare umana (provocata de factori pe care urmeaza ca ancheta sa-i stabileasca) sau de un complex de factori, care sa includa si chestiunile tehnice care au stat la baza nemultumirilor despre care vorbesc cei familiarizati cu munca de la turnul de control, ramane de vazut. Daca se va dovedi ca exista probleme tehnice care pot pune in pericol securitatea zborurilor, acestea trebuie remediate, pentru a se evita un alt incident de acest gen. Pentru ca problemele exista, cel putin asa sustin sursele noastre. Si una ar tine chiar de serviciul de dirijare (turnul de control), care a fost dotat cu o statie despre care controlorii sustin ca nu este dintre cele mai performante, avand o remanenta de cateva secunde in transmiterea informatiilor. Exista, sustin aceleasi surse, reclamatii in acest sens din partea controlorilor, inregistrate inca de acum cateva luni, dar care nu au fost urmate de solutionari. Ce inseamna, de fapt, aceasta "remanenta"? Intr-o explicatie simplificata la maximum, aceasta se traduce astfel: din momentul in care controlorul apasa pe buton si pana se face auzit trec cateva secunde. Care pot fi cruciale, cum, de fapt, s-a adeverit. De altfel, intr-o declaratie in premiera facuta la un post national de televiziune, seful de tura din nefericita zi a accidentului, Virgil Vinersariu, explica si faptul ca pe Henri Coanda nu exista un radar de sol, in conditiile in care aici aterizeaza si decoleaza zilnic zeci de aeronave. In urma evenimentului de pe aeroport, insa, Ministerul Transporturilor a anuntat ca va achizitiona un radar de sol pentru "Henri Coanda". Pentru a obtine mai multe informatii despre eventualele probleme de la Otopeni am incercat sa-l contactam telefonic pe Virgil Vinersariu, insa acesta a refuzat, probabil pentru a nu influenta mersul anchetei.Presedintele Comisiei de Ancheta din cadrul Ministerului Transporturilor, Alexandru Ciuca, a precizat ieri ca producerea acestui incident s-a petrecut pe fondul necoordonarii intre turnul de control si echipa care lucra pe pista. Asta e concluzia preliminara la care s-a ajuns dupa ascultarea primelor inregistrari din ziua accidentului. "Nu am voie sa ma antepronunt. Nu pot sa spun decat ca in tura respectiva, la Romatsa, se aflau mama si fiu in serviciu. Comisia de investigare lucreaza la caz", a mai spus Ciuca.