Anul care tocmai s-a incheiat a fost unul foarte "bogat" pentru invatamantul romanesc. Bogat in schimbari de ministri, pachete de legi, teze cu subiect unic, teste nationale... si elevi debusolati.

Anul 2007 a fost ultimul in care elevii clasei a VIII-a au sustinut testele nationale, dar si primul an in care s-au dat tezele cu subiect unic, tot in 2007 au fost lansate doua pachete de legi ale educatiei, unul pe vremea ministrului Mihail Hardau, la inceputul anului si inca unul care a fost lansat de Cristian Adomnitei la mijlocul lunii decembrie.


SCHIMBÃ…RI. Noul ministru al Educatiei, Cristian Adomnitei, care a preluat mandatul la 6 aprilie, dupa destituirea predecesorului sau, Mihail Hardau, a hotarat ca, in anul scolar 2007-2008, tezele cu subiect unic sa inlocuiasca testele nationale ca metoda de admitere in liceu. Mai mult, acestea isi vor pierde statutul de "teze obisnuite", intrucat lucrarea nu va mai dura 50 de minute, cum era programat initial, ci doua ore. O alta modificare la metodologia tezelor cu subiect unic este aceea ca acestea pot fi contestate de elevi. teza cu subiect unic. Noua metodologie elaborata de Ministerul Educatiei prevede ca durata fiecarei teze cu subiect unic sa fie de doua ore si existenta unui interval de cinci zile, in care profesorul care preda la clasa are obligatia de a analiza, impreuna cu elevii, lucrarile si notele obtinute. In urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestatii la comisia din unitatea de invatamant. Disciplinele la care se sustin teze in clasa a VII-a sunt limba si literatura romana, matematica, respectiv limba si literatura materna pentru elevii apartinand minoritatilor nationale. Elevii de clasa a VIII-a vor sustine teze cu subiect unic la limba si literatura romana, matematica si geografie sau istorie, la alegere. Dupa corectare, fiecare evaluator stabileste nota prin impartirea la 10 a punctajului obtinut de elev, fara rotunjire. Nota finala se stabileste prin media aritmetica a notelor acordate de fiecare profesor evaluator.

Inscrierea in licee sau in scoli de arte si meserii de stat se face fara examen, pe baza mediei de admitere, in care media generala obtinuta la tezele cu subiect unic are o pondere de 50%, iar media generala de absolvire a claselor V-VIII, de 50%.
In ceea ce priveste Bacalaureatul, Cristian Adomnitei a efectuat o schimbare si a decis ca subiectele sa se afiseze pe internet mai tarziu cu o luna fata de 2007, anume la data de 1 martie 2008.

La inceputul anului 2007, in cadrul intalnirilor dintre ministrul Educatiei de atunci, Mihail Hardau, cu sindicalistii din invatamant s-a stabilit ca personalul didactic va beneficia de cresteri salariale de 7%, de la 1 ianuarie, si de 15%, de la 1 octombrie (cu 4% mai mult decat era stabilit anterior). Totodata, potrivit intelegerilor, cresterile salariale pe anul 2007 pentru personalul nedidactic au avut loc de la 1 ianuarie, cand salariile acestei categorii au crescut cu 5%, la 1 aprilie - cu 2% si la 1 octombrie - cu 11%.

In ceea ce priveste suma alocata de MECT pentru investitii in anul 2007, aceasta a fost cu 60% mai mare decat cea alocata in 2006. De asemenea, profesorii din invatamantul preuniversitar au primit suma de 100 de euro pentru achizitionarea de material didactic.

O noutate introdusa in cursul acestui an pe vremea ministrului Hardau se referea la faptul ca universitatile de stat si particulare pot sustine examene de admitere, licenta, masterat si doctorat pe baza metodologiilor proprii de admitere.
Tot in acest an au fost introduse semnele distinctive ale unitatilor scolare, lucru reglementat in luna martie, cand a fost transmis inspectoratelor scolare judetene un calendar in acest sens.


LEGEA INVÃ…TÃ…MANTULUI. La data de 1 august, ministrul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Cristian Adomnitei, si reprezentantii sindicatelor din invatamant au cazut de acord asupra modificarii structurii invatamantului preuniversitar. In urma discutiilor s-a stabilit ca structura invatamantului preuniversitar sa includa educatia timpurie (educatia anteprescolara, intre 0 si 3 ani, si invatamantul prescolar, intre 3 si 6 ani), invatamantul primar de cinci clase (clasa pregatitoare si clasele I-IV), invatamantul secundar - inferior (invatamant gimnazial, care cuprinde cinci clase, respectiv V-IX) si superior (invatamant liceal, care cuprinde trei-patru clase, respectiv clasele a X-a - a XII-a sau/si a XIII-a) si invatamantul tertiar nonuniversitar (invatamantul postliceal cu unu-trei clase).


FÃ…RÃ… AUTORIZATII. Nici in acest an, inceperea cursurilor nu a fost lipsita de probleme. Multe scoli nu erau pregatite sa-si intampine elevii. Ministrul Adomnitei acuza la inceput de an scolar primariile de faptul ca acestea nu au cheltuit fondurile alocate de Guvern pentru reabilitarea scolilor, constructia de gradinite, scoli si campusuri. Cu trei zile inainte de inceperea anului scolar, doar 58% dintre unitatile scolare au obtinut autorizatii sanitare la nivelul intregii tari.

Pe parcursul anului 2007, ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei, a semnat un protocol cu ministrii similari din Italia si Spania pentru predarea limbii, civilizatiei si culturii romane pentru copiii romani care invata in aceste tari.

Anul s-a incheiat cu lansarea pachetului de legi ale invatamantului in dezbatere publica la 17 decembrie, care cuprinde legi privind invatamantul preuniversitar, superior si statutul personalului didactic.


Invatamant preuniversitar  ADOMNITEI. "Educatia incepe la nasterea copilului""Invatamantul obligatoriu de la 3 ani inseamna automat obligativitatea statului de a se implica serios, este necesar un program concret. Statul trebuie sa rezolve problema infrastructurii, trebuie sa construim gradinite si scoli, altfel nu putem avea educatie. Toate studiile arata foarte clar ca e mult mai eficient sa intervii in educatia unui copil mai devreme decat mai tarziu. Daca un copil de 7 ani vede pentru prima oara in viata lui un creion, o carte, nu mai vorbim despre un calculator... are toate sansele ca la 16 ani, dupa ce termina invatamantul obligatoriu, sa fie putin educat. In acest caz am delincventa, intoleranta, violenta si chiar somaj. Ce e mai scump pentru societate? Sa intervina si sa-l corijeze... sau sa-l educe de la inceput? Ca societate, e interesul nostru sa avem indivizi cat mai bine pregatiti. Educatia incepe de la nasterea copilului. La ora actuala nu avem educatie postnatala. In Bucuresti am 10.000 de cereri nerezolvate pentru gradinite, dar stiu ca mai sunt si alte 10.000 care nu au facut cerere. In fiecare an trebuie sa construim un numar de gradinite ca sa acoperim cererea. In trei ani trebuie sa ajungem sa avem gradinite. De la anul, toti cei care au 5 ani, la gradinita, in 2009, toti cei cu 4 ani trebuie sa mearga si ei. Intre timp, in fiecare an statul trebuie sa construiasca. Bani sunt, timp este, totul e sa avem si vointaa€¦.", declara pentru Jurnalul National, Cristian Adomnitei, ministrul Educatiei.