Peste 130 de kilograme de heroina, a carei valoare de piata era de zece milioane de euro, au fost capturate intr-un tir, in apropierea Punctului de Trecere a Frontierei Halmeu, din judetul Satu Mare.
Politistii de frontiera in colaborare cu autoritatile germane au aflat ca Romania urma sa fie tranzitata de un transport important de heroina, destinat pietei din vestul Europei. Ofiterii antidrog au stabilit ca drogurile urmau sa intre in Romania in perioada Sarbatorilor de iarna, traficantii mizand pe o eventuala relaxare a controlului. In 2 ianuarie, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera a sesizat Parchetul General cu privire la faptul ca in ziua respectiva urma sa fie introdusa in Romania o cantitate insemnata de heroina, ascunsa intr-un autocamion si in remorca acestuia apartinand unei companii din Turcia. Informatia fusese primita din partea organelor de politie din Germania care, in baza unor informatii similare, capturasera inainte de sarbatorile de Craciun ale anului trecut 150 de kilograme de heroina. Imediat dupa identificarea masinii, ofiterii antidrog au inceput supravegherea operativa a autotrenului, timp de 24 de ore. In urma monitorizarii TIR-ului condus de cetateanul turc Mehmet Ozaktas, in varsta de 47 de ani, suspiciunile anchetatorilor au fost confirmate partial, dat fiind traseul parcurs de sofer (Ucraina-Romania), precum si ca urmare a faptului ca acesta a declarat, ulterior, ca nu cunoaste destinatia exacta a calatoriei. Potrivit Parchetului General, Mehmet Ozaktas s-a deplasat special din Turcia in Ucraina pentru a prelua autocamionul si remorca aferenta. Cel mai probabil marfa provenea din Afganistan. Soferul nu detinea vize pe pasaport decat pentru intrare in Rusia, Ucraina si Romania, nu si pentru state din Europa Occidentala. Ofiterii antidrog au controlat automarfarul, iar dupa 20 de ore, timp in care autovehiculul a fost dezmembrat in totalitate, au descoperit, in ascunzatori confectionate in sasiul automarfarului, 254 de pachete, in greutate totala de 131,4 kilograme, cu o substanta de culoare cafenie, care, in urma testelor preliminare, s-a dovedit a fi heroina. Valoarea celor 131,40 de kilograme de heroina se ridica la aproximativ 2-2,5 milioane de euro, pretul en-detail fiind de cateva ori mai mare, in jur de zece milioane de euro. Totodata, in urma perchezitiei efectuate, in autocamion si asupra soferului turc au fost gasiti 3.800 de euro, bani primiti pentru serviciile prestate, precum si trei telefoane mobile si unele inscrisuri, din materialul probator rezultand ca si acestea au fost folosite in scopul realizarii transportului de heroina. S-a mai gasit si o placuta cu numere de inmatriculare. Potrivit Parchetului General, procurorii au solicitat instantei de judecata arestarea preventiva a lui Mehmet Ozaktas, solicitarea fiind acceptata. Cercetarile sunt continuate de politistii de frontiera, sub coordonarea procurorilor DIICOT, impreuna cu ofiterii antidrog din Germania.
In vara anului trecut, un camion incarcat cu peste 10 tone de precursori ai heroinei a traversat Romania, cu destinatia Asia, incarcatura fiind supravegheata de politisti. Cele peste 10 tone de precursori ai heroinei au fost capturate in Turcia. Atunci, ofiterii antidrog au asigurat supravegherea, pe teritoriul Romaniei, a livrarii celei mai mari cantitati de precursori traficata in ultimii cinci ani. Livrarea precursorilor s-a derulat in zona balcanica si a fost finalizata in Asia. Pe teritoriul Romaniei, livrarea supravegheata s-a desfasurat pe o distanta de 650 km, pe un traseu cuprins intre partea de vest si cea de sud a tarii. Din cantitatea de precursori capturata se puteau obtine peste patru tone de heroina, a carei valoare de piata era de aproximativ 180 de milioane de euro.
Rutele drogurilor
Dupa anul 1990, factori precum pozitia geografica, deschiderea frontierei de stat sau conflictele militare din Irak, Afganistan, au facut ca Romania sa devina un segment activ in traficul de stupefiante. Tara noastra este un punct important pentru retelele internationale de trafic de droguri, fiind un important punct al "Rutei Balcanice" prin care drogurile sunt transportate din Asia Mica spre Europa Occidentala. Acest traseu al stupefiantelor incepe din Turcia si continua prin Bulgaria, Romania, unde este plasata o parte din marfa, Ungaria - Slovacia - Cehia - Germania - Olanda. Aceeasi ruta balcanica include si un tronson maritim, Istanbul - Portul Constanta. Aceasta nu este insa singura cale prin care stupefiantele ajung in Europa Occidentala, tranzitand Romania. Exista alte asemenea rute. Asia Mijlocie - Rusia - Ucraina - Romania este una dintre ele.
Unul din cele mai cautate droguri de pe piata din Romania este heroina. In acest caz, putem vorbi despre o noua ruta de transport a drogurilor. O mare parte a heroinei aflata pe piata din Romania pleaca din Afganistan. Marfa ajunge in Federatia Rusa, unde traficantii folosesc doua metode. Ori depoziteaza drogurile pentru un timp, pana cand aranjeaza detaliile transportului catre Europa, ori, daca au totul aranjat, transportul merge mai departe catre Europa. Iar o parte din "moartea alba" ajunge si pe strazile Romaniei. Cele mai multe transporturi de heroina se realizeaza cu ajutorul camioanelor. Din cazuistica ultimilor ani a reiesit ca pentru drogurile sintetice se prefigureaza dezvoltarea unor rute dinspre Vest (Olanda, Belgia, Germania) spre Est (Romania), dar si dinspre Nord (Tarile Baltice, Ucraina) pentru produsele stupefiante de sinteza (amfetamine, MDMA, LSD si altele), care sa ajunga la consum pe piata romaneasca si nu numai. De asemenea, in plina dezvoltare este si piata cocainei. Drog care este adus, in principal, pe tronsonul Ecuador - Venezuela - Olanda - Germania, din aceasta ultima tara marfa fiind trimisa apoi in diverse locatii, printre care si Romania.