Incompetenta care a dus in haos planurile de zbor ale curselor interne si externe de pe aeroportul „Henri Coanda“, unde au explodat, ieri, nervii a sute de pasageri aflati de ore-n sir in asteptarea decolarii, s-a datorat in primul rand
Incompetenta care a dus in haos planurile de zbor ale curselor interne si externe de pe aeroportul „Henri Coanda“, unde au explodat, ieri, nervii a sute de pasageri aflati de ore-n sir in asteptarea decolarii, s-a datorat in primul rand deszapezirii fara logica si nedegivrarii aeronavelor in timp util. Degivrarea, procedura prin care se inlatura zapada, gheata si bruma de pe un avion, trebuia realizata de compania Globe Ground, nume pe care n-a vrut nimeni sa-l rosteasca pana acum

Globe Ground Romania este firma oficiala de handling a companiei Lufthansa. In cursul zilei de ieri, firma Globe Ground a asigurat, preferential, degivrarea aeronavelor, intaietate avand avioanele straine care au cod-share cu Lufthansa. Daca adaugam faptul ca Lufthansa Consulting raspunde de auditul companiei Tarom pentru privatizare, nu ar trebui sa mai mire pe nimeni de ce este denigrat doar Taromul. Aeroportul „Henri Coanda“ este asociat persoana juridica la firma Globe Ground!

Alta buba: deszapezirea a fost realizata pe aeroport, prin serviciile aeroportuare, fara pic de logica: zapada a fost aruncata in dreapta si-n stanga, fara a se tine cont de avioanele din imediata apropiere. Cat despre nervii intinsi la maximum ai pasagerilor, una din rabufniri a avut loc in noaptea de 3 spre 4 ianuarie, la terminalul „Plecari interne“, unde supervizorul Andreea Cosarof de la Tarom a fost agresata si lovita cu propria statie de emisie-receptie. Pasagerul a refuzat legitimarea!

Procedura care a facut ca avioanele ce trebuiau, ieri, sa decoleze catre diverse destinatii se numeste, pentru cei care nu stiu, degivrare. Aceasta procedura nu este in obligatia Companiei Nationale TAROM. Obligativitatea apartine societatilor care au contracte de servicii aeroportuare cu compania, careia trebuie sa-i asigure, atunci cand intemperiile provoaca pe fuselajul avionului o cantitate de gheata, degivrarea. Asa-numitul handling este asigurat de catre GLOBE GROUND, compania oficiala de handling a companiei Lufthansa. Iata de ce, ieri, avioanele care au decolat cu o marja mica de intarziere si au avut parte de regim preferential la degivrare sunt aeronave straine, care au cod-share cu Lufthansa. Serviciul fiind asigurat de un „puiut“ al companiei straine Lufthansa (n.red. - atentie, Lufthansa Consulting a mancat pana acum o gramada de bani pe un proiect de privatizare a TAROM si care se ocupa in mod ciudat, in continuare, de auditul pentru privatizarea companiei nationale), a facut ca romanii sa stea ore-n sir in stand-by, hamesiti, cu nervii intinsi la maximum, cu copii care nu mai intelegeau nimic din lungul drum al „zborului“ la nivelul solului din aeroporturi. Nimeni nu inteles pana acum de ce o companie straina concurenta TAROM-ului se ocupa de auditul privatizarii acesteia. Au existat nenumarate motivatii, timp in care TAROM a renuntat la curse lung curier precum New York, Beijing, New Dehli, Montreal, Chicago, stiut fiind ca renuntarea la astfel de culoare aeriene reprezinta o mina de aur pentru companiile concurente care stau la coada o gramada de timp ca sa prinda pasagerii comasati in nodurile lor de tranzit. Filmul negru de ieri, desprins parca dintr-o zona de conflict bombardata, unde nu mai aterizeaza sau decoleaza nimic pana la reglementarea situatiei, la care adaugam maniera in care declaratiile diversilor „specialisti“ aveau drept tinta discreditarea TAROM-ului. In fond, cu cat e mai discreditata, cu atat scad costurile privatizarii, nu? E de la sine inteles.

Procedura de degivrare, absolut necesara!
Firma GLOBE GROUND a facut exact ce nu trebuia, motiv pentru care cursele romanesti au intrat in colaps. Deszapezirea s-a facut in maniera romaneasca, fara pic de logica. Practic, zapada a fost aruncata de-a dreapta si de-a stanga, fara a se tine cont ca ingroapa aeronavele in nameti. Fuselajele au ramas inghetate, asteptand degivrarea. Ce este degivrarea?Studiile FAA (Federal Aviation Administration) efectuate pana acum arata ca givrajul reprezinta, in continuare, una dintre amenintarile majore la adresa sigurantei aviatiei in cazul operatiunilor in conditii meteo periculoase. Orice depunere de gheata, zapada sau bruma pe suprafata exterioara a unei aeronave poate afecta in mod drastic zborul datorita portantei reduse, rezistentei sporite care se creeaza la inaintare si a caracteristicilor de stabilitate si control modificate. In termeni simpli, avionul devine foarte greu si pierde din caracteristicile de zbor care-i dau siguranta. Mai mult, depunerile de gheata pot provoca blocarea componentelor mobile, cum ar fi profundorul, eleroanele, mecanismele de functionare a flapsurilor. Operarea motoarelor poate fi afectata serios de patrunderea zapezii si ghetii, determinand pompajul motorului sau avarierea compresorului. Comandantul unei aeronave nu are voie sa initieze decolarea decat dupa ce suprafetele exterioare ale avionului sunt degivrate. Unul dintre cazurile in care degivrarea nu a fost realizata corespunzator, ceea ce a condus la o catastrofa aviatica, il reprezinta, in istoria aviatiei romane, prabusirea avionului AN-24 apartinand companiei ROMAVIA langa Verona, in 13 decembrie 1995.
Procedura de degivrare in imagini.
Cine e Globe Ground Romania si ce forta financiara are?
La nivelul anului 2002, firma Globe Ground Romania SRL se situa pe primul loc la categoria profitului intreprinderilor mari. Profitul acestei firme era de aproape 200 miliarde ROL. Conform datelor existente, firma Globe Ground Romania SRL este o divizie a concernului german, executa servicii de logistica pentru companii aeriene, de la reparatii si pana la curatarea aeronavelor.

Companiile low-cost vor fi amendate pentru intarzieri
Companiile aeriene low-cost care opereaza in Romania au intrat in vizorul autoritatilor. Reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si ai Autoritatii Aeronautice Romane au discutat, ieri, un set de masuri menite sa reduca, in viitor, situatiile in care pasagerii sunt abandonati ore in sir in aeroporturi, ne-au declarat surse avizate. Astfel, din ianuarie 2008, nici o companie low-cost nu va mai putea opera la Baneasa daca nu-si va desemna un reprezentant permanent pe aeroport. Totodata, firmele vor fi obligate la plata unei amenzi de 800 de euro in cazul intarzierii zborurilor peste 4 ore si a unei amenzi de 3.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.