Autoritatile demareaza negocierile pentru achizitionarea viitorului avion de lupta al Armatei RomaneMinisterul Apararii - Departamentul pentru Armamente ar putea demara curand negocierile pentru achizitia avioanelor multirol, batalia dandu-se, dupa cum spun sursele din piata, intre Locked Martin (SUA), producatorul F-16, Gripen (Suedia), JAS-39, si Alenia Aeronautica (Italia), Eurofighter Typhoon.
Surse din randul reprezentantilor companiei suedeze Gripen ne declarasera inca din luna octombrie 2007, cu ocazia Expomilului, ca este foarte probabil ca negocierile pentru avioanele multirol sa inceapa in lunile ianuarie - februarie 2008, dupa ce CSAT va fi luat o decizie privind procedura de achizitie. Numai ca aceasta n-a fost luata, desi CSAT ar fi trebuit sa se pronunte inainte de Craciun (si nu era o decizie foarte greu de luat avand in vedere ca posibilitatea incredintarii directe a contractului nu poate fi luata in calcul)...
Cele trei companii interesate de livrarea catre Romania a avioanelor multirol au depus deja raspunsul la cererea de informare pe care a facut-o Ministerul Apararii, asteptand deocamdata sa fie anuntate in privinta procedurii de achizitie.
In cazul licitatiei deschise, MApN va selecta raspunsurile primite de la companiile interesate si le va cere sa trimita ofertele tehnice si comerciale, urmand ca dupa analiza acestora sa se pronunte asupra castigatorului. Daca tinem cont de timpul necesar pentru finalizarea licitatiei deschise organizate pentru avioanele de transport mediu/curier ne putem astepta ca primele avioane multirol sa ne fie livrate pe la jumatatea anului viitor.Armament de 13 miliarde euroLa inceputul lunii noiembrie 2006, ministrul de-atunci al Apararii, Sorin Frunzaverde, si-a anuntat intentia de a derula in urmatorii 10 ani, sase proiecte de inzestrare a fortelor terestre, navale si aeriene, costurile ridicandu-se la aproximativ 13 miliarde euro.
"Am identificat impreuna cu Statul Major General si cu categoriile de forta, sase programe mari pe care le vom finanta incepand cu 1 ianuarie 2007 din fonduri extrabugetare. Saptamana viitoare vom discuta cu ministrul de Finante despre instrumentele pe care trebuie sa le identificam pentru a finanta aceste sase proiecte mari, cate doua pe fiecare categorie de forta armata. Astfel, pentru fortele terestre ne gandim la achizitionarea unor autoturisme de teren blindate si neblindate, de tip usor, si achizitionarea transportorului blindat pentru trupe. Fara ele nu vom putea operationaliza brigazile la standard NATO. Avem scadenta si la fortele aeriene. Achizitionarea avionului multirol (care va inlocui MIG 21), este, probabil, cel mai important program in aceasta faza. La fel si sistemul de rachete sol-aer cu bataie lunga. In fine, modernizarea fortelor navale presupune achizitionarea unor nave vanatori de mina si corvete multifunctionale", a declarat Frunzaverde.7 C27-J Spartan au costat peste 219 mil. euroDintre investitiile pentru Fortele Aeriene, MApN a semnat un singur contract, cel pentru achizitia celor 7 avioane de transport scurt/mediu curier. Valoarea contractului semnat, la 17 decembrie 2007, intre MApN prin Romtehnica si Alenia Aeronautica este de 219,044 milioane euro.
Conform contractului, compania s-a angajat sa livreze Romaniei 7 avioane C-27J Spartan, un simulator de zbor, un suport logistic initial (minimal) necesar pentru operarea si intretinerea avioanelor pentru primii doi ani de la livrare, precum si servicii de mentenanta pe parcursul ciclului de viata al avioanelor.
In cadrul procedurii de atribuire prin licitatie deschisa, initiata in august 2006, au solicitat si au primit documentatia de atribuire sapte operatori economici si au depus oferte tehnice si comerciale doar compania Alenia Aeronautica SpA din Italia (pentru avionul C 27 J Spartan) si compania EADS CASA din Spania (pentru avionul C 295).
In urma analizarii ofertelor tehnice si comerciale depuse de cele doua companii si a raspunsurilor la solicitarile de clarificare, oferta depusa de compania Alenia Aeronautica SpA a fost declarata castigatoare.
Urmare a contestatiei si a plangerilor asociate, in derularea programului a aparut o amanare de 12 luni, prin urmare termenele de livrare au fost decalate cu un an.
Pe parcursul negocierilor a rezultat necesitatea cresterii capacitatii de protectie a avioanelor pe timpul operarii in conditiile amenintarilor actuale din teatrele de operatii, precum si posibila configurare a unor avioane pentru executarea misiunilor de transport si evacuare medicala (MEDEVAC) inclusiv prin echiparea acestora cu instalatii care sa permita realimentarea in zbor.
In acest context, au fost revizuite documentele contractuale fiind introduse in contract precizarii clare referitoare la dreptul si modalitatea prin care fortele aeriene pot activa optiunea pentru configurarea avioanelor in conformitate cu cerintele actuale.F-16 versus JAS-39Asa cum am mai scris, cu adevarat interesate de licitatia organizata de Ministerul Apararii Nationale s-au aratat trei mari companii: Lockheed Martin - cu batranul american F-16, Gripen - cu suedezul JAS-39 si Alenia Aeronautica - cu Eurofighter Typhoon. Lupta "corp la corp" pare sa fie data insa intre americani si suedezi. Astfel, in timp ce Lockheed Martin sustine ca experienta sa in domeniu este de necontestat, F-16 fiind de peste 30 de ani pe campul de lupta, Gripen precizeaza ca avionul sau este de ultima generatie si foloseste cea mai performanta tehnologie disponibila.
Fabricantii suedezi sustin ca avionul lor este compatibil cu toate acestea, singura deficienta fiind legata de faptul ca nu a fost folosit inca pe campul de lupta. Gripen are o mare autonomie de zbor, avand nevoie de distante extrem de mici pentru decolare si aterizare, comparativ cu F-16. In ceea ce priveste costurile, suedezii pretind ca mentenanta aparatelor sale este de cel putin doua ori mai ieftina decat cea a F-16, si ca, potrivit contractelor incheiate pana acum cu alte state europene, ei asigura mentenanta pe toata durata folosirii aparatelor de zbor, nu numai pe doi ani ca americanii. Acest lucru poate insemna ca o investitie de genul F-16 implica costuri mari mai tarziu (piese de schimb, reparatii), in timp ce la achizitia JAS-39 nu exista costuri ascunse, toate fiind prevazute in contract.Offset 100%Compania suedeza arata, de asemenea, ca este gata sa "ofere offset in valoare de 100% din valoarea totala a contractului, ceea ce va crea locuri de munca, export si beneficii financiare semnificative". "Calitatea si anvergura pachetului de cooperare industriala a fost unul dintre motivele majore pentru care Gripen a fost ales in Ungaria si Republica Ceha", noteaza Gripen, mentionand ca Saab a livrat un offset total in valoare de 20 miliarde de dolari.
Considerat, in opinia Gripen, drept singurul avion din noua generatie care se afla in prezent in serviciu operational, avionul multirol are toate aprobarile necesare pentru operatiuni aer-aer, de recunoastere si aer-sol, inclusiv auto-desemnarea LGB- bombe cu ghidaj laser. De asemenea, maximizand tehnologiile avansate, Gripen este conceput astfel incat sa incorporeze sistemele de arme din cea mai noua generatie, existand deja un program de dezvoltare viitoare.Zeci de conflicte, milioane de ore de zborConstruit in peste 4.200 de unitati, F-16 are avantajul a milioane de ore de zbor si al experientei in lupta.
In plus, oficialii americani ne-au promis ca, in cazul in care alegem F 16, Romania devine natiune participanta a programului Joint Strike Fighter F-35, devenind prima tara din Europa de Est care ar folosi ultramodernul F-35.
Revenind la experienta de zbor, trebuie spus ca USAF a depasit 5 milioane de ore de zbor pana la sfarsitul anului 1996. Odata cu trecerea anilor s-a demonstrat ca rata de accident a fost destul de redusa, comparativ cu numarul de ore de zbor efectuate.|
Cu mici exceptii (conflicte locale), F-16 a primit cu adevarat botezul focului in conflictele de dupa 1990. In razboiul din Golf din 1991, F-16 a efectuat 25% din totalul misiunilor de lupta (300-400 zilnic), adica aproximativ 13.500 de iesiri. Avioanele F-16 ale USAF au fost, de asemenea, principala forta aeriana de atac in operatiunile din Afganistan (2001) si Irak (2003).