Codul galben al meteorologilor instituit pana ieri seara a fost, in realitate, pentru sudul Romanei, cod alb. Sute de drumuri impracticabile, aeroporturi inchise, trenuri blocate in nameti, masini acoperite de zapada, cele doua autostrazi viscolite,
Codul galben al meteorologilor instituit pana ieri seara a fost, in realitate, pentru sudul Romanei, cod alb. Sute de drumuri impracticabile, aeroporturi inchise, trenuri blocate in nameti, masini acoperite de zapada, cele doua autostrazi viscolite, iar mii de strazi din orase erau „asfaltate“ in alb. In tot acest timp, autoritatile cautau explicatii si aruncau totul spre firmele angajate pentru deszapezire.

Bucurestiul a fost ieri paralizat. Ca si Constanta, al carei primar era plecat in vacanta in Austria. In Giurgiu, cel mai afectat judet, nu exista firme specializate, pentru ca licitatiile vor avea loc abia la toamna. Deocamdata se lucreaza cu aceleasi societati de acum doi ani.

Pe o straduta laterala din zona Stefan cel Mare, ieri, aproape de amiaza, soferul unei Dacii se chinuia sa-si scoata masina in drumul principal. In spatele sau, doua Jeepuri asteptau afundate in 30 de centimetri de zapada. Dacia nu era echipata cu lanturi antiderapante, iar cauciucurile erau lucioase ca in palma. Cei din masinile de teren au incercat sa dea o mana de ajut or. La trei metri de intersectie insa, un utilaj de deszapezire care trecea pe strada principala a blocat de tot straduta cu un munte de zapada. Sute de drumuri laterale au fost troienite si blocate toata ziua de ieri. Pe multe, utilajele de deszapezire au trecut doar seara. Cativa curajosi cu masini 4x4 au incercat sa-si croiasca drum prin nameti. Alti incapatanati au aruncat toata zapada de pe masini in strada, au plecat de pe loc si au ramas blocati definitiv dupa 5 metri. Practic, orice Dacie rablagita din anii '80 a avut cam acelasi spor pe strazile Capitalei ca o limuzina de zeci de mii de euro. Trotuarele au fost deszapezite partial numai in centrul orasului. In rest, pietonii au fost obligati sa mearga pe carosabil, pe langa masinile care derapau pe gheata fara control. Nici pe bulevardele principale, unde zapada a fost mutata din mijloc peste masinile parcate, nu s-a circulat prea usor. Chiar si masinile dotate cu cauciucuri de iarna si lanturi antiderapante s-au luptat cu sleaurile ramase in urma utilajelor de deszapezire sau a masinilor RATB. Multi soferi n-au mai oprit la culoarea rosie a semaforului de teama ca nu mai pot pleca de pe loc. Cel putin pana spre orele dupa-amiezii, rezultatul deszapezirii din Bucuresti a fost un strat de zapada cu gheata pe strazile mari si jumatate de metru de zapada pe sute din strazile laterale.




















































Numarul de utilaje, depasit de viteza caderii zapezii

Prima cadere serioasa de zapada din ultimii doi ani a provocat un adevarat haos pe strazile Capitalei. Autoritatile au facut apeluri disperate la cetateni pentru a opri scoaterea autoturismelor in trafic. Desi edilii celor sase sectoare sustin ca aproape toate utilajele sunt pe strazi, circulatia in Bucuresti a fost ieri paralizata. Drumarii se plang ca deszapezirea a devenit o munca de Sisif, in conditiile in care zapada se depune la o jumatate de ora de la trecerea plugurilor. Reprezentantii firmelor de salubrizare se plang ca interventia pe arterele secundare, dar chiar si pe multe dintre cele principale este imposibila din cauza masinilor parcate la rigola. Cele sase societati care ar fi trebuit sa deszapezeasca arterele din Capitala au fost amendate intrucat interventiile acestora nu ar fi fost eficiente.

Primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, sustine ca ieri, in prima parte a zilei, nu au fost scoase decat jumatate din utilajele de deszapezire. „Daca am scoate toate utilajele, am bloca circulatia. Pe timpul noptii vom bloca bulevardele, am vorbit cu Politia Rutiera“, a anuntat Videanu. Pentru a putea aplica eficient masurile dispuse in Comandamentul de Deszapezire si Combatere a Poleiului al Municipiului Bucuresti, Primaria Capitalei a facut apel insistent la cetateni sa nu foloseasca autoturismele decat in cazuri de maxima urgenta, recomandand utilizarea mijloacelor de transport in comun pentru deplasare. „Actiunea de deszapezire a arterelor de circulatie ar fi mult facilitata de o prezenta cat mai redusa a masinilor. Interventia trebuie sa aiba loc neaparat in cursul zilei de joi si cel tarziu pana vineri seara, avand in vedere ca se prognozeaza temperaturi deosebit de scazute pentru urmatoarele zile“, se arata intr-un comunicat al municipalitatii. Viceprimarul Capitalei, Razvan Murgeanu, a mentionat ca in oras se circula cu dificultate mai ales in sectoarele 1 si 5 si a adaugat chiar ca numeroase utilaje de deszapezire au ramas blocate in trafic. Murgeanu a declarat ca inca de la primele ore ale diminetii de ieri s-a reunit Comandamentul de Iarna al Capitalei, luandu-se in discutie chiar varianta de a se opri utilajele de deszapezire, deoarece „nu au spor“. In viziunea autoritatilor, ar trebui ca operatia de deszapezire sa continue abia dupa ce va inceta ninsoarea. Dupa-amiaza, Primaria Capitalei a solicitat societatilor de salubrizare sa intervina pentru deszapezire cu tot parcul de utilaje pe care il au la dispozitie (460 utilaje) pe toate strazile, inclusiv pe cele secundare. Societatile de salubrizare vor actiona in sistem „baterie“ - 2-3 pluguri care inlatura zapada de pe carosabil unul in spatele celuilalt, urmate de un utilaj care imprastie solutie antiinghet. „Adevarata deszapezire s-a facut joi, intre 4 si 6 dimineata, pentru ca noaptea a viscolit. Am solicitat sa se intre cu utilajele pe arterele secundare pentru masinile de salvare si pompieri, nu pentru autoturisme. Oricum, abia dupa 1 nopatea se va incepe curatarea strazilor secundare. Suntem intr-o cursa contra cronometru: daca nu se finalizeaza deszapezirea pana la venirea inghetului s-a terminat“, ne-a declarat viceprimarul Murgeanu.

Santierele incurca deszapezirea in sectorul 1
In sectorul 1, interventia pentru deblocarea strazilor a fost ingreunata atat de unii soferi care nu si-au dotat corespunzator masinile pentru iarna si au ramas blocati in trafic, precum si de conditiile meteo nefavorabile. Totodata, interventia pe strazile secundare, aproape impracticabile in prezent, este impiedicata, in unele locuri, din cauza masinilor parcate necorespunzator de o parte si de alta a drumului. Pentru indepartarea zapezii de pe carosabil, Primaria sectorului 1 a solicitat colaborarea Politiei Rutiere. Echipaje ale Politiei Rutiere insotesc utilajele de deszapezire care actioneaza pe arterele principale. „63 de utilaje ale Romprest actioneaza, prin rotatie pe strazile din sectorul 1. Interventiile sunt extrem de dificile in zonele Soseaua Iancu de Hunedoara, Pasajul Victoria si Perla, din cauza santierelor. Stradutele nu reprezinta o prioritate pentru deszapezire“, ne-a declarat Alexandru Ichim, reprezentant al Primariei sectorului 1.

Raportari ceausiste de la Ontanu
Ieri, la ora 11.45, biroul de presa al Primariei sectorului 2 comunica glorios: „Mai bine de 90 utilaje de deszapezire ale Primariei sectorului 2 actioneaza incontinuu de peste noua ore pe arterele de circulatie pentru indepartarea zapezii si asigurarea traficului rutier, in conditiile in care in Capitala ninge abundent de la miezul noptii de miercuri 2 ianuarie a.c. spre joi 3 ianuarie a.c. Utilajele de la S.C. Supercom S.A. si Administratia Domeniului Public Sector 2 lucreaza permanent pentru curatarea arterelor principale pe care circula mijloacele de transport in comun, iar in jurul orei 11.30 au trecut si la curatarea arterelor secundare din sectorul 2“. Numai cetatenii din Pantelimon, Colentina sau Teiul Doamnei nu stiau de aceste lucruri, continuand cu incapatanare sa se bata cu troienele ce le ajungeau pana la brau sau sa impinga la masinile care patinau prin mijlocul drumului.

'Finul>> Negoita vrea sa mureze Balta Alba
Cel mai haios pe ziua de ieri a fost insa comunicatul Primariei sectorului 3, care, prin intermediul Biroului de presa, anunta cu emfaza ca: 'Primaria sectorului 3 a actionat, incepand din data de 2 ianuarie, orele 13,30 conform Programului de deszapezire si combatere a poleiului pentru sezonul de iarna 2007-2008, cu 91 de utilaje multifunctionale, dintre care 31 de utilaje mari pentru artere principale, 10 utilaje cu lame mijlocii si 50 de utilaje mici cu lame>>. Cu alte cuvinte, pe 2 ianuarie, pe la pranz, cand nici nu mirosea inca a ninsoare, utilajele erau in plina actiune de deszapezire preventiva a strazilor de prin cartierele Macaralei, Titan sau Racari. Mai mult, finul lui Videanu anunta mandru ca este in posesia a trei mii de tone de sare 'umectata cu solutie Ecorute>> gata de a fi azvarlita pe strazile din sectorul 3. Cum spunea ieri un domn mai in varsta, la o trecere de pietoni blocata de nameti: '~stia, cand nu schimba bordurile, dau cu sare in nestire... >>.

Ora, minutul si scorul la sectorul 4
Biroul de presa al Primariei sectorului 4 a dat ieri publicitatii planul de actiune al edililor din acest sector privind operatiunile de deszapezire. Acestea urmau sa inceapa aseara, la ora 19.00, cu strada Ion Iriceanu si sa se incheie in aceeasi zi, la ora 24.00, cu deszapezirea bulevardului Obregia. Cu alte cuvinte, in cinci ore de actiune concertata a echipajelor de la REBU si a ADP-ului de sector, tot Berceniul urma sa fie bec, curatat de zapada care a cazut ieri cu nemiluita. La finalul aceluiasi comunicat de presa, pe un ton destul de sumbru, edilii atrageau atentia asociatiilor de locatari care nu isi deszapezesc singure aleile de acces si rigolele de pe langa bloc ca sunt pasibile de amenzi de pana la 1.000 de lei.

500 de angajati ai ADP, pe strazile sectorului 5
Pe strazile din sectorul 5 actioneaza inca 29 de utilaje cu plug, doua autogrebere si trei incarcatoare. „Toti angajatii de la spatii verzi, salubrizare si drumuri, adica aproape 500 de oameni, participa la operatiunile de deszapezire. Acestia intervin in zonele in care ne-am blocat cu masinile in traseu, acolo unde, din cauza tramvaiului si a masinilor parcate la rigola, se circula pe un singur fir. Am facut apel si la Politia Rutiera, care a iesit in zonele cu probleme si i-a oprit pe soferi sa mai parcheze in zonele interzise. Dupa-amiaza (ieri, n.r.) vom intra si pe arterele secundare. Dar, la volumul de zapada care a cazut, abia facem fata pe arterele principale. Sistemul de parcaj din Capitala ingreuneaza accesul utilajelor, iar absenta locurilor de parcare isi spune cuvantul“, ne-a declarat Octavian Mirea, directorul ADP sector 5. Acesta ne-a precizat ca pana vineri seara trebuie deszapezite toate arterele, pentru ca, odata cu inghetul, interventia utilajelor va fi aproape imposibila.

Soldati si jandarmi pentru sectorul 6
Inca din cursul noptii de miercuri spre joi, S.C. URBAN S.A. si echipe ale A.D.P. Sector 6 au intervenit de urgenta pe toata raza sectorului. Echipele au lucrat si la degajarea cailor de acces catre institutiile de interes public, unitati spitalicesti, statii de metrou sau cele ale mijloacelor de transport in comun. Primaria sectorului 6 a recomandat ca depozitarea cantitatilor de zapada degajate sa se faca aproape de carosabil, pentru ca societatea de salubrizare URBAN sa o poata ridica, iar parcarea autoturismelor sa nu blocheze traficul rutier. Pe raza sectorului 6 sunt pregatite sa intervina pentru inlaturarea zapezii 40 de utilaje tip lama apartinand S.C. URBAN S.A. si 25 astfel de utilaje, aflate in parcul ADP Sector 6. De asemenea, Ministerul Apararii Nationale si Jandarmeria Romana vor pune la dispozitia autoritatii locale forte si mijloace specifice pentru participarea la interventii in zonele greu accesibile. Imediat dupa oprirea ninsorii, S.C. URBAN S.A va imprastia pe caile rutiere o cantitate de 1.050 de tone de solutie ecologica antiinghet tip ECO - TAW, precum si 1.400 de tone de material antiderapant.

O zi de iarna ne costa cateva milioane bune de euro
Trafic greoi pe drumurile pline de zapada, consum marit de combustibil, livrari defectuoase de marfuri si servicii, asa arata un prim bilant al unei singure zile de iarna. La o prima strigare, cele mai afectate par a fi companiile de asigurari, alaturi de companiile aeriene si de turism, este de parere Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata. Acesta a explicat ca asiguratorii vor fi nevoiti sa scoata din conturi sume considerabile pentru mijloacele de transport avariate in aceste conditii dificile de trafic. Si companiile de transport aerian vor avea de platit despagubiri calatorilor, din cauza curselor anulate. Mai multi bani scot din buzunare si soferii - cei care se aventureaza la drum - ca urmare a consumului mult mai mare de carburanti. Constantin Oprea, directorul general al firmei Edil Construct, estimeaza ca un vehicul de mare tonaj, care este nevoit sa se „tarasca“ cu mai putin de 30 km/ora, consuma cel putin dublu. „Din fericire, firmele de constructii nu lucreaza in aceste zile, si nu e nevoie sa scoatem autovehiculele grele pe strazi. Pana luni, toate vehiculele mari sunt trase pe dreapta, cu exceptia celor de interventie si a transporturilor de marfuri alimentare“, ne-a declarat Oprea. Mai putin fericiti sunt posesorii de autoturisme care trebuie sa se deplaseze pe drumurile inzapezite. Pierderile suferite de soferi sunt de ordinul a cel putin un milion de euro pentru carburantii consumati in plus. Rationamentul a tinut cont de faptul ca, in conditii normale, un autovehicul consuma in medie zece litri la suta de kilometri, respectiv 12 litri la suta, pe zapada, la un parcurs de 25 de kilometri. Daca se ia in calcul cifra de patru milioane de autovehicule - cat cuprinde parcul auto la nivel national - si se presupune ca doar jumatate dintre acestea au iesit in trafic, rezulta suma de un milion de euro.

In Giurgiu, licitatia pentru deszapezire se face la toamna
Licitatia pentru contractele de deszapezire in judetul Giurgiu se face cam o data la doi ani. „Fiecare face cum vrea. Nu este o regula“, ne-a declarat Nicolae Mardare, directorul general al Consiliului Judetean Giurgiu. La ora actuala, firmele care actioneaza pentru degajarea drumurilor judetene, au contracte subsecvente, cu prelungire de trei luni la contractul cadru, incheiat acum vreo doi ani. Cel putin asa ne-a explicat directorul general Mardare. „In toamna vom organiza o licitatie pentru contractele de deszapezire. Deocamdata mergem cu aceleasi firme de acum doi ani. E mai dificil cu deszapezirea, pentru ca sunt perioade cand nu ninge deloc. Acum am avut zone cu strat de zapada de doi metri si jumatate. Normal ca au fost dificultati, pentru ca a nins exagerat de mult in zone in care nu ningea de obicei. Iar acolo utilajele existente, de mici dimensiuni, au fost depasite de situatie. Suntem obligati sa incheiem contracte de deszapezire, dar incercam sa facem economie la banii publici pentru ca se platesc atat orele de interventie, cat si orele de asteptare“, ne-a declarat Nicolae Mardare. Traficul rutier in judetul Giurgiu era ieri paralizat din cauza ninsorilor abundente si a viscolului. Drumul National 5 Bucuresti - Giurgiu era inchis de la Uzunu si pana la Oinacu. De asemenea, DN 5 B Giurgiu - Ghimpati era inchis inca de pe 2 ianuarie. La toate acestea se adauga drumurile judetene: DJ 504 Putineiu - Vieru; DJ 604 Mihai Bravu - Uzunu; DJ 413 Vlad Tepes - Comana - Mihai Bravu; DJ 411 Cranguri - Singureni; Dj 503 Giurgiu -Toporu; DJ 503 A Chiriacu - Oncesti - Rasuceni - Toporu.

In Constanta, cu primarul plecat in vacanta, circulatia a fost aproape impracticabila
Anuntat inca din ultimele zile ale lui 2007, codul galben le-a luat „ca din oala“ pe autoritatile din judetul Constanta, unul dintre cele mai afectate de viscol. Inca din cea de-a doua zi a anului vremea a devenit deosebit de rea, iar vantul a fost fenomenul care le-a dat cel mai mult de furca localnicilor.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.