O cursa charter Tarom care trebuia sa decoleze duminica, de pe aeroportul Henri Coanda, cu destinatia Sharm el Sheikh, a lovit, in momentul decolarii, o masina aflata pe pista. Accidentul se putea solda cu multe pierderi de vieti omenesti daca aeronava ar fi explodat la impact. Pasagerii au parasit avionul pe iesirile de urgenta. Dupa accident, a urmat o conferinta de presa la fel de dezastruoasa. Purtatorul de cuvant al Companiei Tarom, Madalin Tudor, a ignorat pur si simplu profesionalismul comandantului aeronavei, care numai prin stapanire de sine si experienta a reusit sa evite o mare catastrofa, precum si a echipajului de cabina. Echipajul a reusit performanta sa evacueze 117 pasageri, fara ca nimeni sa sufere o ranire. Pentru a explica prestatia dezastruoasa a purtatorului de cuvant, trebuie sa va oferim niste detalii ce devin implicit concluzii preliminare ale incidentului si sugereaza eventualii vinovati de producerea lui.

Ipoteze si concluzii preliminare
In primul rand, toate autovehiculele care se deplaseaza pe platforma aeroportului si pe pistele acestuia sunt dotate obligatoriu cu un sistem electronic de urmarire. Fiecare autovehicul mai are in dotare o statie de emisie-receptie prin care se cere turnului de control aprobare pentru fiecare deplasare pe platforma sau pe pista. Toate comunicatiile sunt efectuate pe frecventa „taxi”, convorbiri care sunt automat inregistrate si stocate. De aici rezulta doua ipoteze: ori controlorul de trafic nu a vazut pe ecran trasponder-ul masinii sau a „uitat” ca masina se afla pe pista, ori autovehicolul nu avea sistem de urmarire si nici nu ceruse aprobare de deplasare, ceea ce este foarte grav, dar si foarte putin probabil. Este fara indoiala o eroare umana, dar care nu poate fi pusa sub nici o forma in sarcina companiei Tarom.

Greseli grave de comunicare
Pe de alta parte, in orice manual pentru managementul situatiilor de criza in care sunt implicati pasageri, se stipuleaza ca este interzis cu desavarsire sa se foloseasca expresii de genul „ intelegem prin ce treceti” , „ne pare rau” sau „ne cerem scuze”, mai ales in situatia in care compania nici macar nu este direct raspunzatoare, ca in cazul de fata. Domnul Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al Tarom-ului, a facut „toate” aceste declaratii si implicit, greseli grave de comunicare. In schimb, la conferinta de presa nu au luat parte exact cei implicati, adica un reprezentant al firmei care detinea autoutilitara si nici un reprezentant al ROMATSA, de care nu a pomenit nimeni nici un cuvant, desi institutiei respective i se subordoneaza Turnul de Control.

Oficialitatile se contrazic singure
Purtatorul de cuvant al Aeroportului Henri Coanda, Valentin Iordache, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca autoutilitara care a produs incidentul aviatic de duminica, marca Fiat, era folosita la balizaj si ca doua persoane care se aflau langa masina in momentul coliziunii au scapat nevatamate. In urma impactului a fost grav avariata aeronava Tarom si a fost distrusa autoutilitara. Iordache a precizat ca, personal, nu crede ca este posibil ca masina sa fi fost uitata pe pista, cu toate ca intr-o prima declaratie dupa accident se exprimase la postul Realitatea TV exact in acest sens. "Ne lansam deja in supozitii care nu au legatura cu procedurile normale pe aeroport.