Såmbata si duminica, in bisericile ortodoxe se vorbeste despre uciderea celor 14.000 de prunci din porunca lui Irod si despre fuga in Egipt a Sfintei Familii. La inceputul lunii decembrie 2007, am avut prilejul sa intru in catacombele de la Be
Såmbata si duminica, in bisericile ortodoxe se vorbeste despre uciderea celor 14.000 de prunci din porunca lui Irod si despre fuga in Egipt a Sfintei Familii. La inceputul lunii decembrie 2007, am avut prilejul sa intru in catacombele de la Bethleem, din imediata apropiere a Pesterii in care S-a nascut Iisus, Måntuitorul lumii, unde au fost descoperite osemintele pruncilor ucisi si ale unor crestini inmormåntati in aceste locuri in primele secole. Astazi vom discuta despre acesti primi martiri ai crestinatatii. Jertfa lor a nascut Biserica insasi, ca Mama a tuturor pruncilor asasinati.

Un pelerinaj la Bethleem, “Casa painii”, cum se traduce numele orasului unde S-a nascut Iisus, este, fara indoiala, un moment unic in viata unui crestin. Sa vezi locul unde Mantuitorul lumii a luat trup omenesc, nascandu-Se din Fecioara Maria, te marcheaza pentru tot restul vietii. Tulburator este insa si momentul in care in grotele din imediata apropiere a Sfintei Pesteri descoperi osemintele miilor de prunci ucisi din porunca lui Irod.

Doua referiri importante legate de acest masacru face evanghelistul Matei: “Unde este regele iudeilor ?... Caci am vazut la Rasarit steaua Lui si am venit sa ne inchinam Lui... Iar ei au plecat si iata, steaua pe care o vazusera in Rasarit mergea inaintea lor, pana ce a venit si a stat deasupra, unde era Pruncul” (Matei 2,2, 9), spune evanghelistul, referin-du-se la Magii care au urmat steaua ce i-a condus la locul unde Se nascuse Mantuitorul lumii. A doua mentiune se refera chiar la masacrarea pruncilor: “Iar cand Irod a vazut ca a fost amagit de magi, s-a maniat foarte si trimitand a ucis pe toti pruncii care erau in Bethleem si in toate hotarele lui”.

Veridicitatea informatiei lui Matei
Dupa cum aflam din aceeasi Evanghelie, dupa ce s-au inchinat lui Hristos, magilor li s-a cerut in vis sa se intoarca in patria lor pe un alt drum. Irod, care astepta intoarcerea magilor pentru a afla unde este regele nou-nascut al iudeilor, si-a dat seama ca a fost inselat. De teama pierderii tronului, a poruncit soldatilor sa fie ucisi toti pruncii mai mici de doi ani din Bethleem. Matei a surprins acest masacru prin redarea unei profetii din Ieremia 31, 15: “Glas se aude in Rama, bocet si plangere amara. Rahila isi plange copiii si nu vrea sa se mangaie pentru ca nu mai sunt”.

Veridicitatea relatarii lui Matei a fost pusa la indoiala, pentru ca este singurul care face referire la acest eveniment. S-a vehiculat chiar ipoteza ca imparatul Augustus, caruia Irod ii era supus fidel, nu ar fi putut tolera un asemenea act odios. Sa ne amintim insa ca si domnia acestuia a avut totusi un caracter sangeros, motiv pentru care a trecut cu vederea multe din atrocitatile savarsite de regele iudeilor.

Nici faptul ca Iosif Flavius nu a consemnat in scrierile sale episodul uciderii pruncilor nu este relevant, deoarece insusi istoricul marturiseste ca nu a insiruit toate faptele crudului Irod. Ceva mai tarziu insa, in secolul al IV-lea, a aparut o marturie istorica cu privire la acest eveniment. Ea ii apartine lui Macrobiu, in Saturnalia.

Masacrul in Protoevanghelia lui Iacob
Spre deosebire de evangheliile canonice, in care se spune ca Iosif si Maria au fugit cu Pruncul in Egipt cand au aflat despre intentia regelui Irod, in Protoevanghelia lui Iacob, care este redactata in a doua jumatate a secolului al II-lea, episodul uciderii pruncilor cuprinde cateva elemente inedite. Maria, Maica lui Dumnezeu, a aflat de la alte persoane ce se intampla si, inspaimantata, si-a ascuns Pruncul intr-o iesle.

Personajele de la sfarsitul Protoevangheliei nu sunt nici Iisus, nici familia Sa, ci familia Elisabetei, verisoara Mariei. Aceasta l-a luat pe Ioan, viitorul Botezator, in brate si a fugit “spre munte, care s-a desfacut in doua, precum odinioara Marea Rosie, Elisabeta intrand cu pruncul ei in pantecele de piatra, condusi de o lumina care tasnea din interior. Conform acestui document, Irod vedea in Ioan, nu in Iisus, primejdia care trebuia eliminata. Negasin-du-l insa, s-a razbunat pe Zaharia. Soldatii il prind si-l asasineaza pe tatal lui Ioan in plina zi, chiar langa altarul lui Dumnezeu, pentru ca nu a dat pe fiul sau spre ucidere si pentru marturia facuta despre Maica cu Pruncul, venita pentru curatie la Templu, si despre ducerea ei in locul fecioarelor, desi aceasta nu s-ar fi cuvenit pentru femeile care aveau barbati.Irod a murit convins ca a facut ceea ce trebuia sa faca, ca, ucigandu-i pe pruncii nevinovati, si-a salvat tronul si poate tara. Din aceasta perspectiva, masacrul a avut un caracter politic. Dar el capata si un sens soteriologic, intrucat avem de-a face cu primii adevarati martiri ai Bisericii.

Mormantul regelui Irod a fost descoperit la Herodium in luna mai 2007

Conform Evangheliei lui Matei, Irod este raspunzator de uciderea pruncilor. Pe data de 7 mai 2007, profesorul arheolog Ehud Netzer, de la Universitatea Ebraica “Hebrew”, a anuntat ca a descoperit mormantul regelui Irod, cel care a condus Iudeea in perioada in care S-a nascut Mantuitorul Iisus Hristos.Mormantul a fost gasit in sudul Ierusalimului, in desert, la Herodium, aproape de o colina unde regele isi construise un palat.In mormantul respectiv nu au fost gasite osemintele regelui. Profesorul Netzer este de parere ca disparitia osemintelor ar fi putut fi cauzata de mutarea lor de catre rebelii evrei care au luptat impotriva Romei intre anii 66 si 72. “Ne-am dat seama ca ne apropiem de tinta cand am gasit primele bucati de sarcofag”, a declarat la vremea descoperirii profesorul Netzer. “Este monumental. Cu adevarat regesc”. Descoperirea mormantului lui Irod este considerata ca una dintre cele mai mari reusite arheologice din Israel. Regele Irod a murit in anul 4 d.Hr, dupa o lunga boala, iar palatul despre care vorbim a fost unul dintre cele mai mari complexuri monarhiale din Imperiul Roman, care a servit ca palat rezidential, sanctuar, centru administrativ si mausoleum. Moartea crudului rege este descrisa astfel de Sfantul Teofilact: ”Cuprins fiind de lingoare de diaree, de umflatura picioarelor, de astuparea narilor, de tremurare a tot trupul si de alte boli ascunse, rau si-a lepadat ticalosul sau suflet.”

Magii care au refuzat sa-i destainuie lui Irod locul unde S-a nascut Imparatul lumii
In toata aceasta tragedie oribila sunt, intr-o forma sau alta, implicati si magii de la Rasarit, calauziti de lumina unei stele calatoare, considerata de unii parinti ca fiind chiar ingerul Gavriil. Conform unei traditii preluate de Legenda aurea, magii ar fi fost descendentii indepartati ai lui Ballam, celebrul profet din Numeri care a proorocit in fata lui Balac “aparitia unui astru iesit din Iacob”, capetenia Israelului. Origene vorbeste despre trei magi, frati: Melkon, regele persilor, Gaspar, regele hindusilor, si Balthazar, regele arabilor.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.